Excluded bodies in contemporary Colombian public schools: discourses and practices

Authors

  • Edith Tatiana Urrego Bolivar Universidad Catolica Luis Amigo

DOI:

https://doi.org/10.21501/2744838X.4144

Abstract

The body as a scenario of exclusion in the Colombian public school, is a proposal
that consists of a descriptive exercise, motivated mainly by a practical classroom
experience in an educational institution in Sabaneta, Antioquia, in the tenth and
eleventh grades, and then the reading of authors such as Pablo Scharagrodsky,
Mascareño, Martínez, among others, as well as normative and constitutional
guidelines. The work is framed in the question of the body as a scene of encounters,
disagreements, possibilities, but at the same time of tensions and interdictions that
regulate it and configure a specific social environment. The reflection examines
segregationist practices and discourses about a body that exceeds physiology
and that is constituted by teachers and students as a territory in which ideas that
promote an exclusive and legitimate order over time, which segregate certain bodily
conditions such as color, underlie skin, physiognomy, social orientation, gender, or
religious orientation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Becerra. S. Tapia. C. Barría. C. Orrego. C. (2009). Prejuicio y discriminación étnica: una expresión de prácticas pedagógicas de exclusión. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva pp.165- 179 http://www.rinace.net/rlei/numeros/vol3-num2/art10.pdf

Boccanument, Arbeláez, M. (2017). La calidad de la democracia. Examen de sus fundamentos conceptuales a comienzos del siglo XX. Civilizar Ciencias Sociales y Humanas 18 (34): 105-118 https://vlex.com.co/vid/calidad-democraciaexamen-fundamentos-745911405

Castillo, M. (2013). La aportación de los educadores y educadoras sociales a la escuela: nuevas competencias, nuevas posibilidades. Revista de Educación Social, (16), 1-11. http://www.eduso.net/res/pdf/16/aporescu_res_16_.pdf

Del Olmo, M. (2005). Prejuicios, estereotipos: un replanteamiento de su uso y utilidad como mecanismos sociales. Revista de educación, Universidad de Huelva, Vol.7, 7-16 https://www.researchgate.net/publication/279685066_Prejuicios_y_estereotipos_un_replanteamiento_de_su_uso_y_utilidad_como_mecanismos_sociales

Departamento Administrativo de la Función Pública. (2015). Decreto 1038 de 2015. Por el cual se reglamenta la Cátedra de la Paz. 25 de mayo de 2015. D.O.No.49522. https://www.funcionpublica.gov.co/eva/gestornormativo/norma.php?i=61735

Defensoría del Pueblo (2003). El derecho a la educación en la Constitución, la Jurisprudencia y los Instrumentos Internacionales. https://www.corteidh.or.cr/tablas/24868.pdf

Ferrada, Sullivan, J. (2019). Sobre la noción de cuerpo en Maurice Merleau-Ponty. Revista Scielo. p.1

Giraldo, H., & De la cruz, N. (2016). La influencia neoliberal en las políticas educativas en Colombia. Criterio Libre Jurídico, 13(2), 119-125. http://dx.doi.org/10.18041/crilibjur.2016.v13n2.26208

Gómez Arévalo, J., & Sastre Cifuentes, A. (2008). En torno al concepto de cuerpo desde algunos pensadores occidentales. Hallazgos, (9), 119-131. https://doi.org/10.15332/s1794-3841.2008.0009.06

Gómez Duque, M. P., & Lopera Vásquez, A. (2019). Una mirada a la condición de extraedad escolar dentro de la jornada regular en la Institución Educativa Álvaro Marín Velasco de la ciudad de Medellín [Tesis de Maestría, Universidad de Manizales].Ridum. https://ridum.umanizales.edu.co/xmlui/handle/20.500.12746/3872

Guerrero Dávila, D., Marañón Pimentel, B., & López Córdova, D. (2017). Crítica al eurocentrismo y educación descolonial: la experiencia de Cideci- Unitierra en Chiapas-México. Revista da Faculdade de Educação, 27(1), 17-42 https://periodicos.unemat.br/index.php/ppgedu/article/view/3918

Lacub, R. (2005). La terapéutica estoica con la vejez. Estudios Interdisciplinares sobre sobre o Envelhecimento, 7, 87-100. https://doi.org/10.22456/2316-2171.4759

Mancebo, M. E., & Goyeneche, G. (2010). Las políticas de inclusión educativa: entre la exclusión social y la innovación pedagógica. En VI Jornadas de Sociología de la UNLP, 9 y 10 de diciembre de 2010, La Plata, Argentina. En Memoria Académica.http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/trab_eventos/ev.5273/ev.5273.pdf

Martínez Barreiro, A. (2004). La construcción social del cuerpo en las sociedades contemporáneas. Revista Papers, (73), 73-132. https://doi.org/10.5565/rev/papers/v73n0.1111

Mascareño, A., & Carvajal, F. (2015). Los distintos rostros de la inclusión y la exclusión. Revista Cepal, (116), 74-134 https://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/38800/RVE116Mascareno_es.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Ministerio de Educación Nacional. (2017a). Decreto 1421 de 2017. Por el cual se reglamenta en el marco de la educación inclusiva la atención educativa a la población con discapacidad. http://es.presidencia.gov.co/normativa/normativa/DECRETO%201421%20DEL%2029%20DE%20AGOSTO%20DE%202017.pdf

Ministerio de Educación Nacional. (7 de febrero de 2017b). Proyecto Educativo Institucional-PEI. https://www.mineducacion.gov.co/portal/secciones/Glosario/79361:PROYECTO-EDUCATIVO-INSTITUCIONAL-PEI

Noguera Montoya, S. (17 de junio de 2018). Desigualdad entre zonas rurales y urbanas de Colombia afectan la educación. Mundo. https://www.aa.com.tr/es/mundo/desigualdad-entre-zonas-rurales-y-urbanas-de-colombia-afectaeducaci%C3%B3n/1176775

Ossieyi, J. (2019). Los afrocolombianos entre catolicismo, protestantismo pentecostal y prácticas religiosas de origen africano. Bogotá, Universidad de los Andes. p.1https://colombianistas.org/wp-content/uploads/2020/02/Ponencia-JacquesOSSIEYI.pdf

Patiño Millán, C. (2014). Apuntes para una historia de la educación en Colombia.Actualidades Pedagógicas, (64), 261-264. https://doi.org/10.19052/ap.3209

Reimers, F. (2000). ¿Pueden aprender los hijos de los pobres en las escuelas de América Latina? Revista Mexicana de Investigación Educativa, 5(9), 11-69.

Rodríguez Zidán, E. (2006). ¿Es la escuela una institución pública democrática? Aposta. Revista de Ciencias Sociales, (24), 1-27.

Romero, Basurto, J.G. (2013). El trabajo docente una mirada para la reflexión.TEXTOS Y CONTEXTOS. p.58

Scharagrodsky, P. (2007). El cuerpo en la escuela. Revista Explora, 1-16. https:// www.dgeip.edu.uy/IFS/documentos/2015/sexual/materiales/pedagogiaelcuerpoenlaescuela/pedagogiaelcuerpoenlaescuela.pdf.

Sierra, K. (2018). Colonialidad y educación en Colombia: patrones coloniales en la Ley General de Educación de 1994 [Trabajo de grado, Universidad Libre]. https://hdl.handle.net/10901/15753.

Vásquez, Russi, C. M. (2020). Enseñanzas y aprendizajes sobre la Cátedra de la paz en Colombia. Educación y Educadores, 23(2), 221-239.

Published

2023-02-24

How to Cite

Urrego Bolivar, E. T. (2023). Excluded bodies in contemporary Colombian public schools: discourses and practices. Ciencia Y Academia, (4). https://doi.org/10.21501/2744838X.4144

Issue

Section

Artículos de investigación