Links between uteruses and sugarcane. Socio-environmental ethical challenges for the menstrual health of women in the global south
DOI:
https://doi.org/10.21501/23461780.5134Keywords:
Global South, Menstruation, Pain, Sugarcane, Uterus, Woman.Abstract
This text aims to highlight the socio-environmental ethical challenges that exist in the relationship between women in the global south and sugarcane. In particular, women in the state of Maharashtra in India and Afro-descendant women in the Colombian Pacific. In the former, their relationship with sugarcane, that is, with the non-human, occurs in a subalternized manner, in that sugarcane is understood as a raw material for agro-industrial sugar production that involves the use of agrochemicals, leading to forced hysterectomies. In the latter case, Afro-Colombian women use this plant as a companion, as an ancestral medicine for the management of menstrual pain. Hence, I wonder about these ambivalences between woman-uterus-sugar cane-pain-menstruation, in order to highlight the need for an ecocritical analysis from the perspective of medical humanities and intersectional decolonial feminism, approaching the friction between these two transnational and transcultural contexts to conclude that the relationship of care between women and sugarcane is important and, above all, that it is important to seek fair actions for this network of relationships between menstruating bodies and the non-human.
Downloads
References
Acharya, S. K. (2017). Womb, womanhood and medical ethics: Concern about rising hysterectomy cases in India [Salud reproductiva, género y ética clínica: preocupaciones frente al crecimiento de las histerectomías en India]. Journal of Family Planning and Reproductive Health Care, 43(2), 1-2. http://dx.doi.org/10.1136/jfprhc-2016-101649
Bidaseca, K., Corbalán, M. S., & Pérez, M. (2021). Feminismo decolonial. En Gamba, S. B., & Diz, T. (Eds.), Nuevo diccionario de estudios de género y feminismos (pp. 248–255). Editorial Biblos.
Briden, L. (2020). Cómo mejorar tu ciclo menstrual: Tratamiento natural para mejorar las hormonas y la menstruación. Ginecosofía.
Cárdenas González, M. (2019, 18 de agosto). Estas son las ocho bebidas del Petronio que le ponen calentura a Cali. El Tiempo. https://www.eltiempo.com/colombia/cali/petronio-alvarez-conozca-las-bebidas-del-pacifico-con-las-que-se-puede-encontrar-401454
Chatterjee, P. (2019). Hysterectomies in Beed district raise questions for India [El aumento de histerectomías en Beed cuestiona el sistema de salud y justicia reproductiva en India]. The Lancet, 394(10194), 202. https://doi.org/10.1016/S0140-6736(19)31669-1
COCOCAUCA. (2019, 24 de mayo). Curao. https://cococauca.org/2019/05/24/curao/
Curiel, O. (2007). Crítica poscolonial desde las prácticas políticas del feminismo antirracista. Nómadas, 26, 92-101. https://nomadas.ucentral.edu.co/nomadas/pdf/nomadas_26/26_9C_Criticaposcolonialdesdelaspracticas.pdf
DW Documental (2022a, 30 de noviembre). Mujeres sin útero–Histerectomías forzosas en la India. Deutsche Welle. https://p.dw.com/p/4CShz
DW español. (2022b, 26 de julio). Obligadas a extirparse el útero – Histerectomías forzosas en la India [Video]. https://web.facebook.com/watch/?v=446645180447258&_rdc=1&_rdr#
Espinosa Miñoso, Y. (2022). De por qué es necesario un feminismo descolonial. Diferenciación, dominación coconstitutiva de la modernidad occidental y el fin de la política de identidad. Solar, 12(1), 141-171. https://om.juscatamarca.gob.ar/articulos/De_por_que_es_necesario_un_feminismo_des.pdf
Frazer, J. G. (2019). La rama dorada. Magia y religión (E. Campuzano, Trad.). Fondo de Cultura Económica. (Obra original publicada en 1890)
García Torres, G. P., & Rubio Toro, M. C. (2025). Tejiendo vidas: parteras, ancestralidad y salud. Letras, Colores y Vidas.
Garg, M. (2023). The Need to Implement Paid Menstrual Leave as a Labor Legislation in India: A Comprehensive Study [La necesidad de implementar licencias menstruales remuneradas en India: un análisis integral]. International Journal of Law Management and Humanities, 6(6), 3515-3527. https://doij.org/10.10000/IJLMH.116695
Gómez Barris, M. (2021). La zona extractiva. Ecologías sociales y perspectivas descoloniales (C. Arango Correa, Trad.). Metales pesados. (Obra original publicada en 2017)
Haraway, D. (2016). Manifiesto de las Especies de Compañía: perros, gentes y otredad significativa (I. Mellén Rodríguez, Trad.). Traficantes de Sueños. (Obra original publicada en 2003)
Herrero López, Y. (2013). Miradas ecofeministas para transitar a un mundo justo y sostenible. Revista de economía crítica, 2(16), 278-307. https://revistaeconomiacritica.org/index.php/rec/article/view/334
hooks, b. (1984/2010). Mujeres negras: Dar forma a la teoría feminista. Marxists Internet Archive. https://www.marxists.org/espanol/tematica/mujer/autores/hooks/1984/001.htm
Lugones, M. (2008). Colonialidad y género. Tabula Rasa, (9), 73-101. https://www.revistatabularasa.org/numero-9/05lugones.pdf
Macías Rea, A. I. (2023). Hacia una pedagogía de la dignidad: Experiencias latinoamericanas de educación menstrual emancipadora [Disertación de maestría, Universidad de Guadalajara]. RIUdeG.
Martínez Gandolfi, M. A., & Rodríguez Mir, J. (2022). Las histerectomías coercitivas en la India: marco de análisis y pautas para la intervención. Methaodos. Revista de Ciencias Sociales, 10(1), 74-87. https://doi.org/10.17502/mrcs.v10i1.510
McGivering, J. (2013). The Indian women pushed into hysterectomies [Las mujeres en India forzadas hacia la histerectomía]. BBC News. https://www.bbc.com/news/magazine-21297606
Naranjo Quintero, V. (2022). La menstruación, el tabú más eterno. Un llamado a subvertirlo desde la ética teológica feminista. Catholic Theological Ethics In The World Church. https://catholicethics.com/forum/la-menstruacion-el-tabu-mas-eterno/
Piedade, V. (2021). Doloridad (L. Tennina y R. Vasconcellos, Trads.). Mandacura. (Obra original publicada en 2017)
Puentes Villota, J del P., & Ariza García, L. S. (2023). La construcción de los derechos menstruales como derecho fundamental en el sistema jurídico colombiano. Estudios Socio-Jurídicos, 25(2), 1-32. https://doi.org/10.12804/revistas.urosario.edu.co/sociojuridicos/a.12423
Puleo, A. H. (2017). ¿Qué es el ecofeminismo? Quaderns Meditaterránia, 25, 210-214. https://www.iemed.org/wp-content/uploads/2021/05/%C2%BFQue%CC%81-es-el-ecofeminismo_-1.pdf
Quiceno Toro, N. (2016). Vivir Sabroso. Luchas y movimientos afroatrateños, en Bojayá. Chocó, Colombia. Universidad del Rosario.
Restrepo, C. (2023, 6 de diciembre). La partería fue declarada Patrimonio Cultural Inmaterial de la Humanidad. El Tiempo. https://www.eltiempo.com/cultura/arte-y-teatro/la-parteria-fue-declarada-patrimonio-cultural-inmaterial-de-la-humanidad-833067
Sardeshpande, N. (2014). Why do young women accept hysterectomy? Findings from a study in Maharashtra, India [¿Por qué mujeres jóvenes acceden a la histerectomía? Evidencias a partir de un estudio en Maharashtra, India]. International Journal of Innovation and Applied Studies, 8(2), 579-585. http://www.ijias.issr-journals.org/abstract.php?article=IJIAS-14-216-09
Tibón, G. (1984). Los ritos mágicos y trágicos de la pubertad femenina. Diana.
Valls Llobet, C. (2020). Mujeres invisibles para la Medicina. Capitán Swing.
Valls-Llobet, C. (2010). Contaminación ambiental y salud de las mujeres. Investigaciones Feministas, 1, 149-159. https://revistas.ucm.es/index.php/INFE/article/view/INFE1010110149A/7703
Ramírez Vázquez, C. (2022). Educación Menstrual Emancipadora. Una vía para interpelar la misoginia expresada en el tabú menstrual. Alcaldía de Medellín.
Thiébaut, É. (2017). Mi sangre. Pequeña historia de las reglas, de aquellas que las tienen y de aquellos que las hacen. Hekht Libros.
Viveros Vigoya, M. (2016). La interseccionalidad: una aproximación situada a la dominación. Debate Feminista, 52, 1-17. https://doi.org/10.1016/j.df.2016.09.005
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
La revista y los textos individuales que en esta se divulgan están protegidos por las leyes de copyright y por los términos y condiciones de la Licencia Creative Commons Atribución-No Comercial-Sin Derivar 4.0 Internacional.












