​How can we reconcile the world of life with instrumental rationality at university?

Authors

  • Isabel Cristina Vallejo Merino Universidad Católica Luis Amigó image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.21501/23461780.5316

Keywords:

Academia, Humanities, Instrumental reason, Philosophy, University

Abstract

On my way to university, I was talking to a colleague about a philosophical question that was on my mind: how can we reconcile the world of life with instrumental rationality? It is no secret that, in university work, the logic of measurement—expressed in the scope of strategic, tactical, and operational indicators—has permeated the way academic programs are created, modified, and improved. This way of understanding the world derives from an instrumental rationality, which comes into tension with the world of life. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Isabel Cristina Vallejo Merino, Universidad Católica Luis Amigó

Magíster en Filosofía por la Universidad de Antioquia. Docente con funciones de aseguramiento de la calidad, Universidad Católica Luis Amigó, Medellín, Colombia. Correo electrónico: isabel.vallejome@amigo.edu.co. ORCID: https://orcid.org/0000-0001-9517-887X.

References

Adorno, T. W., & Horkheimer, M. (1969). Dialéctica de la Ilustración (J. Vázquez, Trad.). Trotta. (Obra original publicada en 1944)

Asatryan, S., Hakobyan, L., & Adamyan, N. (2025). The role of big data and learning analytics in the quality assurance process of higher education [El papel del big data y el análisis del aprendizaje en el proceso de garantía de calidad de la educación superior]. Education in the 21st Century, 7(1), 87-99. https://doi.org/10.46991/educ-21st-century.v7.i1.087

Bauman, Z. (1997). Modernidad y Holocausto (M. Ortuño, Trad.). Ediciones Sequitur. (Obra original publicada en 1989)

Consejo Nacional de Acreditación. (2020). Acuerdo 02 de 2020. Por el cual se actualiza el modelo de acreditación en alta calidad. https://www.cna.gov.co/1779/articles-402848_documento.pdf

Correa Hincapié, N., Pérez Juárez, J., & Cornejo, J. W. (2024). Los sistemas de información y el aseguramiento de la calidad en Instituciones de Educación Superior. SIGNOS – Investigación en Sistemas de Gestión, 16(2), 243–258. https://doi.org/10.15332/24631140.10086

European Education and Culture Executive Agency. (2018). Spain: Quality assurance in higher education [España: Aseguramiento de la calidad en la educación superior]. Eurydice. https://eurydice.eacea.ec.europa.eu/eurypedia/spain/quality-assurance-higher-education

Habermas, J. (1987). Teoría de la acción comunicativa (T. Domènech, Trad.). Taurus. (Obra original publicada en 1981)

Habermas, J. (2023). Conocimiento e interés (J. F. Ivars, & L. Martín Santos, Trad.). Taurus. (Obra original publicada en 1968)

Horkheimer, M. (1973). Crítica de la razón instrumental (H. A. Murena, & D. J. Vogelmann, Trad.). Editorial Sur. (Obra original publicada en 1947)

Martínez Pineda, M. C. (2012). Redes pedagógicas: la constitución del maestro como sujeto político. Editorial Magisterio.

Organisation for Economic Co-operation and Development. (2018). Rethinking quality assurance for higher education in Brazil [Repensar la garantía de calidad en la educación superior en Brasil]. OECD Publishing. https://doi.org/10.1787/9789264309050-en

Ortega y Gasset, J. (1940). Ideas y creencias. Espasa-Calpe.

Quality Assurance Agency for Higher Education. (2017). Cultures of Quality: An International Perspective. Final Report of Phase 2 [Culturas de calidad: una perspectiva internacional. Reporte final de la fase 2]. https://www.qaa.ac.uk/docs/qaa/about-us/cultures-of-quality-an-international-perspective-phase-two-17.pdf

Sorour, A., & Atkins, A. S. (2024). Big data challenge for monitoring quality in higher education institutions using business intelligence dashboards. Journal of Electronic Science and Technology, 22(1), 1-14. https://doi.org/10.1016/j.jnlest.2024.100233

Published

2025-12-17

How to Cite

Vallejo Merino, I. C. (2025). ​How can we reconcile the world of life with instrumental rationality at university? . Perseitas, 13, XIX-XXXV. https://doi.org/10.21501/23461780.5316