Moving voices: Latin America migration sketch out by the music

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21501/22161201.2040

Keywords:

Migration, Popular Music, Latin America, Borders, Human displacements

Abstract

The article analyses representations present in Latin American music at the beginning of the 21st century about the migration experience. Hold the songs to give account of broader social phenomena, including the emergence of a new migrant political subject that answers, resists and is organized to address situations of discrimination and in the defense of their rights. This change seems to be linked to global events such as the incorporation of human rights in popular discourse, the broadcast media of the migrant situation, organizational strengthening and recognition of globalized identities. © Revista Colombiana de Ciencias Sociales.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Laura Paniagua-Arguedas, Universidad de Costa Rica

  

References

Arjona, R. (2005). Mojado. En Adentro [CD]. Los Ángeles, California: Sony Music.

Aterciopelados. (2008). Bandera. En Río [CD]. Bogotá, Colombia: Nacional Records.

Bhabha, H. (1994). El lugar de la cultura. Londres: Routledge.

Blanco Arboleda, D. (julio-diciembre, 2005). Transculturalidad y procesos identificatorios. La música caribeña colombiana en Monterrey, un fenómeno transfronterizo. Alteridades, 15(30), 19-41. Recuperado de http://alteridades.izt.uam.mx/index.php/Alte/article/view/273

Cabnal, L. (2010). Acercamiento a la construcción de la propuesta de pensamiento epistémico de las mujeres indígenas feministas comunitarias de Abya Yala. En L. Cabnal y Asociación para la Cooperación con el Sur-Las Segovias, Feminismos diversos: el feminismo comunitario (pp. 10-25). España: ACSUR - Las Segovias. Recuperado de https://porunavidavivible.files.wordpress.com/2012/09/feminismos-comunitario-lorena-cabnal.pdf

Calle 13. (2010). El Hormiguero. En Entren los que quieran [CD]. Florida, Estados Unidos: Sony Music.

Calle 13 y Orishas. (2007). Pa’l norte. Sencillo. [CD]. San Juan, Puerto Rico: Sony Music.

Campos García, J. L. (febrero-marzo, 2006). Interculturalidad, identidad y migración en la expansión de las diásporas musicales. Razón y palabra, 11(49), 3-16. Recuperado de http://www.razonypalabra.org.mx/anteriores/n49/jlcampos.html

Chacón, O. (2006). La voz de los actores: movilizaciones masivas de inmigrantes latinoamericanos en Estados Unidos. Migración y desarrollo, (6), 151-159.

Colón, H. M. (21 de noviembre de 2009). La calle que los marxistas nunca entendieron. [Registro web]. Recuperado de http://paukar.blogspot.com/2009/11/la-calle-que-los-marxistas-nunca.html

Coti. (2007). El inmigrante. En Gatos y palomas [CD]. Buenos Aires, Argentina: Universal Music.

Coutin, S. (2007). ¡Sí se puede! Los sin papeles en Estados Unidos y la lucha por la legalización en los primeros años del siglo XXI. En L. Suárez-Navaz, R. Macià y Á. Moreno (Eds.), Las luchas de los sin papeles y la extensión de la ciudadanía. Perspectivas críticas desde Europa y Estados Unidos (pp. 155-183). Madrid: Traficantes de sueños.

Daddy Yankee. (2007). Me quedaría. En El Cartel: The Big Boss [CD]. Miami, Florida: Universal Music.

Díaz, J., & Rodríguez, J. (September-October, 2007). “Undocumented in America”. New left Review, (47), 93-106.

Dilling, A. C. (s.f.). Migración latina en los Estados Unidos: estrategias del poder e (inter)acción política. Recuperado de http://www.ddhhmigraciones.com.ar/publicaciones/colegas/carolinaDilling%20_Dilling.pdf

Enanitos Verdes. (2006). A las tres. En Pescado Original [CD]. Santa Mónica, California: Universal Music.

Eyerman, R., & Jamison, A. (1998). Music and Social Movements: Mobilizing Traditions in the Twentieth Century. Cambridge: Cambridge University.

Híjar Sánchez, F. (Coord.). (2006). Música sin fronteras. Ensayos sobre migración, música e identidad. México: Consejo Nacional para la Cultura y las Artes.

Juanes. (2000). Fíjate bien. En Fíjate bien [CD]. Medellín, Colombia: Universal Music Group.

Lafleur, J.-M. e Martiniello, M. (outubro, 2010). Si se puede! Música, músicos e o voto latino na eleição presidencial americana de 2008. Migrações, (7), 229-247. Recuperado de http://orbi.ulg.ac.be/bitstream/2268/92004/1/Migracoes7_PT_article.pdf

León Gieco. (2001). De igual a igual. En Bandidos rurales [CD]. Burbank, California: EMI.

Martel, R. y Marroquín, A. (enero-junio, 2007). Crónica de fronteras: la música popular y la construcción de la identidad salvadoreña migrante. Istmo, (14). Recuperado de http://istmo.denison.edu/n14/articulos/cronica.html

Molotov. (2003). Frijolero. En Dance & Dense Denso [CD]. México D.F., México: Universal Music Latino.

Olmos Aguilera, M. (2012). Antropología de la migración musical. En Músicas migrantes: la movilidad artística en la era global. Tijuana: El Colegio de la Frontera Norte.

Orishas. (2002). Emigrante. En Emigrante [CD]. La Habana, Cuba: EMI.

Paniagua Arguedas, L. (marzo, 2013). Al ritmo de Latinoamérica migrante. Trabajo presentado en el V Encuentro Latinoamericano de Historia Oral: voces e imágenes de la Historia reciente de América Latina. Universidad de El Salvador, San Salvador.

Perrozompopo. (2010). Mirando al sur En CPC (Canciones Populares Contestatarias) [CD]. Managua, Nicaragua.

Petersen, E. R. (s.f.). Expresiones mexicanas para argentinos. Diccionario popular. Recuperado de http://www.elportaldemexico.com/cultura/diccionarios/diccionarioexpresionesmexicanas.htm#letraF

Quintero Rivera, Á. G. (1998). ¡Salsa, sabor y control! Sociología de la música “tropical”. México: Siglo XXI.

Ramírez Caro, J. (2016). Cómo analizar de todo: textos populares, mediáticos, artísticos y didácticos. Heredia: Universidad Nacional.

Robinson, W. (2006). “¡Aquí estamos y no nos vamos!” Global capital and immigrant rights. Race & Class, 48(2), 77-91.

Rocha Gómez, J. L. (junio, 2010). Arizona: vanguardia mundial de la xenofobia. Envío, (339). Recuperado de http://www.envio.org.ni/articulo/4193

Rodríguez, S. (2002). Fronteras. En Expedición [CD]. La Habana, Cuba.

Sandoval García, C. (Ed.). (2016). Migraciones en América Central. Políticas, territorios y actores. San José: Universidad de Costa Rica.

Sandoval García, C., Brenes Montoya, M. y Paniagua Arguedas, L. (2012). La dignidad vale mucho: mujeres nicaragüenses forjan derechos en Costa Rica. San José: Universidad de Costa Rica.

Schiavon, J. (2009). Migración México-Estados Unidos: intereses, simulaciones y realidades. Documento de trabajo del CIDE. Recuperado de http://www.libreriacide.com/librospdf/DTEI-181.pdf

Vergara Figueroa, A. (2013). Del lugar-territorio al espacio. Geografía de los sentimientos vista desde el cancionero popular. En M. Á. Aguilar y Paula Soto (Coords.), Cuerpos, espacios y emociones. Aproximaciones desde las ciencias sociales (pp. 139-168). México: Porrúa y Universidad Autónoma Metropolitana-Iztapalapa.

Yaco. (2012). El extranjero. [audio]. San José, Costa Rica.

Published

2017-07-01

How to Cite

Paniagua-Arguedas, L. (2017). Moving voices: Latin America migration sketch out by the music. Revista Colombiana De Ciencias Sociales, 8(2), 479–501. https://doi.org/10.21501/22161201.2040

Issue

Section

Research article

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.