Youth: a concern in the thought of Ernst Bloch and Julián Marías
DOI:
https://doi.org/10.21501/23461780.3972Keywords:
Young, Illusion, Utopia, Installation, Age, Person.Abstract
The following reflection article is the result of an analysis and contrast between the thinking of Julián Marías, a Spanish philosopher and Ernst Bloch, a German philosopher, on the subject of young people as a common place in the development of the reflection of both thinkers. What have each of these authors thought and said? What are the commonalities on this stage of human life for these philosophers so divergent in their positions? By contrasting these disparate philosophers we can find interesting coincidences in the reflection on the youngDownloads
References
Bloch, E. (2007). El principio esperanza (Vol. 3). F. Serra (Ed.). Trotta. https://kehuelga.net/IMG/pdf/bloch-e-el-principio-esperanza-vol-iii-1938-1947.pdf
Bloch, E. (1977a). El principio esperanza (Vol.1). Aguilar. https://kehuelga.net/IMG/pdf/bloch-e-el-principio-esperanza-vol-i-1938-1947.pdf
Flaubert, G. (2013). La educación sentimental. Losada S. A.
Leccardi, C., & Feixa, C. (2011). El concepto de generación en las teorías sobre la juventud. Ultima década, 19(34), 11-32. https://scielo.conicyt.cl/pdf/udecada/v19n34/art02.pdf
Marías, J. (1949). El método histórico de las generaciones. Revista de Occidente. http://www.cervantesvirtual.com/descargaPdf/el-metodo-historico-de-las-generaciones/
Marías, J. (1955). La estructura social. Sociedad de Estudios y Publicaciones.
Marías, J. (1970). Antropología metafísica: la estructura empírica de la vida humana. Revista de Occidente. http://www.cervantesvirtual.com/descargaPdf/antropologia-metafisica-la-estructura-empirica-de-lavida-humana/
Marías, J. (1975). Inseguridad y orientación en el joven [Conferencia]. Fundación Juan March, Madrid, España. https://www.march.es/conferencias/anteriores/voz.aspx?p1=2223&l=1
Marías, J. (1984). Breve tratado de la ilusión. Alianza Editorial.
Marías, J. (1985). Reflexiones sobre la cultura en un decenio de vida española. Cuenta y Razón, (19), pp. 9−14.
Marías, J. (1990). La mujer en el siglo XX. Alianza Editorial.
Marías, J. (1992). La educación sentimental. Alianza Editorial.
Marías, J. (1998). Antropología metafísica. Alianza Editorial.
Marías, J. (1999/2000). La Mujer [Conferencia]. Madrid, España. http://www.hottopos.com/mirand12/jms6mujer.htm
Marías, J. (2000). La Persona [Conferencia]. Madrid, España. http://www.hottopos.com/mp2/mariaspers.htm
Marías, J. (1999). Las Edades de la Vida [Conferencia]. Madrid, España. https://solidaridad.net/las-edades-de-la-vida-conferencia-de-julian-marias3087/
Marías, J. (2008). Una vida presente. Memorias. Páginas de Espuma.
Paz-Calderón, Y. (2020). Aportaciones metodológicas a la investigación de temas de juventud. Revista Cubana de Educación Superior, 39(2). http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0257-43142020000200020&lng=es&tlng=es.
Pemán, J. M. (1933). El divino impaciente. Ediciones Palabras. https://kupdf.net/download/peman-jose-maria-el-divino-impaciente_5a234a3ce2b6f51f7e325fbd_pdf
Spengler, O. (1966). La decadencia de Occidente (Vol. 1). M. G. Morente (Trad.). ESPASA – CALPE, S. A. (Trabajo original publicado en 1918).
Villena, L. A. (2011). Mártires de la belleza. Cabaret Voltaire.
Universidad de Antioquia. (24 de octubre de 2013). La Fuerza de los Argumentos–Juventud, virtualidad y contestación [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=PHi8lcclXqs
Spengler, O. (1966). La decadencia de Occidente: bosquejo de una morfología de la Historia Universal, tomo 1. Espasa-Calpe.
Eduard, S. (1973). Psicología de la edad juvenil. Revista de Occidente.
Ortega y Gasset, J. (2015). Misión de la Universidad. Cátedra. Letras hispánicas. (Obra publicada originalmente en 1930).
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Perseitas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
La revista y los textos individuales que en esta se divulgan están protegidos por las leyes de copyright y por los términos y condiciones de la Licencia Creative Commons Atribución-No Comercial-Sin Derivar 4.0 Internacional.