Evolution of postgraduate degree in Colombia: desertion and inactivation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21501/23461780.4945

Keywords:

Colombia, Desertion, Evolution, Inactivation, Postgraduate, University.

Abstract

The purpose of this research is to understand the evolution of postgraduate studies in Colombia. Universities are required to have postgraduate studies that respond to the conditions and reality of the country. The question that guided this research: what are the causes and reasons for the dropout of postgraduate students and why the inactivation of a good number of these postgraduate studies? which led to consider, based on the analysis of the results, the strategies and actions that universities must implement according to the requirements of the labor market and the needs of the country. This study was carried out between 2000 and 2022, based on a Systematic Review of Literature and the use of the databases of the National Information System of Higher Education–SNIES (Colombia) and the consultation of the Scopus database, which allowed to build the problem and exploratory analysis research method. These searches were completed with a survey of postgraduate directors, who, based on their experience, offered clues for the analysis of the situation of postgraduate courses, and digital tools were used for the analysis and discussion of the results of the research.

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Author Biographies

Olga Vélez Bernal, Institución Universitaria Marco Fidel Suárez

Ph. D. en Administración, Magister en Administración, Especialista en Gerencia de Proyectos y Administradora de Empresas. Docente investigadora de la Institución Universitaria Marco Fidel Suárez, líder del grupo de investigación PROGER, Medellín, Colombia. Correo electrónico: olga.velez@iumafis.edu.co; https://orcid.org/0000-0002-2291-0908

Iván-Darío Toro-Jaramillo, Pontifical Bolivarian University

Posdoctorado (PUC-Rio); Ph. D. en Filosofía y Ph. D. en Teología. Docente investigador, Editor revista Cuestiones Teológicas y revista Escritos, de la UPB; coordinador de la Línea de investigación: Humanismo y Organizaciones, Grupo de investigación Teología, Religión y Cultura, Medellín, Colombia. Correo electrónico: ivandario.toro@upb.edu.co; https://orcid.org/0000-0002-8639-3567

Ledy Gómez Bayona, Instituto Tecnológico Metropolitano

Ph. D. en Administración, Magíster en Gerencia de Mercadeo (Universidad del Mar). Docente investigadora del Instituto Tecnológico Metropolitano-ITM. Correo electrónico: ledy.gomez@itm.edu.co; https://orcid.org/0000-0003-4122-0344

Roger Alexander González Ramírez

Candidato a doctor en Ciencias de la Educación (Universidad san Buenaventura – Medellín), Magister en Educación, Correo electrónico: nisaro15@gmail.com; https://orcid.org/0000-0002-8090-5584

Luis Horacio Botero Montoya, Pontifical Bolivarian University

Ph. D. en relaciones Internacionales. Docente en áreas de gestión, administración y/o gerencia. Investigador, en categoría Asociado por Minciencias, en las áreas de gestión, economía circular, sostenibilidad, gobernanza y comunicación. Correo electrónico: luishoracio.botero@upb.edu.co; https://orcid.org/0000-0002-4116-8876

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Published

2025-01-31

How to Cite

Vélez Bernal, O., Toro-Jaramillo, I.-D., Gómez Bayona, L., González Ramírez, R. A., & Botero Montoya, L. H. (2025). Evolution of postgraduate degree in Colombia: desertion and inactivation. Perseitas, 13, 67–108. https://doi.org/10.21501/23461780.4945