Teacher perceptions feelings or beliefs on inclusive education. A documentary study in America and Spain

Authors

  • Sara Alexandra Calderón Montoya Universidad Católica Luis Amigó
  • Leidy Yuliana Lujan López Universidad Católica Luis Amigó
  • Maria Camila Carvajal Paniagua Universidad Católica Luis Amigó
  • Isabel Cristina Vallejo Merino Universidad Católica Luis Amigó

DOI:

https://doi.org/10.21501/2744838X.4262

Keywords:

Inclusive education; Teacher perception; Educational legislation; Educational needs; Curricular transformation.

Abstract

The research is in a state of the art that allows understanding the main trends and positions that has the teacher in exercise to teach the student population with
educational needs, an issue that acquires relevance taking into account the need to offer an education that complies with the legal and pedagogical guidelines that guide inclusive education and the social aspect of the teacher in front of his attitude to receive this student in the traditional classroom. This documentary review will exhibit three categories that will give clarity on teacher attitudes towards inclusive education, these are; special educational needs, educational legislation, factors that affect pedagogical practices and the categories mentioned above arise from
a search carried out in the following databases such as Dialnet, Scielo, Ebsco, Redalyc, Google academic, in which sixty-three research studies were found that were subsequently subjected to an analysis to make known that the teacher is the protagonist and the person who requires training to work the model of inclusive education being this a need at the national and international level, which can be
evidenced in the 11 countries where research has been carried out between 2003 and 2019 that have been interested in investigating the topic in question. What
is concluded with these studies is that teachers have built an attitude of disbelief towards inclusive education in the institutional aspect.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ainscow, M. (2001). Desarrollo de escuelas inclusivas. Ideas, propuestas y experiencias para mejorar las instituciones escolares. Narcea.

Alemany-Arrebola, I., & Villuendas Giménez, M. (2004). Las actitudes del profesorado hacia el alumnado con necesidades educativas especiales. Convergencia. Revista de Ciencias Sociales, 11(34), 183-215. https://convergencia.uaemex.mx/article/view/1572/1198

Araque Hontangas, N., & Barrio de la Puente, J. L. (2010). Atención a la diversidad y desarrollo de procesos educativos inclusivos. Prisma social, (4), 1-37. https://bit.ly/3ksjmOt

Artioli Rolim, C. M., Alves Lima, S. M., & Lagares, R. (2017). Atividade docente em contextoinclusivo: um olhar sobre o ensino de matemática. HOLOS, 2, 219-238. https://doi.org/10.15628/HOLOS.2017.3461

Azorín Abellán, C. M. (2014). Actitudes del profesorado hacia la coeducación: claves para una educación inclusiva. ENSAYOS, Revista de la Facultad de Educación de Albacete, (29-2), 159-174. http://www.revista.uclm.es/index.php/ensayos

Barrero Pascuas, A. (2016). Lo visible e invisible de la diversidad en la educación. Infantil Imágenes, 15(2), 262-270. https://revistas.udistrital.edu.co/index.php/infancias/article/view/9898/1204

Bravo Cóppola, L. I. (2013). Percepciones y opiniones hacia la educación inclusiva del profesorado y de las/os equipos directivos de los centros educativos de la dirección regional de enseñanza de Cartago en Costa Rica [Tesis doctoral, Universidad de Alicante]. http://rua.ua.es/dspace/bitstream/10045/31675/1/tesis_lauraines_bravo.pdf

Bermejo. L, Fajardo, M. I., Ruíz, I., Vicente, F., Brígido, M., & Borrachero, A. B. (2011). Inferencias en las percepciones en el profesorado de primaria y de secundaria sobre la actuación en el aula hacia el alumnado con discapacidad. International

Journal of Developmental and Educational Psychology, 4(1), 321-332. http://infad.eu/RevistaINFAD/2011/n1/volumen4/INFAD_010423_321-332.pdf

Bonilla, Y. (2016). Inclusión educativa: una mirada hacia la práctica [Tesis de maestría, Universidad Pedagógica Nacional]. Repositorio. http://repositorio.pedagogica.edu.co/bitstream/handle/20.500.12209/1048/TO-19517.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Cardona, M.C. (2003). Inclusión y cambios en el aula vía adaptaciones instructivas. Revista de Investigación Educativa, 21(2), 465-487.

Cifuentes Gil, R. (2011). Diseño de proyectos de investigación cualitativa. Noveduc. Congreso de la República de Colombia. (1994, 8 de febrero). Ley 115 de 1994. Por la cual se expide la ley general de educación. Diario Oficial n.° 41.214. https://www.funcionpublica.gov.co/eva/gestornormativo/norma.php?i=292

Congreso Nacional. (31 de octubre de 1966). Ley reformatoria del decreto supremo no. 1397, relativo a los derechos de los ciegos. Registro Oficial No.151 https://core.ac.uk/download/pdf/5121862.pdf

Chiner Sanz, E. (2011). Las percepciones y actitudes del profesorado hacia la inclusión del alumnado con necesidades educativas especiales como indicadores del uso de prácticas educativas inclusivas en el aula [Tesis doctoral, Universidad de Alicante]. Repositorio. http://hdl.handle.net/10045/19467

Cruz Vadillo, R. (2018). ¿Debemos ir de la educación especial a la educación inclusiva? Perspectivas y posibilidades de avance. ALTERIDAD. Revista de Educación, 13(2), 251-261. https://alteridad.ups.edu.ec/index.php/alteridad/article/view/2.2018.08

Espinosa, J., & Valdebenito, V. (2016). Explorar las concepciones de los docentes respecto al proceso de educación inclusiva para la mejora institucional. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 10(1), 195-213.

Fernández Batanero, J. (2013). Competencias docentes y educación inclusiva. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 15, 82-99. http://redie.uabc.mx/vol15no2/contenido-fdzbatanero.html

Galeano Marín, M. (2012). Estrategias de investigación social cualitativa. El giro en la mirada. La Carreta Editores.

García González, C. Herrera-Seda, C., & Vanegas-Ortega, C. (2018). Competencias docentes para una Pedagogía Inclusiva. Consideraciones a partir de la experiencia con formadores de profesores chilenos. Revista latinoamericana de Educación

Inclusiva, (2) 149-167. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-73782018000200149

Gómez Vargas, M, Galeano Higuita, C., & Jaramillo Muñoz, D. (2015). El estado del arte: una metodología de investigación. Revista Colombiana de Ciencias Sociales, 6(2), 423-442. https://doi.org/10.21501/22161201.1469

González Rojas, Y., & Triana Fierro, D. A. (2018). Actitudes de los docentes frente a la inclusión de estudiantes con necesidades educativas especiales. Educación y educadores, 21(2), 200-218. https://doi.org/10.5294/edu.2018.21.2.2

González-Gil, F., Martín-Pastor, E., & Poy Castro, R. P. (2019). Educación inclusiva: barreras y facilitadores para su desarrollo. Un estudio desde la percepción del profesorado. Profesorado, Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 23(1), 243-263. https://doi.org/10.30827/profesorado.v23i1.9153

Ley de Educación de Andalucía (2007 de 10 de diciembre). Ley 17. Legislación consolidada. https://www.boe.es/buscar/pdf/2008/BOE-A-2008-1184-consolidado.pdf

Martín González, D. M. González Medina, M., Navarro Pérez, Y., & Lantigua Estupiñan, L. L. (2017). Teorías que promueven la inclusión educativa. Atenas, Revista Científico Pedagógica, 4(40), 90-104. http://atenas.umcc.cu/index.php/atenas/article/view/325/601

Madero Chamorro, J. D. R. (2017). Concepciones de los docentes de básica primaria sobre educación inclusiva en la Institución Educativa María Inmaculada de San Benito Abad Sucre–Colombia. Entornos, 30(2), 37-49. https://doi.org/10.25054/01247905.1460

Mateus Cifuentes, L. E., Vallejo Moreno, D. M., Posada, D. O., & Durán, L. F. (2017). Percepción de las prácticas y de la cultura inclusiva en una comunidad escolar. Avances en Psicología Latinoamericana, 35(1), 177–191. https://doi.org/10.12804/revistas.urosario.edu.co/apl/a.4854

Mellado Hernández, M., Chaucono Catrinao, J. C., Hueche Oñate, M. C., & Aravena Kennigs, O. A. (2017). Percepciones sobre la educación inclusiva del profesorado de una escuela con Programa de Integración Escolar. Revista Educación, 41(1), 1-14. http://dx.doi.org/10.15517/revedu.v41i1.21597

Ministerio de Educación Nacional. (2007). Educación para todos. Altablero. http://www.mineducacion.gov.co/1621/article-141881.html

Ministerio de Educación Nacional. (29 de agosto de 2017). Por el cual se reglamenta en el marco de la educación inclusiva la atención educativa a la población con discapacidad [Decreto 1421]. htp://es.presidencia.gov.co/normativa/normativa/DECRETO%201421%20DEL%2029%20DE%20AGOSTO%20DE%202017. pdf

Ministerio de Educación. (19 de mayo de 2017). Ley orgánica de educación intercultural. https://bit.ly/3wx6gUI

Muñoz Martínez, Y. (2017). Algunas lecciones aprendidas sobre las variables que afectan al desarrollo profesional de los docentes para la educación inclusiva. Revista Educação Especial, 30(59), 575-587. https://doi.org/10.5902/1984686X27997

Organización de las Naciones Unidas para la Educación & Ministerio de Educación y Ciencia España. (1994). Declaración de salamanca y marco de acción para las necesidades educativas especiales. Unesco; Ministerio de Educación y Ciencia España. http://www.insor.gov.co/home/wp-content/uploads/filebase/declaracion_salamanca_unesco.pdf

Organización de las Naciones Unidas para la Educación. (2017). Guía para asegurar la inclusión y la equidad en la educación. UNESDOC https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000259592

Organización Mundial de la Salud (OMS). (2013). Desarrollo del niño en la primera infancia y la discapacidad. Organización Mundial de la Salud; Unicef. https://www.unicef.org/disabilities/files/ECDD_SPANISH-FINAL_(low_res).pdf

Pegalajar Palomino, M., & Colmenero Ruiz, M. (2017). Actitudes y formación docente hacia la inclusión en Educación Secundaria Obligatoria. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 19(1), 84-97. http://dx.doi.org/10.24320/redie.2017.19.1.765

Presidencia de la República. (2017, 29 de agosto). Decreto 1421. Por el cual se reglamenta en el marco de la educación inclusiva la atención educativa a la población con discapacidad. Diario Oficial no. 47.427. http://www.suin-juriscol.gov.co/viewDocument.asp?ruta=Decretos/30033428

Quintanilla, L. V. (2014). Un camino hacia la educación inclusiva: análisis de normatividad, definiciones y retos futuros [Tesis de maestría, Universidad Nacional de Colombia]. Repositorio Institucional Universidad Nacional. https://repositorio.unal.edu.co/bitstream/handle/unal/49657/1026265634.2014.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Ramírez García, A., & Muñoz Fernández, M. (2012). Prácticas inclusivas de los docentes en la convivencia escolar y en la organización y funcionamiento de los centros de educación primaria de la zona norte de córdoba. Revista de Investigación Educativa, 30(1), 197-222. https://doi.org/10.6018/rie.30.1.116241

Seibold, J. R. (2000). La calidad integral en educación. Reflexiones sobre un nuevo concepto de calidad educativa. Revista Iberoamericana de Educación, (23). https://rieoei.org/historico/documentos/rie23a07.htm

Sevilla, D., Martín, M., & Jenaro, C. (2018). Actitud del docente hacia la educación inclusiva y hacia los estudiantes con necesidades educativas especiales. Innovación Educativa, 18(78), 115-141.

Vargas Melgarejo, L. M. (1994). Sobre el concepto de percepción. Alteridades, (8) 47-53. https://alteridades.izt.uam.mx/index.php/Alte/article/view/588/586

Vélez Calvo, X. (2017). Análisis de la inclusión educativa a través de indicadores de prevalencia de dificultades de aprendizaje, actitudes del profesorado y condiciones de accesibilidad en los centros de la ciudad de Cuenca (Ecuador) [Tesis doctoral, Universitat de Valencia]. http://hdl.handle.net/10550/59130

Zambrano, A. (2019). Buenas prácticas pedagógicas y proyectos pedagógicos productivos. Una experiencia en las instituciones educativas oficiales rurales del departamento del Valle del Cauca (Colombia). Revista Latinoamericana de Estudios Educativos (Colombia), 15(2), 11-30. http://vip.ucaldas.edu.co/latinoamericana/downloads/Latinoamericana15(2)_2.pdf

Published

2023-07-18

How to Cite

Calderón Montoya, S. A., Lujan López, L. Y., Carvajal Paniagua, M. C., & Vallejo Merino, I. C. (2023). Teacher perceptions feelings or beliefs on inclusive education. A documentary study in America and Spain. Ciencia Y Academia, (2). https://doi.org/10.21501/2744838X.4262

Issue

Section

Artículos de investigación