Pedagogy and instruction: a road to “the art of learning”

Authors

  • Juan Diego Vélez Puerta Egresado

DOI:

https://doi.org/10.21501/2744838X.4332

Keywords:

Pedagogy, Didactica, Teaching, Educational, Evaluation, Students, Cognition, Instruction

Abstract

The purpose of this article is to present a reflection on pedagogy and didactics. Examining its attribute of teachableness (question why to teach, epistemological reason); and educability (the question of who, by the subject). And perceive "the art of learning." (Mathematics). As fundamental elements in the teaching-learning dynamics and the Teacher-Student relationship, whose efficiency standards are not fixed in the simple instrumental evaluation and can be perceived in the formation of a better human capital.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Blanco Ilari, Juan Ignacio (2017). La desarticulación retórica del discurso filosófico. Eidos: Revista de Filosofía de la Universidad del Norte, (26),15-42. [fecha de Consulta 9 de abril de 2021]. ISSN: 1692-8857. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=85448897002

Boisver. J. (2007). El pensamiento Crítico. En La Formación del Pensamiento Crítico. Teoría y Práctica. Pp. 17-51

Bravo L. & Milos P. (2007) Evaluación de competencias en la enseñanza de la historia. En. Revista Íber: Enseñanza de las ciencias sociales, Geografía e Historia. No 30. Pp. 51-62

Chirinos Molero, Nuris & Padrón Añez, Elizabeth. (2010). La eficiencia docente en la práctica educativa. Revista de Ciencias Sociales, 16 (3), 481-492.

Cuervo, D. P. L., & Ballesteros, E. P. (2010). Del instrumentalismo a las configuraciones didácticas: una nueva mirada hacia la disciplina. Revista de Investigaciones UNAD, 9(3), 25-43.

De Zubiría Samper, J. (2006). Los modelos pedagógicos: hacia una pedagogía dialogante. Coop. Editorial Magisterio.

Ghiso, A. (2012). El encuentro educativo. Una experiencia dialógica-creativa- gnoseológica. Revista Educación Y Ciudad, (23), 57-66. Recuperado a partir de https://revistas.idep.edu.co/index.php/educacion-y-ciudad/article/view/75

GIROUX, Henry. La pedagogía crítica en tiempos oscuros de Henry Giroux. Obert, G. y Eliggi. G.(Traductoras)/Critical Pedagogy in dark times Obert, G. y Eliggi. G.(Translators). Praxis educativa, 2016, vol. 17, no 2, p. 13-26.

Jané, M. (2005). Evaluación del aprendizaje:¿ problema o herramienta?. Revista de estudios sociales, (20), 93-98.

Piaget, Jean (2006). Pláticas sobre la teoría de la inteligencia. CPU-e, Revista de Investigación Educativa, (2),1-48.[fecha de Consulta 20 de Abril de 2021]. ISSN: . Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oaid=283121711001

Pulido Cortés, Óscar (2019). SOBRE EL MAESTRO, EL ENTRENAMIENTO, EL CUIDADO DE SÍ Y EL DECIR VERAZ. Praxis & Saber, 10 (22),9-18.[fecha de Consulta 16 de Febrero de 2022]. ISSN: 2216-0159. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=477259302021

Rodríguez Arocho, Wanda (2001). La valoración de las funciones cognoscitivas en la zona de desarrollo próximo. Educere, 5(15),261-269.[fecha de Consulta 20 de Abril de 2021]. ISSN: 1316-4910. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=35651501

Runge Peña, Andrés Klaus. (2013). Didactica: Una introducción panorámica y comparada. Revista Itinerario Educativo

Vascos Uribe Carlos Eduardo. (s.f). Algunas reflexiones sobre pedagogía y didáctica

Wood, D., Bruner, JS y Ross, G. (1976). El role de un tutor resolviendo un problema. Revista de psicología y psiquiatría infantil , 17 (2), 89-100.

Zambrano Leal, Armando, (2015), Pedagogía y Didáctica: Esbozo de las diferencias, tensiones y relaciones de dos campos, Praxis & saber 2016 7 (13).

Published

2023-02-24

How to Cite

Vélez Puerta, J. D. (2023). Pedagogy and instruction: a road to “the art of learning”. Ciencia Y Academia, (4). https://doi.org/10.21501/2744838X.4332

Issue

Section

Artículos de reflexión