Training of undergraduate researchers. Digital cyberculture communication research hotbed
DOI:
https://doi.org/10.21501/2744838X.4490Abstract
In the university field there are many students who have an investigative profile without identifying themselves, it is necessary for teachers to encourage young university students to be motivated to enter research training that allows to improve additional skills in their academic training independent of their profession. This is why there is a need to capture under reflection a document that achieves the current situation of university students on their displicence towards research and propose a hotbed of scientific research for students of Social Communication as a case study, with the respective theoretical foundation and organizational structure, that allows it to serve the academic community as a model for the creation of other research hotbeds in other universities related to the area of knowledge of the social sciences and humanities.
Downloads
References
Andrade Yejas, D. A. (2016). Estrategias de marketing digital en la promoción de marca ciudad. Revista Escuela de Administración, (80), 59-72. https://doi.org/10.21158/01208160.n80.2016.1457
Barrios Rubio, A. (2014). El comunicador en el entorno digital. Cuadernos.Info, (34), 165–181. https://doi.org/10.7764/cdi.34.519
Betancur, J. D. (2018). La investigación formativa como una oportunidad para generar reflexiones académicas acerca de los conocimientos científicos: Contextos y realidades. En P. A. Montoya Zuluaga y S. N. Cogollo Ospina (Eds.), Situaciones y retos de la investigación en Latinoamérica. Fondo Editorial Universidad Católica Luis Amigó. https://bit.ly/3zay0Br
Castells, M. (2013). Prefacio: Autocomunicación de masas y movimientos sociales en la era de Internet. Anuario Del Conflicto Social, 1(1), 11-19. https://bit.ly/3OdYfew
Díaz-López, L. M., Ruiz-Claros, C., & Cuellar-Cuellar, K. Y. (2019). Diseño de estrategias para incentivar la participación de los estudiantes del programa Administración de Empresas en los semilleros de investigación de la Universidad de la Amazonía. Revista Escuela de Administración de Negocios, (86), 227–244. https://doi.org/10.21158/01208160.n86.2019.2303
Díaz Mendoza, J. E. (2015). Semilleros de Investigación en la Facultad de Ciencias de la Salud, una experiencia en la Corporación Universitaria Adventista. UNACIENCIA, 8(15), 41-59. https://bit.ly/3yOtxDc
Fernández Castrillo, C. (2014). Prácticas transmedia en la era del prosumidor: Hacia una definición del Contenido Generado por el Usuario (CGU). CIC Cuadernos de Información y Comunicación, 19, 53–67. https://doi.org/10.5209/rev_ciyc.2014.v19.43903
Fuentes-Mejía, C. (2015). Investigación en educación: de la práctica docente a los aspectos epistemológicos, éticos y sociales. Praxis & Saber, 6(11), 235–244. https://bit.ly/3IL8171
Gallardo Cerón, B. N. (2014). Sentidos y perspectivas sobre semilleros de investigación colombianos, hacia la lectura de una experiencia [Tesis doctoral, Universidad de Manizales]. Repositorio institucional. https://bit.ly/3RDUpOO
Islas-Carmona, J. O. (2009). El prosumidor. El actor comunicativo de la sociedad de la ubicuidad. Palabra Clave, 11(1), 29-39. https://bit.ly/3zb5m3a
Jódar Marín, J. Á. (2010). La era digital: nuevos medios, nuevos usuarios y nuevos profesionales. Razón y Palabra, (71), 1–11. https://bit.ly/3uPwrq8
Marín Ardila, L. F. (2010). Sobre la investigación en las facultades de comunicación. Signo y Pensamiento, 29(57), 488–494. https://bit.ly/3yPowul
Meriño Córdoba, V. H., Martínez De Meriño, C. Y., Ortiz Sánchez, L. M., & Trejos Gil, C. A. (2020). Jerarquía de valores de los estudiantes de Instituciones de Educación Superior. Revista Venezolana De Gerencia, 25(4), 195-205. https://bit.ly/3jEoIo7
Meriño Córdoba, V., Martínez de Meriño, C., Ortiz Sánchez, L., López Giraldo, J., & Beltrán Ríos, J. (2020). Sistema axiológico de los alumnos del Programa Contaduría Pública de la Universidad Católica Luis Amigó - Medellín - Colombia. Revista Espacios, 41(16), 12–18. https://bit.ly/3RAbsS9
Molineros Gallón, L. F. (2009). Orígenes y dinámicas de los semilleros de investigación en Colombia: La visión de los fundadores. Universidad del Cauca. https://bit.ly/3uXcHAX
Negroponte, N. (2000). El mundo digital: El futuro que ha llegado. Barcelona.
Quintero-Corzo, J., Munévar-Molina, R. A., & Munévar-Quintero, F. I. (2008). Semilleros de investigación: una estrategia para la formación de investigadores. Educación y Educadores, 11(1), 31–42. https://bit.ly/3aIdDCv
Rodelo, Frida V.. (2016). ¿Quién le teme a Facebook?. Comunicación y sociedad, (25), 303-307. https://bit.ly/3cn8bp7
Rueda Ortíz, R. (2008). Cibercultura: metáforas, prácticas sociales y colectivos en red. Nómadas , (28), 8–20. https://bit.ly/2rKxyHg
Scolari, C. A. (2013). Narrativas Transmedia. Cuando todos los medios cuentan. Deusto.
Scolari, C. A. (2015). Ecología de los medios: de la metáfora a la teoría (y más allá). En C. A. Scolari (Ed.), Ecología de medios: entornos, evoluciones e interpretaciones (pp. 15-44). Gedisa. https://bit.ly/3o8HQgZ
Sepúlveda Cardona, E., & Suárez Quiceno, C. (2016). Transmedia literacy e intertextualidad. Fondo Editorial Universidad Católica Luis Amigó. https://bit.ly/3uTX7Gk
Silva Arias, A. C., Torres Rodríguez, M., González Román, P., & Sarmiento Espinel, J. A. (2007). Dinámicas de los semilleros de investigación en la UMNG. Revista Facultad de Ciencias Económicas, , 16(1), 131–149. https://bit.ly/3yIeIlL
Trejos-Gil, C. A. (2020). Pertinencia del Marketing digital en las empresas de Aburrá Sur. Revista Escuela de Administración de Negocios, (88), 81-101. DOI: https://doi.org/10.21158/01208160.n88.2020.2696
Trejos-Gil, C. A.; Castro-Escobar, H. Y., (2020). Implicaciones ontológicas en el aprendizaje a partir del distanciamiento social impuesto por la pandemia COVID-19. Revista Utopía y Práxis Latinoamericana. 25(8), 231-247. http://doi.org/10.5281/zenodo.4087453
Trejos-Gil, C. A. (2008). El marketing directo en la organización en pro de la construcción de marca. Revista de Investigaciones Universidad Católica de Manizales, 8(12), 84-94. https://bit.ly/39jNFAb
Universidad EAN. (2017). Protocolo para la participación en semilleros de investigación. https://bit.ly/3RCtdA1
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Ciencia y Academia
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
La revista y los textos individuales que en esta se divulgan están protegidos por las leyes de copyright y por los términos y condiciones de la Licencia Creative Commons Atribución-No Comercial- 4.0 Internacional. Permisos que vayan más allá de lo cubierto por esta licencia pueden encontrarse en http://www.funlam.edu.co/modules/fondoeditorial/