Levels of empathy and professional ethics in candidates to Medical Graduate School
DOI:
https://doi.org/10.21501/22161201.1970Keywords:
Comprehension, Cognition, Affection, Medical Ethics, Graduate Student, Student SelectionAbstract
The current perception of a dehumanized medical attention and its low quality has questioned the empathic capacity and ethics of the health professionals. The research in this field reports variations in this attributes along the doctors’ education. Objective: to explore the global levels of empathy and professional ethics, as well as the levels of each component of both attributes in a sample of applicants to a medical graduate program. Methodology: 65 residents that applied for graduation studies in a very specialized medical unit were included. As part of the application process, they answered the Cognitive and Affective Empathy Test and the Professional Ethical Attitudes Scale. Results: The average scores of the sample got Average in empathy and Optimal in professional ethics. The comparison by gender, specialty and competences showed less affective and better ethical competence in women, more cognitive empathy in surgical specialties, and in general an absence of correlation between the two variables and specifically by competence. Conclusions: The importance of measuring the specific competences of each attribute is highlighted given that the variation in specific competences impact in different aspects the doctor’s education, as the specialty choice, the student selection, the development of academic programs and the adequate learning about the construction of an effective relation doctor-patient. © Revista Colombiana de Ciencias SocialesDownloads
References
Adam, J., Bore, M., McKendree, J., Munro, D., & Powis, D. (August, 2012). Can personal qualities of medical students predict in-course examination success and professional behavior? An exploratory prospective cohort study. BMC Medical Education, 12, 69. Retrieved from http://www.biomedcentral.com/1472-6920/12/69
Alcorta-Garza, A., González-Guerrero, J. F., Tavitas-Herrera, S. E., Rodríguez-Lara, F. J. y Hojat, M. (octubre, 2005). Validación de la escala de empatía médica de Jefferson en estudiantes de medicina mexicanos. Salud Mental, 28(5), 57-63. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=58252808
Buck, E., Holden, M., & Szauter, K. (November Supplement, 2015). A methodological review of the assessment of humanism in medical students. Academic Medicine, 90(11), s14-s23. DOI: http://dx.doi.org/10.1097/ACM.0000000000000910
Čavojová, V., Belovičová, Z., & Sirota, M. (2011). Mindreading and empathy as predictors of prosocial behavior. Studia Psychologica, 53(4), 351-362. Retrieved from http://www.psychologia.sav.sk/sp/index.php?id=abstract&numid=586
D’Empaire, G. (noviembre, 2010). Calidad de atención médica y principios éticos. Acta Bioethica, 16(2), 124-132. DOI: http://dx.doi.org/10.4067/S1726-569X2010000200004
Delgado-Bolton, R., San-Martín, M., Alcorta-Garza, A. y Vivanco, L. (noviembre, 2016). Empatía médica en médicos que realizan el programa de formación médica especializada. Estudio comparativo intercultural en España. Atención Primaria, 48(9), 565-571. DOI: http://dx.doi.org/10.1016/j.aprim.2015.10.005
Esquerda, M., Yuguero, O., Viñas, J. y Pifarré, J. (enero, 2016). La empatía médica, ¿nace o se hace? Evolución de la empatía en estudiantes de medicina. Atención Primaria, 48(1), 8-14. DOI: http://dx.doi.org/10.1016/j.aprim.2014.12.012
Gallardo Candelas, S. A., Vizuet Ortega, Y. y Loria Castellanos, J. (septiembre-diciembre, 2012). Actitud ética profesional de los residentes de anestesiología de acuerdo con el grado académico en la Unidad Médica de Alta Especialidad del Hospital de Especialidades Dr. Antonio Fraga Mouret, del Centro Médico Nacional La Raza. Archivos de Medicina de Urgencia de México, 4(3), 96-104. Recuperado de http://www.medigraphic.com/pdfs/urgencia/aur-2012/aur123b.pdf
García Vigil, J. L., García Mangas, J. A., Ocampo Martínez, J. y Martínez González, A. (2011). Declaración de principios éticos del educador en medicina. Revista Médica del Instituto Mexicano del Seguro Social, 49(5), 571-574. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/4577/457745504018.pdf
Hafferty, F. W., & Franks, R. (November, 1994). The hidden curriculum, ethics teaching and the structure of medical education. Academic Medicine, 69(11), 861-871.
Hirsch Adler, A. (mayo, 2005). Construcción de una escala de actitudes sobre ética profesional. REDIE. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 7(1). Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=15507106
Hojat, M., Gonnella, J. S., Mangione, S., Nasca, T. J., Veloski, J. J., Erdmann, J. B., Callahan, C. A., & Magee, M. (2002). Empathy in medical students as related to academic performance, clinical competence and gender. Medical Education, 36(6), 522-527.
Hojat, M., Gonnella, J. S., Nasca, T. J., Mangione, S., Vergare, M., & Magee, M. (September, 2002). Physician empathy: Definition, components, measurement, and relationship to gender and specialty. American Journal of Psychiatry, 159(9), 1563-1569.
Hojat, M., Spandorfer, J., Louis, D. Z., & Gonnella, J. S. (August, 2011). Empathic and sympathetic orientations toward patient care: Conceptualization, measurement, and psychometrics. Academic Medicine, 86(8), 989-995. DOI: http://dx.doi.org/10.1097/ACM.0b013e31822203d8
Lizaraso Caparó, F. (octubre-diciembre, 2012). Empatía y su impacto en la salud. Horizonte Médico, 12(4), 4-5. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=371637127001
López Pérez, B., Fernández Pinto, I. y Abad García, F. J. (2008). TECA. Test de empatía cognitiva y afectiva. Madrid: TEA.
Nadelson, C. C. (September, 1993). Ethics, empathy, and gender in health care. American Journal of Psychiatry, 150(9), 1309-1314.
Neumann, M., Edelhäuser, F., Tauschel, D., Fischer, M. R., Wirtz, M., Woopen, Ch., Haramati, A., & Scheffer, Ch. (August, 2011). Empathy decline and its reasons: A systematic review of studies with medical students and residents. Academic Medicine, 86(8), 996-1009. DOI: http://dx.doi.org/10.1097/ACM.0b013e318221e615
Patterson, F., & Ferguson, E. (March, 2012). Using job analysis to identify core and specific competencies: Implications for selection and recruitment. Medical Education, 46(3), 1195-1204. DOI: http://dx.doi.org/10.1111/j.1365-2923.2008.03174.x
Patterson, F., Ferguson, E., & Thomas, S. (December, 2008). Testing non-cognitive attributes in selection centres: How to avoid being reliably wrong. Medical Education, 42(12), 238-244. DOI: http://dx.doi.org/10.1111/j.1365-2923.2011.04193.x
Prieto Miranda, S. E., Monjaraz Guzmán, E. G., Díaz Pérez, E. M., González Bojórquez, E., Jiménez Bernardino, C. A. y Esparza Pérez, R. I. (septiembre-octubre, 2012). Profesionalismo en medicina. Medicina Interna de México, 28(5), 496-503.
Retuerto Pastor, A. (2004). Diferencias en empatía en función de las variables género y edad. Apuntes de Psicología, 22(3), 323-339. Recuperado de http://www.copao.cop.es/files/contenidos/VOL22_3_3.pdf
Sánchez-González, J. M., Cacho-Salazar, J., Hernández-Gamboa, L. E., Campos-Castolo, E. M. y Tena-Tamayo, C. (mayo-junio, 2007). Estudio exploratorio de los conocimientos sobre ética, normativa y comunicación en los aspirantes a residencias médicas. Cirugía y cirujanos, 75(3), 191-200. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=66275308
Tovar Bohórquez, J. O. y Ostrosky-Shejet, F. (2013). Mentes criminales ¿eligen el mal? Estudios de cómo se genera el juicio moral. México: Manual Moderno.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
La revista y los textos individuales que en esta se divulgan están protegidos por las leyes de copyright y por los términos y condiciones de la Licencia Creative Commons Atribución-No Comercial-Sin Derivar 4.0 Internacional.