The otherness and the interculturality from the perspective of franciscan spirituality

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21501/23461780.4526

Keywords:

Alterity, Diversity, Franciscan Spirituality, Interculturality, Interreligious dialogue, Peace

Abstract

Otherness and interculturality are realities inherent to the existence of humanity. However, as concepts they have acquired relevance in the last forty years due to the complex socio-cultural realities. However, characters of other times, such as Francis of Assisi, had experienced and referenced it in their lives; therefore, it is important to reflect on these current concepts in the life of a saint who has been the emblem of the diverse human being, as developed in this article, based on the hermeneutics of hagiographic and documentary sources. The study made it possible to show that otherness was present in the life of the saint of Assisi in his Christian act of brotherhood and in the encounter with the different others, especially in his experience with the leper, the poor, the women excluded from worship and Creation. On the other hand, interculturality became a reality in his life, in the dialogue with the different others. In this sense, the historical fact of the meeting he had with the Sultan of Morocco, Malik al-Kamil, around the year 1219, which was commemorated in 2019 by Pope Francis, as an invitation to the different leaders to promote interreligious dialogue and peace in the world, is highlighted.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

María Eugenia Córdoba, CESMAG University

Ph. D. in Social Sciences, Childhood and Youth from the University of Manizales. Professor at CESMAG University, Pasto, Colombia. Member of the research group Inti Rumi. ORCiD: https://orcid.org/0000-0001-6758-5312. E-mail: mariaeug8@gmail.com

Armando José Quijano Vodniza, CESMAG University

Master in Sustainable Development and Environment from the University of Manizales. Professor at
CESMAG University, Pasto, Colombia. Director of the research group Inti Rumi. ORCiD: https://orcid.
org/0000-0001-6138-8369. E-mail: jaquijano@unicesmag.edu.co

León Darío Gaviria Rojas, CESMAG University

Master in Education from Universidad de San Buenaventura de Cali. Professor at CESMAG University,
Pasto, Colombia. Member of the research group Lumen. ORCiD: https://orcid.org/0000-0002-4396-0613.
E-mail: leondgaviriarojas@gmail.com

Carlos Alfredo Muñoz, CESMAG University

Master in Education based on Diversity from the University of Manizales. Professor at the University
CESMAG, Pasto, Colombia. Director of the Gilencors research group. ORCiD: https://orcid.org/0000-
0002-7844-3405. E-mail: camunoz@unicesmag.edu.co

References

Agudelo, J. F., Rojas, F. S. & Ocampo, E. (2019). Sobre el reconocimiento y la otredad en la escuela: Una lectura desde Lévinas y Mélich. Perseitas, 8, 1−20. https://doi.org/10.21501/23461780.3502

Alemán, J., & Cherif, M. (2009). Los otros entre nosotros. Alteridad e inmigración. Ediciones Ciencias Sociales.

Ávila-Dávalos, H. (2022). Multiculturalidad e interculturalidad: el papel de la educación superior para generación de competencias interculturales para el contexto organizacional. Educación y Humanismo, 24(43), 13−34. https://doi.org/10.17081/eduhum.24.43.4838

Chaves, M. E. (2016). El anacronismo en la historia: ¿error o posibilidad? A propósito de las reflexiones sobre el tiempo en Carlo Ginzburg, Marc Bloch y Georges Didi-Huberman. Historia y Sociedad, 30(1), 45−73. http://dx.doi.org/10.15446/hys.n30.52609

Clara de Asís. (2017). Conversión y orígenes de las Hermanas Pobres. En J. Herranz, J. Garrido, & J. A. Guerra (Eds.), Francisco y Clara de Asís, escritos (pp. 273-274). Editorial Institución Universitaria CESMAG.

Córdoba, M. E. (2019). Formación investigativa de estudiantes de pregrado desde una perspectiva intercultural y de reconocimiento de la alteridad [Tesis doctoral, Universidad de Manizales]. Repositorio Institucional CINDE. https://repository.cinde.org.co/bitstream/handle/20.500.11907/2406/Informe%20final%20Maria%20Eugenia%20Cordoba%20pdf1.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Córdoba, M. E., & Vélez De La Calle, C. (2016). La alteridad desde la perspectiva de la transmodernidad de Enrique Dussel. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 14(2), 1001−1015. https://doi.org/10.11600/1692715x.14208160615

Cunningham, M. (2011). Anotaciones sobre el Estado multinacional y la ciudadanía intercultural. En L. E. López & F. Sapón (Eds.), Recreando la educación intercultural bilingüe en América Latina (pp. 33−103). Ministerio de Educación de Guatemala y Viceministerio de Educación Bilingüe Intercultural. http://www.rniu.buap.mx/infoRNIU/feb12/2/lib_ciesas_recreando_tomoi.pdf

Dahbar, V. (2019). Otras figuraciones acerca del tiempo: el anacronismo. Artilugio, 5, 133−150. https://revistas.unc.edu.ar/index.php/ART/article/view/25323/24597

De Pablos-Escalante, R. (2018). El deseo de razón y la alteridad constitutiva. Apuntes sobre el ser humano en la Ética de Spinoza. Co-herencia, 15(28), 245−269. https://doi.org/10.17230/co-herencia.15.28.11

Dietz, G. (2017). Interculturalidad: una aproximación antropológica (I. Villegas & I. Utrera, Trads.), Perfiles Educativos, 39(156), 192−207. https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2017.156.58293

Figueroa, H. A. (2020). La importancia de la otredad en la enseñanza de la religión en las escuelas: el gran desafío para el docente. Revista Ensayos Pedagógicos, 15(1), 103−115. https://doi.org/10.15359/rep.15-1.5

Fornet-Betancourt, R. (2008). Interculturalidad. En H. Biagini & A. A. Roig (Eds.), Diccionario de pensamiento alternativo (pp. 146−156). Biblos.

Gaviria Rojas, L. D. & Narváez Muñóz, F. D. (2018). El ser relacional desde la óptica franciscana. En A. Bolaños y C. E. López, Escenarios investigativos Vol. II (pp. 37−48). Editorial Institución Universitaria CESMAG. http://repositorio.unicesmag.edu.co:8080/xmlui/bitstream/handle/123456789/52/Escenarios%20Investigativos%20%28Vol.%202%29.pdf?sequence=3&isAllowed=y

González González, G. (2007). La filosofía de liberación de Enrique Dussel en "Para una Ética de la Liberación Latinoamericana". A Parte reí. Revista de filosofía, 49, 1−13.

Hooker, A. S. (2009). La Universidad de las Regiones Autónomas de la Costa Caribe Nicaragüense (URACCAN): Logros, innovaciones y desafíos. En D. Mato (Ed.), Instituciones interculturales de educación superior en América Latina: Procesos de construcción, logros, innovaciones y desafíos (pp. 279−302). UNESCO-IESALC.

Lázaro, M. (2006). Horizontes del pensamiento antropológico franciscano en el siglo XX y XXI: La antropología relacional de José Antonio Merino OFM. Carthaginensia, 22(42), 425−443.

Lázaro, M. (2009). Cristianismo e Islam en el pensamiento medieval: Encuentros y desencuentros. Cauriensia, 4(1), 81−139. https://dehesa.unex.es/bitstream/10662/2290/1/1886-4945_4_81.pdf

Lévinas, E. (1993). El tiempo y el otro (J. L. Pardo, Trad.). Ediciones Paidós. (Obra original publicada en 1980)

Lévinas, E. (2001). La huella del otro (E. Cohen, S. Rabinovich y M. Montero, Trads.). Editorial Taurus. (Obra original publicada en 1967)

Lévinas, E. (2002). Totalidad e infinito: Ensayo sobre la exterioridad (D. E. Guillot, Trad.). Ediciones Sígueme. (Obra original publicada en 1961)

Lévinas, E. (2006). Ética como filosofía primera (O. Lorca Gómez, Trad.). A Parte Rei: Revista de Filosofía, 43, 1−21. (Obra original publicada en 1998)

López, G. (2011). Elementos alrededor de la pedagogía y la alteridad en tiempos del paradigma de la economía global. Contribuciones a la Economía, 2, 1−27.

Maliaño Téllez, A. A. (2019). Subsidio de formación para la familia franciscana. 800 años del encuentro de san Francisco de Asís con el sultán de Egipto. Fraternidad San Antonio de Padua. https://www.ordenfranciscanasecular.es/file/Subsidio_Francisco_y_el_Sultan.pdf

Márquez-Fernández, A. (2013). Filosofía de la alteridad intercultural en América Latina. Las Torres de Lucca, 2, 7−30. https://revistas.ucm.es/index.php/LTDL/article/view/74974/4564456556334

Mato, D. (2009). Instituciones interculturales de educación superior en América Latina; Panorama regional, procesos interculturales de construcción institucional, logros, dificultades, innovaciones y desafíos. En D. Mato (Coord.), Instituciones interculturales de educación superior en América Latina: Procesos de construcción, logros, innovaciones y desafíos (pp. 13−78). UNESCO-IESALC. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000185698

Merino, A. (1982). Humanismo Franciscano: Franciscanismo y mundo actual. Cristiandad.

Mignolo, W. (2000). Local histories/global designes: coloniality, subaltern knowledges and border thinking [Historias locales/diseños globales: colonialidad, saberes subalternos y pensamiento fronterizo]. Princeton University Press.

Ming, E. (2021). Testamento de San Francisco. Franciscanos. https://www.franciscanos.org/estudios/Ming-TestamentoSanFrancisco.html

Mondragón González, A. (2010). Interculturalidad, alteridad y utopía: Una reflexión a partir de la lectura de las confrontaciones entre tlamatinime y franciscanos en 1524. En A. Mondragón & F. Mondragón (Eds.), Interculturalidad. Historias, experiencias y utopías (pp. 127−144). Plaza y Valdés.

Moreno Beltrán, Y. (2022). Educación e interculturalidad: propuesta desde los pueblos étno-territoriales reconocidos desde 1991 en Colombia. NovumJus, 16(21), 187−208. https://doi.org/10.14718/NovumJus.2022.16.1.8

Nueva Biblia de Jerusalén. (1990). Desclée de Brouwer.

Orden de Frailes Menores. (2009). Id y enseñad: directrices generales para la educación franciscana. Curia Generale del Frati Minori.

Orden de Hermanos Menores. (2009). Portadores del don del evangelio. Documento del Capítulo General de la Orden de Hermanos Menores (O.F.M.), celebrado en Asís, Pentecostés. Franciscanos. http://www.franciscanos.org/docoficial/cgo2009.htm

Osorio-Pérez, I. (2013). La farsa de la educación intercultural en nuestra América. En I. Cáceres Correa (Ed.), Funcional y fáctica: reflexiones críticas sobre el modelo educativo en nuestra América (pp. 48−60). Academia Libre y Popular Latinoamericana de Humanidades.

Patiño, W. A. (2015). La propuesta de Francisco de Asís, como alternativa de vida ante la crisis de sentido del hoy. El Ágora USB, 15(2), 559−571. https://revistas.usb.edu.co/index.php/Agora/article/view/1630

Pedreros, R. I. (2010). Aportes para dimensionar la educación intercultural en Colombia. En Asociación Colombiana para la Investigación en Educación en Ciencias y Tecnología (Ed.), Formación de educadores en ciencias en el contexto de la investigación en el aula (pp. 4−12). EDUCyT.

Quesada, B. (2011). Aproximación al concepto de “alteridad” en Lévinas: Propedéutica de una nueva ética como filosofía primera. Investigaciones Fenomenológicas, 3, 393−405.

Ramírez Bonilla, G., Gómez Bohórquez, P. T. & Ramírez Sánchez, C. (2020). El pensamiento franciscano en los procesos de autoevaluación institucional. Franciscanum, 174(62), 1−23. https://doi.org/10.21500/01201468.4328

Rodríguez, S. & Alvarado, M. A. (2017). Interculturalidad: herencia identitaria para los procesos de internacionalización de la educación superior de cuño franciscano. Revista del Observatorio de la Internacionalización de la Educación Superior, 1(1), 17−28. https://revistas.udistrital.edu.co/index.php/obies/article/view/11157/11984

San Buenaventura. (2011). Leyenda Mayor. En J. A. Guerra (Ed.), San Francisco de Asís. Escritos y Biografías, documentos de la época, (pp. 396−486). Biblioteca de Autores Cristianos. (Obra original publicada en 1263)

San Francisco de Asís. (1991). Florecillas y loas de Francisco de Asís (J. A. Sobrado, Ed.). Caparrós Editores.

San Francisco de Asís. (2011a). Florecillas de S. Francisco y de sus compañeros. En J. A. Guerra (Ed.), San Francisco de Asís. Escritos y Biografías, documentos de la época (pp. 795−889). Biblioteca de Autores Cristianos. (Obra publicada originalmente a finales del siglo XIII)

San Francisco de Asís. (2011b). Leyenda de los tres compañeros. En J. A. Guerra (Ed.), San Francisco de Asís. Escritos y Biografías, documentos de la época (pp. 541−577). Biblioteca de Autores Cristianos.

San Francisco de Asís. (2011c). Últimas recomendaciones. Testamento. En J. A. Guerra (Ed.), San Francisco de Asís. Escritos y Biografías, documentos de la época (pp. 141−149). Biblioteca de Autores Cristianos. (Obra original publicada en 1226)

San Francisco de Asís. (2017a). Admoniciones. En J. Herranz, J. Garrido, & J. A. Guerra (Eds.), Francisco y Clara de Asís, escritos (pp. 119-133). Editorial Institución Universitaria CESMAG.

San Francisco de Asís. (2017b). Alabanzas al Dios altísimo. En J. Herranz, J. Garrido, & J. A. Guerra (Eds.), Francisco y Clara de Asís, escritos (pp. 63-64). Editorial Institución Universitaria CESMAG.

San Francisco de Asís. (2017c). Carta a un ministro. En J. Herranz, J. Garrido, & J. A. Guerra (Eds.), Francisco y Clara de Asís, escritos (pp. 99-100). Editorial Institución Universitaria CESMAG.

San Francisco de Asís. (2017d). El cántico de las criaturas. En J. Herranz, J. Garrido, & J. A. Guerra (Eds.), Francisco y Clara de Asís, escritos (pp. 65-67). Editorial Institución Universitaria CESMAG.

San Francisco de Asís. (2017e). Regla bulada de los hermanos menores. En J. Herranz, J. Garrido, & J. A. Guerra (Eds.), Francisco y Clara de Asís, escritos (pp. 180-192). Editorial Institución Universitaria CESMAG.

Scherbosky, F. (2009). La interculturalidad como desafío: hacia un real reconocimiento de la alteridad en cuanto tal. Espacios, 41, 111−117.

Sidekum, A. (2003). Multiculturalismo: desafíos para la educación en América Latina (A. Álvarez, Trad.). polylog. Foro para filosofía intercultural. https://them.polylog.org/4/asa-es.htm

Silva, R. (2009). Del anacronismo en Historia y en Ciencias Sociales, Historia Critica, 362, 278−299. https://doi.org/10.7440/histcrit39E.2009.14

Solas, S. (2017, 8-11 de agosto). La noción de anacronismo como fundamento de la historia del arte, según Didi-Huberman [Ponencia]. XI Jornadas de Investigación del Departamento de Filosofía, FaHCE-UNLP, Ensenada, Argentina. https://repositoriosdigitales.mincyt.gob.ar/vufind/Record/MemAca_154ea6e80d9a9e68eae5dac8b35583f5

Soto Molina, J. E., Rodelo Molina, M. K., & Vanegas, W. (2021). Noción de alteridad en la educación como experiencia emancipadora del diálogo intercultural. Revista de Filosofía, (97), 295−310. https://doi.org/10.5281/zenodo.4877891

Tolentino García, A. (2017). La observación del anacronismo: una llave para la ética historiadora. Historiografías, 14(2), 33−50. https://doi.org/10.26754/ojs_historiografias/hrht.2017142324

Trovato, G. (2013). Breve acercamiento a la mediación cultural: hacia una delimitación del campo de estudio y una aproximación a sus aplicaciones didácticas en la combinación de lenguas español-italiano. Didáctica. Lengua y Literatura, 25, 333−352. https://doi.org/10.5209/rev_DIDA.2013.v25.42248

Uribe, F. (2010). Ejes del carisma de san Francisco de Asís según sus escritos. La perspectiva de la forma de vida. Editorial Familia Franciscana de Colombia.

Vargas, M. D. (2011). Interculturalidad: un reto para elaborar políticas públicas educativas en Nicaragua y Guatemala. En L. E. López (Ed.), Recreando la educación intercultural bilingüe en América Latina (pp. 259−279). Ministerio de Educación de Guatemala y Viceministerio de Educación Bilingüe Intercultural.

Walsh, C. (2002). La problemática de la interculturalidad y el campo educativo. Organización de los Estados Iberoamericanos.

Walsh, C. (2008). Interculturalidad y plurinacionalidad: elementos para el debate constituyente. Universidad Andina Simón Bolívar.

Zanon, A. (2020). O princípio da alteridade de Lévinas como fundamento para a responsabilidade ética. Perseitas, 8, 75−103. https://doi.org/10.21501/23461780.3489

Published

2023-08-01

How to Cite

Córdoba, M. E., Quijano Vodniza, A. J., Gaviria Rojas, L. D., & Muñoz, C. A. . (2023). The otherness and the interculturality from the perspective of franciscan spirituality. Perseitas, 11, 285–316. https://doi.org/10.21501/23461780.4526