The systemic between school and family. Possible universes

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21501/23461780.3975

Keywords:

Social Sciences, Human Sciences, Communication, Education, Family, General systems theory

Abstract

This article aims to generate clarities on the systemic approach, brought to the universes of school and family. Finding commonalities between these two systems interconnected by systemic thought and communication, rescuing that school and family have been determining factors in the configuration of subjectivities and societies. These reflections allow us to conclude that the reciprocal manifestations of family and school sculpt ways of being and being in the world.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Alexander Rodríguez Bustamante, Universidad Católica Luis Amigó

Doctorando en Educación de la Universidad Pontificia Bolivariana (Medellín-Colombia).  Estudiante en pasantía internacional con la Universidad de MURCIA (España).  Magíster en Educación y Desarrollo Humano, especialista en docencia investigativa universitaria y especialista en terapia familiar; profesional en Desarrollo Familiar.  Docente categoría Asistente de la Universidad Católica Luis Amigó e Investigador Junior (IJ) en Colciencias-Colombia. Pertenece al grupo de investigación Farmacodependencia y otras adicciones de la misma Universidad. Actualmente es director de la Escuela de Posgrados de la Universidad Católica Luis Amigó. https://orcid.org/0000-0001-6478-1414. Correo electrónico: alexander.rodriguez@upb.edu.co

Carlos Mauricio Agudelo Gallego, Universidad Católica Luis Amigó

Doctorando en Educación de la Universidad Católica Luis Amigó (Medellín-Colombia). Magíster en Educación y Derechos Humanos de la Universidad Autónoma Latinoamericana; licenciado en Filosofía de la Universidad Católica Luis Amigó. Actualmente es Director del Centro de Atención al Joven Carlos Lleras Restrepo del SRPA (Medellín-Colombia). https://orcid.org/0000-0002-6141-160X. Correo electrónico: carlos.agudeloga@amigo.edu.co

Luisa Fernanda Córdoba-Quintero, Universidad Católica Luis Amigó

Magíster en Educación de la Universidad Católica Luis Amigó (Medellín-Colombia). Profesional en Comunicación Social de la Universidad Católica Luis Amigó. https://orcid.org/0000-0002-3257-9040. Correo electrónico: luisacq90@gmail.com  

 

References

Arnold, M., & Osorio, F. (1998). Introducción a los Conceptos Básicos de la Teoría General de Sistemas. Cinta de Moebio, (3). https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=10100306

Arnold, M., & Rodríguez, D. (1990). Crisis y cambios en la ciencia social contemporánea. Estudios Sociales, (65). http://repositorio.

uchile.cl/bitstream/handle/2250/121710/Arnold_RN_014_1990.

pdf?sequence=1&isAllowed=y

Bertalanffy, L. V. (1968). Teoría general de los sistemas. Fundamentos, desarrollo, aplicaciones. Fondo de cultura económico.

Bertalanffy, L. V. (1984). Teoría general de los sistemas, fundamentos, desarrollo, aplicaciones. Fondo de Cultura Económica.

Correa, A., Álvarez, A., & Correa, S. (2009). La visión sistémica: un referente para

la gestión educativa. Fundación Universitaria Luis Amigó. https://www.academia.edu/23929738/LA_VISI%C3%93N_SIST%C3%89MICA_UN_REFERENTE_PARA_LA_GESTI%C3%93N_EDUCATIVA

Defaz, Y. P., Vásconez, L. A., & Barragán, M. F. (2019). Conductas sexuales y emocionales infantiles. Revista Boletín Redipe, 8(11), 124-134. https://doi.org/10.36260/rbr.v8i11.858

Echeverri, R. D., & Franco, L. M. (2014). Pensamiento sistémico, un enfoque práctico. Alfaomega.

Fullat, O. (1992). Filosofías de la educación. CEAC.

Galindo, J. (2016). La comunicación como campo profesional posible de los oficios por venir. Revista latinoamericana de ciencias de la comunicación, 2(1), 44-52. https://www.alaic.org/revista/index.php/alaic/article/view/131

Gámez, E., & Marrero, H. (2005). Bases cognitivas y motivacionales de la capacidad humana para las relaciones interpersonales. Anuario

de Psicología, 36(3), 239–260. https://www.redalyc.org/articulo.

oa?id=97017406001

González, Ó. (2016). Escuela de padres de niños de 6 a 12 años. Educar con talento. Amat.

Habermas, J. (1999). Teoría de la acción comunicativa (Vol. 2). Taurus.

Harari, Y. (2013). De animales a dioses, breve historia de la humanidad. Editora Géminis.

Juul, J. (2014). La familia competente. Nuevos caminos en la educación. Herder.

Maturana, H. (2002). El sentido de lo humano (11va ed.). Dolmen Ediciones.

Maturana, H. (febrero 2, 1987). Amore e autopoiesis. MicroMega. Le ragioni della sinistra

Ministerio de Educación Nacional de Colombia (2008). Programa de educación para la sexualidad y construcción de ciudadanía. Guía 1: «La dimensión de la sexualidad en la educación de nuestros niños, niñas, adolescentes y jóvenes». https://colombia.unfpa.org/sites/default/files/pub-pdf/modulouno.pdf

Mora, F. (2017). Neuroeducación (2da ed.). Alianza editorial.

Najmanovich, D. (2018). Comunicación y producción de sentido: un abordaje no disciplinado. Nómadas, (49), 27-45. https://dx.doi.org/10.30578/nomadas.n49a2

O´Connor, J., & McDermott, I. (1997). Introducción al pensamiento sistémico. Recursos esenciales para la creatividad y la resolución de problemas. URANO.

Parra, O. (2014). Educación, semiología y narrativa. Hallazgos, (21), 123–135. http://www.scielo.org.co/pdf/hall/v11n21/v11n21a08.pdf

Rizo, M. (2004). Comunicación e interacción social. Aportaciones de la comunicología al estudio de la ciudad, la identidad y la inmigración. Global Media Journal, 1(2). https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=68710210

Rodríguez, A., López Arboleda, G. M., & Echeverri Álvarez, J. C. (2017). El aula de paz: familia y escuela en la construcción de una cultura de paz en Colombia. Perseitas, 5(1), 206-223. https://doi.org/10.21501/23461780.2243

Rodríguez, M. (2008). Lo bueno si breve. Revista Conversaciones Sistémicas Arsisco, 1(1), 68-76.

Sanvisens, A. (1972). Métodos educativos. Revista de Pedagogía, (118), 137-168. https://revistadepedagogia.org/wp-content/uploads/2018/04/2-Métodos-Educativos.pdf

Touraine, A. (2000). ¿Podremos vivir juntos? (2da ed.). Fondo de cultura económica.

Vidal, M. (2008). Que no nos arranquen la lengua. De Signis, (12), 85-92. https://ddd.uab.cat/pub/designis/designis_a2008n12/designis_a2008n12p85.pd

Published

2021-05-24

How to Cite

Rodríguez Bustamante, A., Agudelo Gallego, C. M., & Córdoba-Quintero, L. F. (2021). The systemic between school and family. Possible universes. Perseitas, 9, 373–388. https://doi.org/10.21501/23461780.3975