Key points to create a church that knows how to communicate in today´s world
DOI:
https://doi.org/10.21501/23461780.1303Keywords:
Church, Renovation, Communication, Language, Mass mediaAbstract
In a globalized society and the changes it brings on humanity, it is very important that the church thinks about its evangelization methods, its way of communicating its message of salvation, and the language used to talk about God. It is obvious that, in order to respond to the signs of times, an ecclesiastical renovation is required; this article, based on such needs, proposes some tips for the church to communicate with humankind. An updated proposal that offers a perspective on how a changing humanity ought to be evangelized. The idea is to have a charming and appealing church, one that is creative, challenging, well established and communicative, close to its people; not a church whose focus is to survive, but a pastoral church for the people, a missionary that knows how to communicate through language and the current media.
Downloads
References
CELAM. (1968). Documentos finales de Medellín. Medellín, Colombia: Segunda Conferencia General del Episcopado Latinoamericano. Recuperado de: http://www.ensayistas.org/critica/liberacion/medellin/
CELAM. (1986). Reflexión teológica sobre la comunicación. Comunicación, misión y desafío - Manual Pastoral de Comunicación Social. Bogotá, Colombia: Consejo Episcopal Latinoamericano. Recuperado de: http:// www.riial.org/espacios/evcomcu/evcomcu_reteocom.pdf
Dobkin, B. & Pace, R. (2007). Comunicación en un mundo cambiante. México: McGraw-Hill.
Juan Pablo II. (1990). Encíclica Redemptoris Missio. El Vaticano. Recuperado de: http://www.vatican.va/holy_father/john_paul_ii/encyclicals/documents/ hf_jp-ii_enc_07121990_redemptoris-missio_sp.html
Juan Pablo II. (2005). Carta apostólica a los responsables de las comunicaciones sociales. El Vaticano. Recuperado de: http://www.vatican.va/holy_ father/john_paul_ii/apost_letters/documents/hf_jp-ii_apl_20050124_ilrapido- sviluppo_sp.html
Martín Barbero, J. (1978). Comunicación masiva: discurso y poder. Quito, Ecuador: Época.
Pablo VI. (1975). Exhortación apostólica Evangelii Nuntiandi. El Vaticano. Recuperado de: http://www.vatican.va/holy_father/paul_vi/apost_exhortations/ documents/hf_p-vi_exh_19751208_evangelii-nuntiandi_sp.html
Pérez-Latre, F.J. (2012). Los medios y la religión en el contexto de la nueva evangelización. Scripta Theologica, 44, 169-185.
Pío XII. (1957). Encíclica Miranda Prorsus. El Vaticano. Recuperado de: http:// www.vatican.va/holy_father/pius_xii/encyclicals/documents/hf_p-xii_enc_08091957_miranda-prorsus_sp.html
Francisco. (27 de julio de 2013). Discurso para el encuentro con el episcopado brasileño. Recuperado de: http://www.aciprensa.com/ebooks/FranciscoenBrasil.
Francisco. (27 de julio de 2013). Homilía en la Santa Misa con los obispos de la XXVIII Jornada Mundial de la Juventud y con los sacerdotes, religiosos y seminaristas. Recuperado de: http://www.aciprensa.com/ ebooks/FranciscoenBrasil.pdf
Francisco. (01 de agosto de 2013). La radio católica es el púlpito más cercano que tenemos hoy, dice el Papa Francisco. Aciprensa. Recuperado de:
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
La revista y los textos individuales que en esta se divulgan están protegidos por las leyes de copyright y por los términos y condiciones de la Licencia Creative Commons Atribución-No Comercial-Sin Derivar 4.0 Internacional.