Philosophcal anthropology relationship in the work of Paulo Freire: dialogues with the critical theory of Karl Marx

Authors

  • Diego Alejandro Muñoz Gaviria Universidad de San Buenaventura

DOI:

https://doi.org/10.21501/23461780.1301

Keywords:

Relational philosophical anthropology, Critic theory, Formation, Transformation

Abstract

In this text an anthropological-philosophical approach is made to the connecting points existing between the philosophical and political ideas of Karl Marx and the philosophical, political and pedagogic ideas of Paulo Freire. The central thesis is to sustain the dialogue of these authors based on the defense of a relational philosophical anthropology that claims the social, historical and transformative dimensions in the human being.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Diego Alejandro Muñoz Gaviria, Universidad de San Buenaventura

Magíster en psicología de la Universidad Pontificia Bolivariana. Coordinador de la línea de
investigación en desarrollo humano y contextos educativos del Grupo Interdisciplinario de Estudios
Pedagógicos (GIDEP) de la Universidad San Buenaventura, Medellín-Colombia. Miembro
del grupo sobre Formación y Antropología Histórico Pedagógica (FORMAPH) de la Universidad
de Antioquia

References

Cleber, J. (2002). Revisión de las referencias teórico-prácticas del pensamiento de Paulo Freire. En: Saul, C.C. (Ed.) Paulo Freire y la formación de educadores: múltiples miradas (pp. 23-32). Buenos Aires: Siglo Veintiuno Editores.

Freire, P. (1970). Pedagogía del oprimido. México: Siglo XXI Editores.

Freire, P. (1971). La educación como práctica de la libertad. México: Siglo XXI Editores.

Freire, P. (1992). Pedagogia da esperança: um reencontro com a Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra.

Freire, P. (2010). ¿Extensión o comunicación? Buenos Aires: Siglo Veintiuno Editores.

Fromm, E. (2005). Marx y su concepto del hombre. México: Fondo de Cultura Económica.

Fullat, O. (1997). Antropología filosófica de la educación. Barcelona: Ariel Educación.

Gogol, E. (2008). El concepto del otro en la liberación latinoamericana. México: Casa Juan Pablos.

Habermas, J. (2000). Perfiles filosófico-políticos. Madrid: Taurus.

Hernández, O.A. (2010). Hacia una antropología de la educación en América Latina desde la obra de Paulo Freire. Revista Magistro, Vol. 4, (No. 8), pp.19-32.

Horkheimer, M. (2003). Observaciones a la antropología filosófica. En: Teoría crítica. Buenos Aires: Amorrortu.

Marx, K. (2009). La cuestión judía. México: Anthropos.

Mesa, P. (2013). Concepción de ser humano, formación y educación en el texto “pedagogía del oprimido” de Paulo Freire. (Tesis de Maestría en Educación). Universidad de San Buenaventura.

WULF, Ch. (2008). Antropología, historia, cultura, filosofía. México: Anthropos.

Published

2014-07-01

How to Cite

Muñoz Gaviria, D. A. (2014). Philosophcal anthropology relationship in the work of Paulo Freire: dialogues with the critical theory of Karl Marx. Perseitas, 2(2), 186–203. https://doi.org/10.21501/23461780.1301

Issue

Section

Artículos de reflexión no derivados de investigación