The jesuits and the Church with an indigenous face

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21501/23461780.4511

Keywords:

Church indigenous face, Inculturation, Indigenous priesthood, Jesuits, Pan-Amazonian Synod, Permanent indigenous diaconate

Abstract

In recent decades, a sector of the Latin American Catholic Church has promoted the idea of forming a Church with an indigenous face, in which indigenous people are incorporated into the ecclesiastical structure through certain positions such as catechist and/or deacons. Some have even proposed the ordination of indigenous priests, who according to the indigenous worldview must be married.

The purpose of this article is to review, from the perspective of the historicization of concepts proposed by Ellacuria, the theoretical and practical contribution made by the Society of Jesus, in particular three Ignatian religious —Xavier Albó, Manuel Marzal and Bartomeu Melià— to this process. As will be seen throughout the text, it has been a path full of advances and setbacks. At the theoretical level, the Jesuits have defended the idea that inculturation is the best way for the Church to achieve a true insertion in the reality of the indigenous communities. In the practical field, the experience of indigenous deacons is explored in two regions: in the Aymara zone in the Andes —especially in Bolivia—, and in the Mission of Bachajón, Chiapas. Both experiences have dissimilar results, but they enrich the journey of the Church with an indigenous face.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Armando López Arcos, National Autonomous University of Mexico

Master in Latin American Studies from the National Autonomous University of Mexico (UNAM). Ph.D. candidate in Latin American Studies at the National Autonomous University of Mexico, Mexico City, Mexico. ORCiD: https://orcid.org/0000-0002-3167-9373. E-mail: armando_lopez_arcos@comunidad.unam.mx; armandoloarcos@gmail.com.

References

Acosta Nassar, R. J. (2001). La Inculturación en los trabajos de las Conferencias Generales del Episcopado Latinoamericano en Puebla (1979) y en Santo Domingo (1992). Roma Universitas.

Albó, X. (1981). Relígíon et líbératíon des paysans dans la Bolívié Aymara: ¿dialogue de sourds? [Religión y liberación de los campesinos en la Bolivia Aymara ¿diálogo de sordos?]. Kerygma, (36), 41-71. https://www.pueblos-originarios.ucb.edu.bo/digital/106000036.pdf

Albó, X. (1984). ¿Dominar o servir? Hitos de una larga búsqueda eclesiástica en el mundo quechua y andino. Allpanchis, 16(24), 97–130. https://doi.org/10.36901/allpanchis.v16i24.1052

Albó, X. (1988). 40 naciones en una. En H. Fernández (Ed.), Obras selectas Xavier Albó, Tomo VI (pp. 711-735). Centro de Investigación y Promoción del Campesinado, CIPCA.

Albó, X. (2004). Los nuevos q’uchus católicos aymaras. En B. Guerrero Jiménez (Ed.), AMTAÑA: Para reconquistar espacios (pp. 54-131). IECTA. https://iecta.cl/wp-content/uploads/2020/03/AMTAN%CC%83A.pdf

Albó, X. (2008). La vertiente indígena de la teología de la liberación. En C. de Prado y P. Hughes (Coords.), Libertad y esperanza, a Gustavo Gutiérrez por sus 80 años (pp. 253-264). Centro de Estudios y Publicaciones- Instituto Bartolomé de las Casas.

Albó, X. (2009). PPH. José Fernández de Henestrosa: desde su altiplano exterior e interior. Compañía de Jesús.

Arizmendi Esquivel, F. (2006). El caminar de una Iglesia. San Pablo.

Arrupe, P. (1978). Carta y documento de trabajo sobre la Inculturación. Acta Romana Societatis Iesu, (XVII), 229-255. http://www.inculturacion.net/autores-invitados?download=70:arrupe-carta-doc-inculturacion

Báez-Jorge, F. (2011). Debates en torno a lo sagrado: religión popular y hegemonía clerical en el México indígena. Universidad Veracruzana.

Benedicto XVI. (2007). Discurso Inaugural. En Consejo Episcopal Latinoamericano (Ed.), Conferencia General del Episcopado Latinoamericano. Documento conclusivo. CELAM. https://www.celam.org/aparecida/Espanol.pdf

Bernal, J. (2003). El celibato sacerdotal en el código de derecho canónico. Scripta theologica: revista de la Facultad de Teología de la Universidad de Navarra, 35(3), 833-851. https://doi.org/10.15581/006.35.13065

Código de Derecho Canónico. (1991). Biblioteca de Autores Cristianos. https://www.vatican.va/archive/cod-iuris-canonici/cic_index_sp.html

Codina, V. (2020). Mi experiencia del sínodo para la Amazonía. Cristianismo y justicia. https://www.cristianismeijusticia.net/sites/default/files/pdf/col_v_es_20.pdf

Conferencia General del Episcopado Latinoamericano. (1968). II Conferencia general del episcopado latinoamericano documentos finales de Medellín. CELAM. https://www.celam.org/documentos/Documento_Conclusivo_Medellin.pdf

Conferencia General del Episcopado Latinoamericano. (1979). Documento de Puebla III. Carta del Santo Padre a los Obispos Diocesanos de América Latina. CELAM. https://www.celam.org/documentos/Documento_Conclusivo_Puebla.pdf

Conferencia General del Episcopado Latinoamericano. (1992). Documento de Santo Domingo. CELAM. https://www.celam.org/documentos/Documento_Conclusivo_Santo_Domingo.pdf

Conferencia General del Episcopado Latinoamericano. (2007). Documento conclusivo, Aparecida. CELAM. https://www.celam.org/aparecida/Espanol.pdf

Congregación para el Culto Divino y la Disciplina de los Sacramentos. (2005, octubre 26). Carta sobre la ordenación de diáconos permanentes de la Congregación para el Culto Divino y la Disciplina de los Sacramentos. Revista Iberoamericana de Teología, (2), 99-100.

Departamento de Misiones del Consejo Episcopal Latinoamericano y Caribeño. (1971). Antropología y teología en la acción misionera. Vicariato Apostólico de Iquitos.

Departamento Misiones Indígenas del Consejo Episcopal Latinoamericano y Caribeño. (1986). Documentos latinoamericanos del Posconcilio. Abya Yala.

Dussel, E. (2008). 1492. El encubrimiento del otro. Hacia el origen del mito de la Modernidad. Vicepresidencia del Estado Plurinacional de Bolivia. Dirección de participación ciudadana. https://www.vicepresidencia.gob.bo/IMG/pdf/dussel_.pdf

Ellacuría, I. (2012). La lucha por la justicia. Universidad de Deusto.

Estermann, J. (2006). Filosofía andina. Sabiduría indígena para un nuevo mundo (2a ed.). Instituto Superior Ecuménico Andino de Teología.

Girardi, G. (2006). Los pueblos indígenas, nuevos sujetos históricos: su aporte a la búsqueda de una alternativa de civilización. En M. A. Puente Lutteroth (Coord.), Actores y dimensión religiosa en los movimientos sociales latinoamericanos 1960-1992 (pp. 17-44). Porrúa UAEM-Facultad de Humanidades.

Jara, L. (2006). Una Iglesia que responde a los signos de los tiempos. En C. Tovar (Coord. y Ed.), Ser Iglesia en tiempos de violencia (pp. 397-632). Centro de Estudios Peruanos e Instituto Bartolomé de las Casas.

Jordá Arias, E. (2003). Teología desde el Titikaka. Cosmovisión aymara en diálogo con la fe. Universidad Católica de Bolivia; Compañía de Jesús; Verbo divino.

Lenkersdorf, C. (2002). Filosofar en clave tojolabal. Miguel Ángel Porrúa.

López Arcos, A. (2017). Creemos en los indígenas y en sus opciones históricas [Tesis de Maestría, Universidad Nacional Autónoma de México]. TESIUNAM digital. http://132.248.9.195/ptd2017/enero/0755021/Index.html

López, E. (2008). La Teología India en la Iglesia. Un balance después de Aparecida. Revista Iberoamericana de Teología, 6, 87-117.

Llanque Chana, D. (2004). La presencia andina en la Iglesia Católica. IECTA – CIDSA. https://iecta.cl/wp-content/uploads/2020/03/Iecta-Cuaderno-de-Investigacio%CC%81n-en-Cultura-y-Tecnologi%CC%81a-Andina-N%C2%BA-11.pdf

Mantecón Sardiñas, S. (2014). Los misioneros jesuitas, traductores culturales: las frontera culturales de la misión católica en la China del siglo XVIII. Manuscrits, (32), 129-150. http://dx.doi.org/10.5565/rev/manuscrits.46

Marzal, M. (1973). ¿Es posible una iglesia indígena en el Perú? América indígena, XXXIII(1), 107-123.

Marzal, M. (1985). El sincretismo iberoamericano: un estudio comparativo sobre los quechuas (Cusco), los mayas (Chiapas) y los africanos (Bahía). Pontificia Universidad del Perú. https://repositorio.pucp.edu.pe/index/handle/123456789/181629

Marzal, M. (2002). Tierra encantada. Trotta.

Marzal, M., Albó, X., Maurer, E., Melià, B., & Robles, R. (1991). El rostro indio de Dios. Pontificia Universidad Católica del Perú. https://repositorio.pucp.edu.pe/index/handle/123456789/181626

Masson, J. (1962). L’Eglise ouverte sur le monde [La Iglesia abierta al mundo]. Nouvelle Revue Théologique, 84(10), 1032–1043. https://www.nrt.be/en/articles/l-eglise-ouverte-sur-le-monde-1791

Maurer, E. (1984). Los tseltales ¿paganos o cristianos? Centro de Estudios Ecuménicos. https://cee.edu.mx/NuestrasPublicaciones/10_Los_tseltales_Paganos_o_cristianos/Los_tseltales_Paganos_o_cristianos.pdf

Melià, B. (1997). Una nación dos culturas (4a ed.). Centro de Estudios Paraguayos Antonio Guasch.

Misión de Bachajón. (1993). Directorio de pastoral indígena para la Iglesia autóctona en la misión de Bachajón. Mimeo.

Modad, F. J. (1999). Engrandecer el corazón de la comunidad. El sacerdocio ministerial en una iglesia inculturada. Centro de Reflexión Teológica.

Modad, F. J. (2017). Pastoral Inculturada, una propuesta eclesial en la misión de Bachajón Chiapas (México). En P. Hughes y M. López (Comp.), Memoria del Encuentro Iglesia con rostro Amazónico e indígena (pp. 12-17). Red Eclesial Panamazónica, REPAM.

Morales, M. (1976). Hacia una Iglesia indígena. El proyecto de los prediáconos tseltales. Christus, 41(493), 8-9.

Orta, A. (2019). Inculturation. In H. Gooren (Ed.), Encyclopedia of Latin American Religions [Enciclopedia de las religiones latinoamericanas] (pp. 595-601). Springer International Publishing.

Pablo VI. (1975). Exhortación apostólica de su santidad Pablo VI “Evangelii Nuntiandi” al episcopado, al clero y a los fieles de toda la iglesia acerca de la evangelización en el mundo contemporáneo. Vaticano. https://www.vatican.va/content/paul-vi/es/apost_exhortations/documents/hf_p-vi_exh_19751208_evangelii-nuntiandi.html

Papa Francisco I. (2020). Exhortación Apostólica Postsinodal Querida Amazonia del Santo Padre Francisco al pueblo de Dios y a todas las personas de buena voluntad. Vaticano. https://www.vatican.va/content/dam/francesco/pdf/apost_exhortations/documents/papa-francesco_esortazione-ap_20200202_querida-amazonia_sp.pdf

Real Academia de la Lengua Española. (2014). Inculturación. Diccionario de la Real Academia de la Lengua Española. Recuperado el 14 de marzo de 2014. https://dle.rae.es/inculturaci%C3%B3n

Red Pastoral y Solidaridad con los Pueblos Indígenas. (1991). Carta a los padres provinciales. Diáspora, (164), 20-24.

Red Pastoral y Solidaridad con los Pueblos Indígenas. (1997). Carta a los padres provinciales. Quito.

Reichel-Dolmatoff, G. (1969). El misionero ante las culturas indígenas. En G. Reichel-Dolmatoft, J. Recasens, S. Varese, L. Gónzalez, A. Gortaire, B. Kloppemburg, S. Galilea, N. Olaya & J. García Parent (Eds.), Antropología y evangelización. Un problema de Iglesia en América Latina (pp. 147-158). CELAM.

Rocha Pino, M. (2010, julio-diciembre). El método de acomodación jesuita y la evangelización de las órdenes mendicantes en China imperial. Culturales, VI(12), 147-180.

Ruiz García, S., & Torner, C. (2002). Cómo me convirtieron los indígenas. Sal Terrae. Scannone, J. (2001). ¿Una filosofía inculturada en América Latina? El Equipo Jesuita Latinoamericano de Reflexión Filosófica. Revista Portuguesa de Filosofía, (57), 155-161. https://www.jstor.org/stable/40337612

Sievernich, M. (2005). La Misión en la Compañía de Jesús: Inculturación y proceso. En J. J. Hernández Palomo & R. Moreno Jeria (Coords.), La Misión y los jesuitas en la América española, 1566-1767: cambios y permanencias (pp. 265-287). Consejo Superior de Investigaciones Científicas.

Sínodo Panamazónico. (2019). Amazonía: nuevos caminos para la iglesia y para una ecología integral. http://secretariat.synod.va/content/sinodoamazonico/es/documentos/documento-final-de-la-asamblea-especialdel-sinodo-de-los-obispo.pdf

Tornos, A. (1991). La nueva teología de la cultura. Los cambios de lenguaje de los documentos oficiales de la Iglesia, a partir del Vaticano II. Estudios eclesiásticos, (66), 3-26. https://revistas.comillas.edu/index.php/estudioseclesiasticos/article/view/16688/14765

Villanueva Barreto, J. (2020). Juan Carlos Scannone y el debate con la filosofía inculturada. Cuadernos de Filosofía Latinoamericana, 41(122), 39-62. https://doi.org/10.15332/25005375/5525

Zalles Asín, J. (2014). Las brasas de un fuego. Fundación Xavier Albó.

Zepeda Miramontes, C. B. (2016). Acción-unidad en colectividad, jun nax ko’tantik (haciendo uno solo nuestros corazones) entre los Tseltaletik hombres y mujeres no casados [Tesis de Maestría inédita]. Universidad Iberoamericana.

Published

2023-08-01

How to Cite

López Arcos, A. (2023). The jesuits and the Church with an indigenous face. Perseitas, 11, 246–284. https://doi.org/10.21501/23461780.4511