Microcurricular experience on rural education in teacher training. ontological, epistemological and praxeological aspects
DOI:
https://doi.org/10.21501/2744838X.4654Keywords:
Multigrade classroom; Curriculum; Rural education; New school; Teacher training.Abstract
This article exposes how rural education has been addressed in the curriculum of the undergraduate program in early childhood education at the Luis Amigó Catholic University of Medellín and the perspective of teachers and students. A qualitative research with hermeneutic scopes was used through the evaluative research modality. The results emerged from the interviews with teachers and students and the analysis of the Program’s microcurricular proposal. After carrying out the
entire process of collecting and analyzing the information, it was concluded that it is essential that the teachers’ training is so comprehensive that it provides them with the necessary tools to function appropriately in diverse contexts. In addition, this training must be continuously articulated to the realities of the different rural areas. This is why the need to design curricula arises, so it favors and provides the opportunity for people who reside in rural areas to enjoy a high-quality education
focused on their particularities.
Downloads
References
Aguilar Rosero, D. A. (2013). Las prácticas de formación de maestras(os) para la infancia en la licenciatura de pedagogía infantil de la Universidad de Antioquia: escenario para la construcción de saber y conocimiento. Pedagogía y Saberes, (39), 107.114https://doi.org/10.17227/01212494.39pys107.114
Althusser, L. (1988). Ideología y aparatos ideológicos del Estado. Nueva Visión. Álvarez Méndez, J. M. (1987). Dos perspectivas contrapuestas sobre el currículo y su desarrollo. Revista de Educación, (282), 131-150. https://redined. educacion.gob.es/xmlui/bitstream/handle/11162/71415/00820073002912. pdf?sequence=1&isAllowed=y
Bustos Jiménez, A. (2008). Docentes de escuela rural. Análisis de su formación y sus actitudes a través de un estudio cuantitativo en Andalucía. Revista de Investigación Educativa, 26(2), 845-519. https://revistas.um.es/rie/article/view/94041
Cifuentes, R. (2011). Diseños de proyectos de investigación cualitativa. Noveduc.
Chaparro Aguado, F., & Santos Pastor, M. L. (2018). La formación del profesorado para la escuela rural: una mirada desde la educación física. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 21(3), 93–107. https://doi.org/10.6018/reifop.21.3.321331
Cragnolino, E., & Lorenzatti, M. del C. (2017). Formación docente y escuela rural.Dimensiones para abordar analíticamente esta problemática. Páginas, (2-3), 63-76. https://revistas.unc.edu.ar/index.php/pgn/article/view/14988/14938
Departamento Nacional de Planeación. (2019) Política nacional para consolidar el sistema de ciudades en Colombia. Bogotá.
Escudero, T. (2016). La investigación evaluativa en el siglo XXI: un instrumento para el desarrollo educativo y social cada vez más relevante. Relieve. Revista Electrónica de Investigación y Evaluación Educativa, 22(1), 1-21. https://doi.org/10.7203/relieve.22.1.8164
Erazo, A. (2012) Rendimiento académico un fenómeno de múltiples relaciones y complejidades; Revista Vanguar-dia Psicológica; Universidad Manuela Beltrán,Vol. 2.
Galeano, M. (2004). Diseños de proyectos en la investigación cualitativa. Editorial EAFIT.
Gardner, H. (2005). Inteligencias múltiples. Revista de Psicología y Educación, 1(1), 17-26
Giroux, H. (1985). Teorías de la reproducción y la resistencia en la nueva sociología de la educación: un análisis crítico. Cuadernos Políticos, (17), 36-65. https://doi.org/10.17227/01203916.5140
Hernández Barbosa, R. (2014). Algunas consideraciones sobre la formación docente para el sector rural. Actualidades Pedagógicas, (63), 15-38. https://doi.org/10.19052/ap.2716
Instituto Geográfico Agustín Codazzi (IGAC). (2022). Informe al congreso de la Republica y a los ciudadanos. https://igac.gov.co/sites/igac.gov.co/files/informe_congreso_2021-2022.pdf
Congreso de Colombia.(1997) Ley 388 (12 de septiembre de 1997). Armonizar y actualizar las disposiciones contenidas en la Ley 9 de 1989 con las nuevas normas establecidas en la Constitución Política, la Ley Orgánica del Plan de Desarrollo, la Ley Orgánica de Áreas Metropolitanas y la Ley por la que se crea el Sistema Nacional Ambiental.
Martínez, M. (1998). La investigación cualitativa etnográfica en educación. Trillas Correa Madrid, Y. M., & Qunitana Marín, L. M. (2018). Infancia, ruralidad y escuela: una metodología en movimiento en la Institución Educativa Rural Dolores e Ismael Restrepo 1984-1992 [Tesis de Maestría, Universidad de Antioquia]. https://bibliotecadigital.udea.edu.co/handle/10495/11696
Ministerio de Educación Nacional. (2010). Manual de implementación de escuela nueva, 7. MEN, Colombia.
Ministerio de Educación Nacional. (2016). Revisión de políticas nacionales de educación, la educación en Colombia. 15. MEN, Colombia.
Molina Villamil, B. L. (2019). El quehacer del maestro y la formación docente en la escuela rural multigrado. Universidad Tecnológica y Pedagógica de Colombia. Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos. (2014). Study of rural policy in Chile. OCDE
Sacristán, J. (1991). El currículo: una reflexión sobre la práctica (9a ed.). Morata.
Taylor, S., & Bogdan, R. (1986). Introducción a los métodos cualitativos de la investigación. La búsqueda de significados. Paidós.
Vélez, C. M., Díaz, J. I., Botero, J., Arias, N., & Peña, M. (octubre de 2006). Visión 2019 – Educación (Vol. 1). Bogotá: Ministerio de Educación Nacional.
Urrea Quintero, S. E., & Figueiredo de Sá, E. (2018). Escuela Nueva colombiana: análisis de sus guías de aprendizaje. Acta Scientiarum Education, 40(3), e39727.https://doi.org/10.4025/actascieduc.v40i3.39727
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Ciencia y Academia
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
La revista y los textos individuales que en esta se divulgan están protegidos por las leyes de copyright y por los términos y condiciones de la Licencia Creative Commons Atribución-No Comercial- 4.0 Internacional. Permisos que vayan más allá de lo cubierto por esta licencia pueden encontrarse en http://www.funlam.edu.co/modules/fondoeditorial/