Peace classroom: family and school in the creation of a peace culture in Colombia

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21501/23461780.2243

Keywords:

classroom, Human capacities, Peaceful coexistence, Peace culture, School, Family

Abstract

This article is related to a current topic: reaching peace. However, it approaches the topic taking the necessary precaution of not turning peace into an abstract category but bringing it into action in possible contexts: family and school. The purpose of this paper is to bring about the reflection of peace building in schools, as the space in which children and adults interact on a daily basis and have the possibility to create a peaceful environment or to tear it apart. School becomes a space for everyday construction of individual and collective subjectivities. In schools there is the possibility of establishing a long-lasting peace that becomes an example and principle for social peace. In fact, schools and families are possible peace scenarios and therefore they can strengthen the human capacities for peaceful coexistence that is necessary for effective peace building.  This paper concludes with six ideas, ways in which classrooms can really be in peace and for peace. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Alexander Rodríguez Bustamante, Universidad Católica Luis Amigó

Magíster en Educación y Desarrollo Humano (Universidad de Manizales–CINDE). Coordinador de la
Especialización en Terapia Familiar de la Universidad Católica Luis Amigó, Medellín, Colombia. Líder de la
línea de investigación “Calidad de Vida”, pertenece al Grupo de investigación “Familia, desarrollo y calidad de
vida” del Programa de Desarrollo Familiar de la misma universidad

Gloria María López Arboleda, Universidad Pontificia Bolivariana

Magíster en Psicología de la Universidad de San Buenaventura, Medellín, Colombia. Docente asociada de
la Facultad de Educación y Pedagogía de la Universidad Pontificia Bolivariana, Medellín, pertenece al Grupo
“Pedagogía y Didácticas de los Saberes (PDS)”, de la misma Universidad.

Juan Carlos Echeverri Álvarez, Universidad Pontificia Bolivariana

Doctor en Educación de la Universidad Pedagógica Nacional, Bogotá D.C., Colombia. Coordinador Grupo
“Pedagogía y Didácticas de los Saberes (PDS)”. Docente Titular Universidad Pontificia Bolivariana.

References

Agamben, G. (1998). Homo sacer: el poder soberano y la nuda vida. Valencia: Pre-textos.

Bolívar, A. y Luengo, F. (2005). Aprender a ser y a convivir desde el proyecto conjunto del centro y el área de educación para la ciudadanía. En Proyecto Atlántida (Ed.), Ciudadanía, mucho más que una asignatura. Módulo Convivencia Democrática (pp. 17-38). Madrid: Proyecto Atlántida.

Dewey, J. (1998). Democracia y Educación. Madrid. Morata.

Donzelot, J. (1998). La policía de las familias. México. FCE.

Esposito, R. (2009). Inmunitas. Protección y negación de la vida. Buenos Aires. Amorrourto.

Fernández García, I. (2004). La intervención del maltrato en el medio escolar. Basada en la mejora de las relaciones interpersonales y de amistad entre iguales. Revista Tabenque, (18), 117–134. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/1138357.pdf

Freire, P. (2008). Pedagogía del oprimido [20ª edición]. Madrid: Siglo XXI Editores.

García Raga, L., Aguacil De Nicolás, M., Pañellas Valls, M. y Boqué Torremorell, M. C. (2013). La construcción de la paz mediante la educación. Hacia el diseño de un instrumento de indicadores. Revista Perspectivas Educativas, 6, 33-56. Disponible en: http://revistas.ut.edu.co/index.php/

perspectivasedu/article/view/349

García Pérez, F. F. (2009). Educar para la participación ciudadana. Un reto para la escuela del siglo XXI. Investigación en la escuela, (68), 5-10.

Giroux, H. (1993). La escuela y la lucha por la ciudadanía. México: Siglo XXI.

López, G. (2015). Carta a un ciudadano de Colombia: inflexiones para una paz factible. En S.N. Cogollo (Coord). Imaginar la paz en Colombia. Cavilaciones desde la academia (pp. 123-128). Medellín: Fondo Editorial Luis Amigó.

MEN y ASCOFADE. (2003). Estándares básicos de competencias ciudadanas. Disponible en: http://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-

_archivo_pdf4.pdf

Nussbaum, M. (2012). Crear Capacidades. Barcelona: Paidós

Palacio, V. M. (2004). Familia y violencia familiar. De la invisibilización al compromiso político. Manizales: Universidad de Caldas.

Restrepo, D. (2014). Desarrollo Familiar. Una alternativa en la educación superior. En L. M. López Montaño (Comp.), Tres décadas de desarrollo

familiar en Colombia (pp. 60-61). Manizales: Editorial Universidad de

Caldas.

Sen, A. (2000). Desarrollo y libertad. Colombia: Planeta.

Sloterdijk, P. (2012). Haz de cambiar tu vida. Valencia: Pre-Textos.

Varela, J. (1995). Categorías espacio-temporales y socialización escolar: del individualismo al narcisismo. Escuela, poder y subjetivación. Madrid:

La Piqueta.

Zabala, A. y Arnau, L. (2008). Once ideas clave. Cómo aprender y enseñar competencias (2a edición). Barcelona: Graó

Zurbano, D. J. (1999). Bases de una educación para la paz y la convivencia. Navarra: Gráficas Ona.

Published

2017-01-01

How to Cite

Rodríguez Bustamante, A., López Arboleda, G. M., & Echeverri Álvarez, J. C. (2017). Peace classroom: family and school in the creation of a peace culture in Colombia. Perseitas, 5(1), 206–223. https://doi.org/10.21501/23461780.2243

Issue

Section

Artículos de reflexión no derivados de investigación