Pedagogical strategies implemented around child participation during the pandemic by COVID-19
DOI:
https://doi.org/10.21501/2744838X.4146Abstract
This article presents, as research results, the pedagogical strategies implemented by a teacher for child participation during the COVID-19 pandemic and how these strategies contribute to participatory processes of children in the educational or social context. The research was carried out with a population of 25 boys and girls from 4 to 5 years of age in the Kindergarten B grade and a teacher from a
children’s home in the municipality of Girardota, Antioquia. The results indicate that the application of these strategies should take into account the previous knowledge, skills, interest and need that is evident in the children in relation to the proposed topics, who in turn develop and strengthen their learning in a meaningful way, which facilitates the processes of socialization and integration in different contexts.
Downloads
References
Castro Pérez, M., & Morales Ramírez, M. E. (2015). Los ambientes de aula que promueven el aprendizaje, desde la perspectiva de los niños y niñas escolares. Revista Electrónica Educare, 19(3), 132-163. https://doi.org/10.15359/ree.19-3.11
Gallego-Henao, A. M. (2015). Participación infantil... Historia de una relación de invisibilidad. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 13(1), 151-165. https://revistaumanizales.cinde.org.co/rlcsnj/index.php/Revista-Latinoamericana/article/view/1642/539
Gómez Vahos, L. E., Muriel Muñoz, L. E., & Londoño-Vásquez, D. A. (2019). El papel del docente para el logro de un aprendizaje significativo apoyado en las TIC. Encuentros, 17(02), 118-131.
Peredo Videa, R. (2020). ¿Volvemos a clases? Análisis desde la Psicología Educativa ante los efectos de la pandemia por Covid-19. Revista de Investigación Psicológica, (No. Especial), 42-56.
Hurtado Vergara, R. D. (Coord.). (2016). Enseñanza de la lectura y la escritura en la educación preescolar y primaria. Universidad de Antioquia.
Toala-Zambrano, J. D., Loor-Mendoza, C. E., & Pozo-Camacho, M. J. (2018). Estrategias pedagógicas en el desarrollo cognitivo. La formación del docente: Desafios de la educación en el siglo XXI.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Ciencia y Academia
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
La revista y los textos individuales que en esta se divulgan están protegidos por las leyes de copyright y por los términos y condiciones de la Licencia Creative Commons Atribución-No Comercial- 4.0 Internacional. Permisos que vayan más allá de lo cubierto por esta licencia pueden encontrarse en http://www.funlam.edu.co/modules/fondoeditorial/