Documentary review of student satisfaction with respect to the university formative research
DOI:
https://doi.org/10.21501/2744838X.4542Keywords:
Student satisfaction, Gamification, ICT, Research, Virtual laboratories, Formative researchAbstract
The present article aims to describe those constructs of virtual training research that contribute positively to student satisfaction in university students. Methodologically, a qualitative documentary research was carried out in which articles, theses and databases related to formative research and virtual education were reviewed. After the review carried out, some variables that influence student satisfaction in virtual training research were found: teaching knowledge of ICT and research, permanent
teaching support to the student, integration of gamification in research activities training and the use of advanced virtual tools in the teaching of formative research such as: virtual laboratories or simulators that allow the student to learn to research formatively the without limitations of real research.
Downloads
References
Alonso-Martínez, D., & Navazo-Ostúa, P. (2019). Juegos y simulaciones en la educación actual. Revista Prisma Social, (25), 537-548. https://revistaprismasocial.es/article/view/2702
Amundarain-Gezuraga, M. (2017). El aprendizaje-servicio y su contribución a la función de extensión universitaria. Desarrollo en la Universidad del País Vasco.
Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 15(1), 5-18. https://doi.org/10.15366/reice2017.15.1.001
Aparicio, X., Chininin, M., & Toledo, O. (2017). El rol de la vinculación en la integración de las funciones sustantivas de la Universidad Metropolitana del Ecuador. Revista Universidad y Sociedad, 9(4), 37-43. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/660
Ardila-Muñoz, J. (2019). Supuestos teóricos para la gamificación de la educación superior. Revista Magis, 12(24), 71-84. https://doi.org/10.11144/Javeriana.m12-24.stge
Arévalo-Daza, C., & Bulla-Cruz, L. (2007). Laboratorios virtuales para el aprendizaje en ingeniería civil a distancia. Revista Academia y Virtualidad, 1(1), 73-81. https://revistas.unimilitar.edu.co/index.php/ravi/article/view/5570/4515
Arras-Vota, A; Gutiérrez-Diez, M., & Bordas-Beltrán, J. (2017). Escenarios de aprendizaje y satisfacción estudiantil en posgrado virtual 2010-2014-2015. Revista Apertura, 9(1), 110-125. http://www.udgvirtual.udg.mx/apertura//index.php/apertura/article/view/918
Astudillo-Torres, M., & Chévez-Ponce, F. (2021). Análisis del rol del docente universitario a partir de una crisis sanitaria: el proceso de una re-significación de lo presencial a lo virtual. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 24(2), 139-151. https://revistas.um.es/reifop/article/view/465391/303681
Barrero-Garcia, F., Gallardo-Vasquez, S., Lillo-Moreno, A. J., & Toral-Marín, S. L. (2005). Herramienta multimedia de ayuda en la impartición de un laboratorio de procesadores digitales de señal (DSPs). Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, (25),61-70. https://recyt.fecyt.es/index.php/pixel/article/view/61250/37264
Bautista, I., Carrera, G., Leon, E. M., & Laverde, D. (2020). Evaluación de satisfacción de los estudiantes sobre las clases virtuales. Revista Minerva de investigación científica, 1(2), 5-12. https://doi.org/10.47460/minerva.v1i2.6
Beneit- Montesinos, J. V., Martín-Casas, P., Atín- Arratibel, M., Pacheco del Cerro, E., & Carabantes Alarcón, D. (2005). Entornos virtuales para el aprendizaje y desarrollo de investigación en pregrado y posgrado. Investigación y campus virtual, 310-318.
Bernate, J., Fonseca, I., & Urrea, P. (2019). Impacto en los procesos de internacionalización y transnacionalización en la educación física superior UNIMINUTO. EmásF: Revista Digital de Educación Física, (61), 11-23.
Cabrero-Almenara, J., & Llorente Cejudo, M. (2015). Tecnologías de la información y la Comunicación (TIC): escenarios formativos y teorías del aprendizaje. Revista Lasallista de Investigación, 12(2), 186-193.
Consejo Superior de la Universidad Católica Luis Amigó. (octubre 8 de 2019). Acuerdo N° 05 de 2019. Por medio del cual se actualiza el Proyecto Educativo Institucional de la Universidad Católica Luis Amigó. Medellin-Colombia. https://www.funlam.edu.co/uploads/documentosjuridicos/1689_Acuerdos-No-05-de_2019.pdf
Corpas-Iguarán, E. (2010). Virtualización de los semilleros de investigación: acaso un modelo de continuidad. Revista Ciencias de la Salud, 8(2), 77-87. https://revistas.urosario.edu.co/index.php/revsalud/article/view/1356/1219
Cortés-Cortés, M., Acevedo, N., & Ortiz Rodríguez, D. (2019). Caracterización de proyectos de investigación formativa de programas virtuales del Politécnico Grancolombiano. Revista electrónica de investigación educativa, 21(19), 1-11. https://doi.org/10.24320/redie.2019.21.e19.1992
Díaz-Ronceros, E., Marín-Rodríguez, W., Meleán-Romero, R., & Ausejo-Sánchez, J. (2021). Enseñanza virtual en tiempos de pandemia: Estudio en universidades públicas del Perú. Revista de Ciencias Sociales, 27(3), 428-440. https://doi.org/10.31876/rcs.v27i3.36780
Domecq-Gómez, Y., Freire-Soler, J., Querts-Mendez, O., & Columbié-Reyes, J. (2020). Consideraciones actuales sobre la iatrogenia. Revista MEDISAN, 24(5), 906-924.
Erazo-Daza, C., Ojeda-Meza., & Palechor-Orrego, G. (2019). Actitudes e intereses en la investigación formativa en estudiantes y docentes del programa de psicología de la Fundación Universitaria de Popayán. [Tesis de grado, Fundación Universitaria de Popayán]. http://unividafup.edu.co/repositorio/files/original/597f6944ae5b09c73c99fe60491639ac.pdf
Fabre Batista, G. C. (2005). Las funciones sustantivas de la universidad y su articulación en un departamento docente. En V Congreso Internacional Virtual de Educación. http://sedici.unlp.edu.ar/bitstream/handle/10915/24694/Documento_completo.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Fajardo-Ramos, A., Henao-Castaño, A., & Vergara-Escobar, O. (2015). La investigación formativa, perspectiva desde los estudiantes de enfermería. Revista Salud Uninorte, 31(3), 558- 564. http://dx.doi.org/10.14482/sun.31.3.8000
Fiad, S., & Galarza, O. (2015). El Laboratorio Virtual como Estrategia para el Proceso de Enseñanza-Aprendizaje del Concepto de Mol. Revista formación universitaria, 8(4), 3-14. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062015000400002
Flores-Guerrero, K., López de la Madrid, M., & Rodríguez-Hernández, M. (2016). Evaluación de componente de los cursos en línea desde la perspectiva del estudiante REDIE. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 18(1), 23-38. https://redie.uabc.mx/redie/article/view/474/1335
Galindo, D., García, L., García, R., González, P., Hernández, P., López, M., & Moreno, C. (2020). Recomendaciones didácticas para adaptarse a la enseñanza remota de emergencia. Revista Digital Universitaria, (21), 1-13. http://doi.org/10.22201/cuaieed.16076079e.2020.21.5.15
Guarneros-Reyes, E., Maldonado-Enríquez, O., & Silva-Rodríguez, A. (2016). El ABP como diseño instruccional para laboratorios virtuales en psicología. Revista Digital Internacional de Psicología y Ciencia Social, 3(1) 69-91. https://doi.org/10.22402/j.rdipycs.unam.3.1.2017.76.69-91
Guerrero, L., Gómez, D., & Thomson, P. (2018). Development of a virtual earthquake engineering lab and its impact on education. Revista DYNA, 85(204), 9-17. https://doi.org/10.15446/dyna.v85n204.66957
Gutiérrez- Castillo, J., & Gómez del Castillo, M. (2014). Influencia de las TIC en los procesos de aprendizaje y comunicación de los estudiantes de educación. Revista de Pedagogía, 35, 97-98.
Harsasi, M., & Sutawijaya, A. (2018). Determinants of student satisfaction in online tutorial: A study of a distance education institution. Turkish Online Journal of Distance Education, 19(1), 89-99. https://dergipark.org.tr/en/pub/tojde/article/382732
Infante-Jiménez, C. (2014). Propuesta pedagógica para el uso de laboratorios virtuales como actividad complementaria en las asignaturas teórico-prácticas. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 19(62), 917-937.
La Madriz, J. (2016). Factores que promueven la deserción del aula virtual. Orbis. Revista Científica Ciencias Humanas, 12(35),18-40.
Ley 30 de 1992. Por la cual se organiza el servicio público de la educación superior. 29 de diciembre de 1992. D.O. No.40.700. Art 19; 69. http://www.secretariasenado.gov.co/senado/basedoc/ley_0030_1992.html.
Londoño-Salazar, J. (2011). La investigación formativa en entornos virtuales. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, (34),1-7.
Lozada-Ávila, C., & Betancur-Gómez, S. (2016). La gamificación en la educación superior: Una revisión sistemática. Revista Ingenierías, 16(31), 97-124. https://doi.org/10.22395/rium.v16n31a5
Mamani-Benito, O., Ventura-León, J., Carranza-Esteban, R., Tito-Betancur, M., & Mejía, C. (2021). Satisfacción de los egresados sobre las asesorías de tesis recibida en una facultad de Salud, Perú. Propósitos y Representaciones, 9(3), 14-28. https://doi.org/10.20511/pyr2021.v9n3.1428
Marciniak, R. (2017). Propuesta metodológica para el diseño del proyecto de curso virtual: aplicación piloto. Revista Apertura (Guadalajara, Jal.), 9(2), 74-95. https://doi.org/10.32870/ap.v9n2.991
Martínez-Daza, M. (2019). Aprendizaje y retos para la apropiación e implementación de la investigación en programas de educación virtual: Caso fundación universitaria del área andina. In Innovación Docente e Investigación en Ciencias, Ingeniería y Arquitectura, (21) 257-270.
Ortiz-Colón, A., Jordán, J., & Agredal, M. (2018). Gamificación en educación: una panorámica sobre el estado de la cuestión. Educação e Pesquisa, 44(1). https://doi.org/10.1590/S1678-4634201844173773
Piñeres-Retamoza, R. (2022). Efectos del laboratorio virtual en la motivación y el desempeño de los estudiantes. Revista Gaceta de Pedagogía, (42), 107-128. https://doi.org/10.56219/rgp.vi42.510
Prieto Casas, O. (2021). Herramientas Multimedia Interactivas como Estrategia Pedagógica para Fortalecer Procesos de Enseñanza Aprendizaje en Docentes de la Básica Primaria [Tesis de maestría, Universidad EAN]. https://repository.universidadean.edu.co/bitstream/handle/10882/10601/PrietoOscar2021.pdf?sequence=1
Restrepo Gómez, B. (2003). Investigación formativa e investigación productiva de conocimiento en la universidad. Revista Nómada, (18), 195-202.
Roque-Herrera, Y., Alonso-García, S., & Maldonado-León, A. (2019). Nivel de satisfacción con la estrategia de la investigación científica en una facultad de la Universidad Nacional de Chimborazo, Ecuador. Revista de Investigación Educativa de la REDIECH, 10(18), 177-191.
Ruiz-Bolívar, C. (2014). Evaluación de una experiencia de tutoría virtual de tesis de grado en el contexto de un programa de doctorado en educación. Paradígma, 35(1), 129-148.
Sahin, I. (2007). Predicting student satisfaction in distance education and learning environments. Turkish Online Journal of Distance Education, 8(2), 113-119. https://doi.org/10.1080/01587919.2018.1553562
Salvador-Moncada, J. (2008). La Universidad: un acercamiento histórico-filosófico. Ideas y Valores, 57(137), 131-148.
Torres-Rivera, A., Terrazas-Anaya, A., Hernández-Neri, G., Solis-Soto, M., & Zuñiga-Carrasco, I. (2009). Iatrogenias y médicos en formación. Epidemiologia,22(26), 1-3.
Turpo-Gebera, O., Guillén-Chávez, E., Núñez-Pacheco, R., Halley-Limaymanta, C., Álvarez, C., & García-Peñalvo, F. (2019). Percepciones de satisfacción estudiantil en la asignatura de inglés con blended learning en una universidad peruana. Revista Ibérica de Sistemas e Tecnologías de Informação, (21),135-151. https://gredos.usal.es/bitstream/handle/10366/140562/Turpo02.pdf?sequence=1&isAllowed=y.
Valencia-Arras, A., Arras-Vota, A., & Tejedor-Tejedor, F. (2014). Perspectiva de estudiantes de posgrado sobre escenarios de aprendizaje, condiciones de la docencia y competencias en TIC en las modalidades presencial y virtual. Revista Apertura, 6(2), 1-10. http://www.udgvirtual.udg.mx/apertura/index.php/apertura/article/view/555/388
Varguillas Carmona, C., & Bravo Mancero, P. (2019). Virtualidad como herramienta de apoyo a la presencialidad: Análisis desde la mirada estudiantil. Revista de Ciencias sociales, 26(1), 219-232. https://doi.org/10.31876/rcs.v26i1.31321
Velandia-Mesa, C., Serrano-Pastor F., & Martínez-Segura, M. (2017). La investigación formativa en ambientes ubicuos y virtuales en Educación Superior. Revista Científica de Comunicación y Educación, 51(25), 9-18. https://doi.org/10.3916/C51-2017-01
Zaldívar-Colado, A. (2019). Laboratorios reales versus laboratorios virtuales en las carreras de ciencias de la computación. Revista de investigación educativa de la REDIECH, 10(18), 9-22.
Zepeda-Hernández, S., Abascal-Mena, R., & López-Ornelas, E. (2016). Integración de gamificación y aprendizaje activo en el aula. Revista Ra Ximhai, 12(6), 315-325. http://dx.doi.org/10.35197/rx.12.01.e3.2016.21.sz
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Ciencia y Academia
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
La revista y los textos individuales que en esta se divulgan están protegidos por las leyes de copyright y por los términos y condiciones de la Licencia Creative Commons Atribución-No Comercial- 4.0 Internacional. Permisos que vayan más allá de lo cubierto por esta licencia pueden encontrarse en http://www.funlam.edu.co/modules/fondoeditorial/