Contributions of philosophical hermeneutics to bible hermeneutics from the notion of text
DOI:
https://doi.org/10.21501/23461780.2688Keywords:
Author, Comprehension, Explanation, Interpretation, Reder, Text.Abstract
Today, like yesterday, at the beginning of Christianity, many people read without
understand: “How am I going to understand if nobody explains me?” (Acts 8:31).
In this paper a process of approach to the hermeneutic reflection is achieved,
mainly from the 18th century taking into account Schleiermacher until today
with Gadamer and Ricoeur, with the objective to study the contributions that
within this discipline have arisen with respect to a greater understanding of the
meaning of the text and its relationship with the author and the reader of today.
This can be of great benefit for those who seek in the text–especially the sacred
text–spaces of meaning and meaning. The text could be of great intellectual,
spiritual and human benefit to the extent that we venture into the study of
interpretive theory, distancing ourselves a little from the exegetical exercise.
Downloads
References
Almarza, J. M. (1985). La praxis de la hermenéutica filosófica según H. G. Gadamer. Revista Estudios Filosóficos, 34(95), 159. Recuperado de https:// philpapers.org/rec/ALMLPD
Alonso, C. J. (1999). La agonía del cientificismo. Una aproximación a la filosofía de la ciencia. Pamplona: Eunsa
Chávarri, E. (1985). Introducción a la hermenéutica. Revista Estudios Filosóficos, 34(95), 5-11.
Domínguez, J. (2001). Estudios de teoría literaria. Colección: Humanidades Filología. Valencia: Tirant Lo Blanch.
Ferraris, M. (2000). Historia de la hermenéutica. Madrid: Akal.
Flamarique, L. (2009). Filosofía, hermenéutica y teología. Algunas consideraciones a partir de “Fides et Ratio”. Scripta Theologica, 41 (2), 469-508.
Gadamer, H. G. (1977). Verdad y método. Fundamentos de una hermenéutica filosófica. Salamanca: Sígueme.
Gadamer, H. G. (1999). Prólogo. En: Grondin, J. Introducción a la hermenéutica filosófica. (pp. 11-13). Barcelona: Herder.
Gadamer, H. G. (2000). El problema de la conciencia histórica. Madrid, España: Tecnos.
Higuero, F. J. (2004). La refiguración del mundo del texto en la propuesta hermenéutica de Paul Ricoeur. Revista Convivium, 17, 149-166. Recuperado de www.raco.cat/index.php/Convivium/article/viewFile/
/98852>
Juan Pablo II. (1998). Carta Encíclica “Fides et Ratio”. Recuperado de http:// w2.vatican.va/content/john-paul-ii/es/encyclicals/documents/hf_jpii_
enc_14091998_fides-et-ratio.html
Kerbs, R. (1999). Sobre el desarrollo de la hermenéutica filosófica. Analogía Filosófica, 2(XIII), 3-33.
Melero, J. M. (1998). La hermenéutica en Schleiermacher. Ensayos. Revista de la Facultad de Educación de Albacete, 13, 57-74.Recuperado de https://
previa.uclm.es/ab/educacion/ensayos/pdf/revista13/13_6.pdf
Ochoa, H. R. (2007). Comprender y explicar notas a partir de Schleiermacher. Revista: Universitas Philosophica, 49(24), 79-94.
Picontó, T. (2005). Hermenéutica, argumentación y justicia en Paul Ricoeur. Madrid: Dykinson.
Piña, L. (2005). El placer estético, la hermenéutica y el texto literario. Revista de Humanidades, 19, 63-76.
Quintanilla, C. (2016). Apuntes a la hermenéutica de Hans Georg Gadamer: (comprender, historia efectual, tradición y horizonte).
Recuperado de http://site.ebrary.com/lib/bibliotecaustasp/
Doc?id=10337008&ppg=3>
Reyes, G. (2008). El giro hermenéutico contemporáneo: lectura de tendencias. Revista Anamnesis, 35(XVIII), 161-180.
Ricoeur, P. (1985). Temps et recit III. Paris, France: Du Seuil.
Ricoeur, P. (2003b). Teoría de la interpretación. Discurso y excedente de sentido. Universidad Iberoamericana. México: Siglo Veintiuno.
Ricoeur, P. (2004). Del texto a la acción. Ensayos de hermenéutica II. México: Fondo de Cultura Económica
Ríos, L. Á. (2011). Hermenéutica metódica, romántica, histórica y filosófica. Recuperado de http://bit.ly/2C1bLOc
Rodríguez, P. (2016). Experiencia, tradición, historicidad en Gadamer. Recuperado de http://serbal.pntic.mec.es/~cmunoz11/pagadamer.pdf
Sánchez, R. (1982). La teoría hermenéutica de E. Schillebeeckx. Principios y criterios para la actualización de la tradición cristiana. Salamanca: Universidad Pontificia de Salamanca.
Silva Arévalo, E. (2005). Paul Ricoeur y los desplazamientos de la hermenéutica. Teología y vida, 46(1-2), 167-205. https://dx.doi.org/10.4067/
S0049-34492005000100008
Schöokel, L. y Bravo, J. M. (1997). Apuntes de hermenéutica. De una hermenéutica de autor a una hermenéutica de texto. Madrid, Trotta.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Perseitas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
La revista y los textos individuales que en esta se divulgan están protegidos por las leyes de copyright y por los términos y condiciones de la Licencia Creative Commons Atribución-No Comercial-Sin Derivar 4.0 Internacional.