Play therapy as a learning mediator for the integral development of children in the early childhood
DOI:
https://doi.org/10.21501/2744838X.3738Keywords:
Game, Learning, Strategy, Childhood, Body, Movement.Abstract
In this article, the principle of play will be addressed as one of the central axes of preschool education, this principle being fundamental for the learning and integral development of boys and girls in early childhood. To sustain the aforementioned article, it will base itself on the significant experiences of Practicum IV of psycho-social intervention, attached to the Degree in Early Childhood Education of the Universidad Católica Luis Amigó, carried out in two agencies from different social contexts, for which reason both are contrasted contexts and proves evident that the implementation of play as a pedagogical mediator in social settings, and how it can affect or favor the development and learning of children.Downloads
References
Lara-Vásquez, M. C., Ferrigno-Zambrano, M. A., y Rodríguez-Carreño, A. M. (2017). Estrategias lúdicas pedagógicas para estimular y fortalecer el aprendizaje en niños y niñas del grado Jardín del Instituto Bolívar de Cartagena (Proyectos de investigación, Universidad de Cartagena). Repositorio. http://hdl.handle.net/11227/5140.
Monsalve-Márquez, M. A., Foronda, R. D., y Mena-Córdoba, S. E. (2016). La lúdica como instrumento para la enseñanza-aprendizaje (Trabajo de grado, Fundación Universitaria Los Libertadores). Repositorio. https://repository.libertadores.edu.co/bitstream/handle/11371/910/MenaC%c3%b3rdobaSamuelEgidio.pdf?sequence=2&isAllowed=y.
Martínez-Arboleda, D. (2016). Jugando aprendo a controlar mis emociones (Tesis de especialista, Fundación Universitaria los Libertadores). Repositorio. https://repository.libertadores.edu.co/bitstream/handle/11371/1213/matinezdaniela2017.pdf?sequence=2
Pentón-Hernández, B. (2007). La motricidad fina en la etapa infantil. Universidad de Matanzas.
Posada-González, R. (2014). La lúdica como estrategia didáctica (Trabajo de grado, Universidad Nacional de Colombia). Repositorio. http://www.bdigital.unal.edu.co/41019/1/04868267.2014.pdf.
Presidencia de la República de Colombia. (11 de septiembre de 1997). Por el cual se establecen normas relativas a la prestación del servicio educativo del nivel preescolar. [Decreto 2247, 1994]. https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-104840_archivo_pdf.pdf.
Rosada-Hernández, S. L. (2017). Desarrollo de habilidades de motricidad gruesa a través de la clase de educación física, para niños de preprimaria (Tesis de grado, Universidad Rafael Landívar). Repositorio. http://recursosbiblio.url.edu.gt/tesisjcem/2017/05/84/Rosada-Silvia.pdf.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Ciencia y Academia
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
La revista y los textos individuales que en esta se divulgan están protegidos por las leyes de copyright y por los términos y condiciones de la Licencia Creative Commons Atribución-No Comercial- 4.0 Internacional. Permisos que vayan más allá de lo cubierto por esta licencia pueden encontrarse en http://www.funlam.edu.co/modules/fondoeditorial/