Generic competencies in the field of organizational psychology: a theoretical review
DOI:
https://doi.org/10.21501/2744838X.4269Keywords:
Psychology, Competencies, Generic competencies, Organizational psychology, Measurement instrumentsAbstract
From the psychology of work, a competency is the integration of elements such as: knowledge, techniques, attitudes, procedures and values, which a person needs to
solve a specific situation. For this essay, generic or transversal competencies will be of greater interest, which include knowledge, skills or abilities, and are not usually
related to specific activities, but are necessary in any work environment. As part of the discussion of this essay, it is worth highlighting the importance of implementing instruments to measure these competencies in an objective, reliable and valid manner. We can affirm that among the best known tests are the DISC, decision, interaction, serenity and compliance factors, where in the development center, several competencies can be monitored.
Downloads
References
Cabeza, L., Castrillón, J., & Lombana, J. 2016. Importancia y coincidencia de competencias para egresados de administración y empleadores: un enfoque por regiones de Colombia. Revista Facultad de Ciencias Económicas: Investigación y Reflexión, 25(2), 105-122, 2017. https://doi.org/10.18359/rfce.1983
Cadena, P., Rendón-Medel, R., Aguilar-Ávila, J., Salinas-Cruz, E., De la Cruz Morales, F. R., & Sangerman-Jarquín, D. M. (2017). Métodos cuantitativos, métodos cualitativos o su combinación en la investigación: un acercamiento en las ciencias sociales. Revista Mexicana de Ciencias Agrícolas, 8(7), 1603-1617.
García, M. (2009). Evaluación de competencias transversales. Universidad Europea de Madrid. https://www.fib.upc.edu/eees/cicleactivitats_08-09/mjosegarcia.html
Lotito, F. (2015). Test psicológicos y entrevistas: usos y aplicaciones claves en el proceso de selección e integración de personas a las empresas. Revista Academia & Negocios, 1(2), 79-90.
Villa, A., & Poblete, M. (2011). Evaluación de competencias genéricas: principios, oportunidades y limitaciones. Bordón 63(1), 47-170.
Villarroel, V., & Bruna, D. (2014). Reflexiones en torno a las competencias genéricas en educación superior: un desafío pendiente. Psicoperspectivas: Individuo y Sociedad, 13(1), 23-34. http://dx.doi.org/10.5027/psicoperspectivas-Vol13-Issue1-fulltext-335
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Ciencia y Academia
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
La revista y los textos individuales que en esta se divulgan están protegidos por las leyes de copyright y por los términos y condiciones de la Licencia Creative Commons Atribución-No Comercial- 4.0 Internacional. Permisos que vayan más allá de lo cubierto por esta licencia pueden encontrarse en http://www.funlam.edu.co/modules/fondoeditorial/