Pedagogical strategies implemented around child participation during the pandemic by COVID-19

Authors

  • Sandra Milena Henao Bustamante SURA
  • Diana Rocío Córdoba Moreno Universidad Católica Luis Amigó
  • Anlly Paola Higuita Galeano Universidad Católica Luis Amigó
  • María Manuela Mercado Bedoya Universidad Católica Luis Amigó
  • Adriana Zamira Mosquera Benítez Universidad Católica Luis Amigó

DOI:

https://doi.org/10.21501/2744838X.4146

Abstract

This article presents, as research results, the pedagogical strategies implemented by a teacher for child participation during the COVID-19 pandemic and how these strategies contribute to participatory processes of children in the educational or social context. The research was carried out with a population of 25 boys and girls from 4 to 5 years of age in the Kindergarten B grade and a teacher from a
children’s home in the municipality of Girardota, Antioquia. The results indicate that the application of these strategies should take into account the previous knowledge, skills, interest and need that is evident in the children in relation to the proposed topics, who in turn develop and strengthen their learning in a meaningful way, which facilitates the processes of socialization and integration in different contexts.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Diana Rocío Córdoba Moreno, Universidad Católica Luis Amigó

Técnica en Atención a la Primera Infancia. Estudiante de Licenciatura en Educación Preescolar, Universidad Católica Luis Amigó. Medellín-Colombia.

Anlly Paola Higuita Galeano, Universidad Católica Luis Amigó

Técnica en Atención a la Primera Infancia. Estudiante de Licenciatura en Educación Preescolar, Universidad Católica Luis Amigó. Medellín-Colombia.

María Manuela Mercado Bedoya, Universidad Católica Luis Amigó

Técnica en Atención a la Primera Infancia. Estudiante de Licenciatura en Educación Preescolar, Universidad Católica Luis Amigó. Medellín-Colombia

Adriana Zamira Mosquera Benítez, Universidad Católica Luis Amigó

Tecnóloga Normalista Superior. Estudiante de Licenciatura en Educación Preescolar, Universidad Católica Luis Amigó. Medellín-Colombia. Contacto: adriana.mosquerabe@amigo.edu.co

References

Castro Pérez, M., & Morales Ramírez, M. E. (2015). Los ambientes de aula que promueven el aprendizaje, desde la perspectiva de los niños y niñas escolares. Revista Electrónica Educare, 19(3), 132-163. https://doi.org/10.15359/ree.19-3.11

Gallego-Henao, A. M. (2015). Participación infantil... Historia de una relación de invisibilidad. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 13(1), 151-165. https://revistaumanizales.cinde.org.co/rlcsnj/index.php/Revista-Latinoamericana/article/view/1642/539

Gómez Vahos, L. E., Muriel Muñoz, L. E., & Londoño-Vásquez, D. A. (2019). El papel del docente para el logro de un aprendizaje significativo apoyado en las TIC. Encuentros, 17(02), 118-131.

Peredo Videa, R. (2020). ¿Volvemos a clases? Análisis desde la Psicología Educativa ante los efectos de la pandemia por Covid-19. Revista de Investigación Psicológica, (No. Especial), 42-56.

Hurtado Vergara, R. D. (Coord.). (2016). Enseñanza de la lectura y la escritura en la educación preescolar y primaria. Universidad de Antioquia.

Toala-Zambrano, J. D., Loor-Mendoza, C. E., & Pozo-Camacho, M. J. (2018). Estrategias pedagógicas en el desarrollo cognitivo. La formación del docente: Desafios de la educación en el siglo XXI.

Published

2023-02-24

How to Cite

Henao Bustamante, S. M., Córdoba Moreno, D. R. ., Higuita Galeano, A. P. ., Mercado Bedoya, M. M. ., & Mosquera Benítez, A. Z. . (2023). Pedagogical strategies implemented around child participation during the pandemic by COVID-19. Ciencia Y Academia, (4). https://doi.org/10.21501/2744838X.4146

Issue

Section

Artículos de investigación