Collaborative learning theory and social representation theory: merges and possible articulations

Authors

  • Néstor Daniel Roselli Pontificia Universidad Católica Argentina, Universidad Nacional de Entre Ríos

Keywords:

Collaborative Learning, Social Representation, Socioconstructivism, Sociocognitive Interaction, Intersubjectivity

Abstract

This contribution deals with some links between CLT (Collaborative Learning Theory) and SRT (Social representation Theory) on the assumption that there is a conceptual identity between both perspectives. This identity concern a common socioconstructivist framework: knowledge is viewed as a socially shared cognition. The present contribution analyses some common traits
of CLT and SRT as a consequence of this constructivist view. Finally the paper focuses on the intrinsic conflict between CLT and SRT concerning the conceptual change in educational settings. In one way it is clear that the conceptual change toward a scientific knowledge is an objective of all educational action, but it is true that this change is not easy because the resistance of learners to surmount the common sense supported by the socio-representational knowledge.
© Revista Colombiana de Ciencias Sociales.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Néstor Daniel Roselli, Pontificia Universidad Católica Argentina, Universidad Nacional de Entre Ríos

Psicólogo, licenciado en Psicología, Especialista en Psicología Social Experimental, Doctor en Psicología. Director del Centro de Investigaciones en Psicología y Psicopedagogía de la Facultad de Psicología y Educación de la Pontificia Universidad Católica Argentina, Buenos Aires; Profesor Universidad Nacional de Entre Ríos, Argentina

References

Abric, J. (1993). Central system, peripheral system: their functions and roles in the dinamics of social representations. Papers on Social Representation, 2, 75-78.

Baquero, R. (1996). Vigotsky y el aprendizaje escolar. Buenos Aires: Aiqué.

Barkley, E. F., Croos, P., & Major, C. H.(2007). Técnicas de aprendizaje colaborativo. Madrid: Morata.

Berger, P. y Luckmann, T. (1968). La construcción social de la realidad. Buenos Aires: Amorrortu.

Bruffee, K. A. (1993). Collaborative Learning: Higher education, interdependence, and the authority of knowledge. Baltimore: Johns Hopkins University.

Bruno, M. (1999). La cognición socialmente distribuida como forma particular de procesamiento distribuido en paralelo. Revista IRICE, 13, 135-143.

Cole, M. (1990). Cognitive development and formal schooling: the evidence from sociocultural research. En L. Moll (Ed.), Vygotski and Education. Cambridge: Cambridge University.

Coll, C. (1991). Aprendizaje escolar y construcción del conocimiento. Buenos Aires: Paidós.

Cubero, M. y Rubio, D. (2005). Psicología histórico-cultural y naturaleza del psiquismo. En M. Cubero y J. Ramírez (comps.), Vygotsky en la Psicología contemporánea. Buenos Aires: Miño y Dávila.

Dillenboug, P. (1996). Distributing cognition over brains and machines. In S. Vosniadou, E. De Corte, B. Glaser & H. Mandl (Eds.), Internacional Perspectivas on the Psychological Foundations of Tchnology-Based Learning Environments. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum.

Dillenboug, P. (1999). What do you mean by "collaborative learning"? In P. Dillenbourg (Ed.). Collaborative Learning: Cognitive and Computational Approaches. Amsterdam: Pergamon.

Dillenbourg, P. & Self, J. (1992). A computational approach to socially distributed cognition. European Journal of Psychology of Education, 7, 353-372.

Dillenbourg, P., Baker, M., Blaye, A. & O’Malley, C. (1996). The evolution of research on collaborative learning. In E. Spada & P. Reiman (Eds.), Learning in Humans and Machine: Towards

an Interdisciplinary Learning Science. Oxford: Elsevier.

Doise, W. (1982). L’Explication en Psychologie Sociale. París: PUF.

Doise, W. (1984). Social representations, intergroup experiments and levels of analysis. In R. Farr y S. Moscovici (Ed.). Social Representations. Cambridge: Cambridge University.

Doise, W. & G. Mugny (1981). Le Développement Sociale de l’Intelligence. París: Inter-éditions.

Gergen, K. (1982). Toward Transformation in Social Knowledge. Nueva York: Springer-Verlag.

Hollan, J., Hutchins, E. & Kirsh, D. (2000). Distributed cognition: Toward a new foundation for human-computer interaction research. ACM Transactions on Computer-Human Interaction, 7(2), 174-196.

Hutchins, E. (1991). The social organization of distributed cognition. In: L. Resnick, J. Levine & S. Teasley (Eds.), Perspectives on Socially Shared Cognition. Washington: American Psychological Association.

Ibáñez, T. (1988). Ideologías de la vida cotidiana. Barcelona: Sendai.

Ibáñez, T. (1996). Fluctuaciones conceptuales en torno a la postmodernidad y la psicología. Caracas: Universidad Central de Venezuela.

Jodelet, D. (1986). Les Représentations Sociales. París: PUF.

Johnson, D. & R. Johnson (1999). Aprender juntos y solos. Buenos Aires: Aiqué.

Lewis, R. (2003). Pourquoi apprendre à collaborer. En B. Dans Charlier & D. Peraza (Eds.), Technologie et Innovation en Pédagogie. Bruxelles: De Boeck.

Markova, I. (2003). La presentación de las representaciones sociales: diálogo con Serge Moscovici. En J. Castorina (ed.), Representaciones sociales: problemas teóricos y conocimiento infantil. Barcelona: Gedisa.

Miller, M. (1987). Argumentation and cognition. In M. Hickmann (Comp.), Social and Functional Approaches to Language and Thought. San Diego, CA: Academic Press.

Minsky, M. (1986). La sociedad de la mente. Buenos Aires: Galápago.

Moscovici, S. (1961). La Psychanalyse, son image et son public. París: PUF.

Nickerson, R. (2001). Algunas reflexiones acerca de la distribución de la cognición. En: G. Salomón (ed.), Cogniciones distribuidas. Buenos Aires: Amorrortu.

O’Malley, C. (Ed.). (1989). Computer Supported Collaborative Learning. Alemania: Springer-Verlag.

Panitz, T. (1996). Collaborative versus cooperative learning. Retrieved from http://pirun.ku.ac.th/~btun/pdf/coop_collab.pdf

Perkins, D. (2001). La escuela inteligente. Barcelona: Gedisa.

Resnick, L. (1991). Shared cognition: thinking as a social practice. En: L. Resnick, J. Levine & S. Teasley (Eds.), Perspectives on Socially Shared Cognition. Washington: American Psychological Association.

Rogoff, B. (1993a). Aprendices del pensamiento. El desarrollo cognitivo en el contexto social. Barcelona: Paidós.

Rogoff, B (1993b). Children’s guided participation and participatory appropiation in sociocultural activity. In: R. Wozniak & K. Fisher (Eds.), Development in Context. Hillsdale: LEA.

Roselli, N. (2007). El aprendizaje colaborativo: fundamentos teóricos y conclusiones prácticas derivadas de la investigación. En: M. C. Richaud y M. S. Ison. Avances en investigación en ciencias del comportamiento en Argentina. Tomo I. Mendoza: Universidad del Aconcagua.

Salomon, G. (Ed.). (2001). Cogniciones distribuidas. Buenos Aires: Amorrortu.

Santigosa, A. (2005). La noción de interiorización desde una visión cultural del desarrollo. En: M. Cubero & J. Ramírez (comps.), Vygotsky en la psicología contemporánea. Buenos Aires: Miño y Dávila.

Slavin, R. (1999). Aprendizaje cooperativo. Buenos Aires: Aiqué.

Valsiner, J. (1991). Building theoretical bridges over a lagoon of everyday events. A review of apprenticeship in thinking: cognitive development in social context by Barbara Rogoff. Human Development, 34, 307-315.

Warschauer, M. (1997). Computer-mediated collaborative learning: theory and practice. Modern Language Journal, 81(3), 470-481.

Wertsch, J. (1988). Vygotsky y la formación social de la mente. Barcelona: Paidós.

Published

2011-07-01

How to Cite

Roselli, N. D. (2011). Collaborative learning theory and social representation theory: merges and possible articulations. Revista Colombiana De Ciencias Sociales, 2(2), 173–191. Retrieved from https://revistas.ucatolicaluisamigo.edu.co/index.php/RCCS/article/view/238

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.