How can we reconcile the world of life with instrumental rationality at university?
DOI:
https://doi.org/10.21501/23461780.5316Keywords:
Academia, Humanities, Instrumental reason, Philosophy, UniversityAbstract
On my way to university, I was talking to a colleague about a philosophical question that was on my mind: how can we reconcile the world of life with instrumental rationality? It is no secret that, in university work, the logic of measurement—expressed in the scope of strategic, tactical, and operational indicators—has permeated the way academic programs are created, modified, and improved. This way of understanding the world derives from an instrumental rationality, which comes into tension with the world of life.
Downloads
References
Adorno, T. W., & Horkheimer, M. (1969). Dialéctica de la Ilustración (J. Vázquez, Trad.). Trotta. (Obra original publicada en 1944)
Asatryan, S., Hakobyan, L., & Adamyan, N. (2025). The role of big data and learning analytics in the quality assurance process of higher education [El papel del big data y el análisis del aprendizaje en el proceso de garantía de calidad de la educación superior]. Education in the 21st Century, 7(1), 87-99. https://doi.org/10.46991/educ-21st-century.v7.i1.087
Bauman, Z. (1997). Modernidad y Holocausto (M. Ortuño, Trad.). Ediciones Sequitur. (Obra original publicada en 1989)
Consejo Nacional de Acreditación. (2020). Acuerdo 02 de 2020. Por el cual se actualiza el modelo de acreditación en alta calidad. https://www.cna.gov.co/1779/articles-402848_documento.pdf
Correa Hincapié, N., Pérez Juárez, J., & Cornejo, J. W. (2024). Los sistemas de información y el aseguramiento de la calidad en Instituciones de Educación Superior. SIGNOS – Investigación en Sistemas de Gestión, 16(2), 243–258. https://doi.org/10.15332/24631140.10086
European Education and Culture Executive Agency. (2018). Spain: Quality assurance in higher education [España: Aseguramiento de la calidad en la educación superior]. Eurydice. https://eurydice.eacea.ec.europa.eu/eurypedia/spain/quality-assurance-higher-education
Habermas, J. (1987). Teoría de la acción comunicativa (T. Domènech, Trad.). Taurus. (Obra original publicada en 1981)
Habermas, J. (2023). Conocimiento e interés (J. F. Ivars, & L. Martín Santos, Trad.). Taurus. (Obra original publicada en 1968)
Horkheimer, M. (1973). Crítica de la razón instrumental (H. A. Murena, & D. J. Vogelmann, Trad.). Editorial Sur. (Obra original publicada en 1947)
Martínez Pineda, M. C. (2012). Redes pedagógicas: la constitución del maestro como sujeto político. Editorial Magisterio.
Organisation for Economic Co-operation and Development. (2018). Rethinking quality assurance for higher education in Brazil [Repensar la garantía de calidad en la educación superior en Brasil]. OECD Publishing. https://doi.org/10.1787/9789264309050-en
Ortega y Gasset, J. (1940). Ideas y creencias. Espasa-Calpe.
Quality Assurance Agency for Higher Education. (2017). Cultures of Quality: An International Perspective. Final Report of Phase 2 [Culturas de calidad: una perspectiva internacional. Reporte final de la fase 2]. https://www.qaa.ac.uk/docs/qaa/about-us/cultures-of-quality-an-international-perspective-phase-two-17.pdf
Sorour, A., & Atkins, A. S. (2024). Big data challenge for monitoring quality in higher education institutions using business intelligence dashboards. Journal of Electronic Science and Technology, 22(1), 1-14. https://doi.org/10.1016/j.jnlest.2024.100233
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
La revista y los textos individuales que en esta se divulgan están protegidos por las leyes de copyright y por los términos y condiciones de la Licencia Creative Commons Atribución-No Comercial-Sin Derivar 4.0 Internacional.












