Play therapy as a learning mediator for the integral development of children in the early childhood

Authors

  • Lizeth Tatiana Acevedo Montiel
  • María Verónica Gómez Valencia
  • Jojanis María Ortega Arrieta
  • María del Pilar Valencia Restrepo
  • Luisa Fernanda Villa Cardona

DOI:

https://doi.org/10.21501/2744838X.3738

Keywords:

Game, Learning, Strategy, Childhood, Body, Movement.

Abstract

In this article, the principle of play will be addressed as one of the central axes of preschool education, this principle being fundamental for the learning and integral development of boys and girls in early childhood. To sustain the aforementioned article, it will base itself on the significant experiences of Practicum IV of psycho-social intervention, attached to the Degree in Early Childhood Education of the Universidad Católica Luis Amigó, carried out in two agencies from different social contexts, for which reason both are contrasted contexts and proves evident that the implementation of play as a pedagogical mediator in social settings, and how it can affect or favor the development and learning of children.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Lara-Vásquez, M. C., Ferrigno-Zambrano, M. A., y Rodríguez-Carreño, A. M. (2017). Estrategias lúdicas pedagógicas para estimular y fortalecer el aprendizaje en niños y niñas del grado Jardín del Instituto Bolívar de Cartagena (Proyectos de investigación, Universidad de Cartagena). Repositorio. http://hdl.handle.net/11227/5140.

Monsalve-Márquez, M. A., Foronda, R. D., y Mena-Córdoba, S. E. (2016). La lúdica como instrumento para la enseñanza-aprendizaje (Trabajo de grado, Fundación Universitaria Los Libertadores). Repositorio. https://repository.libertadores.edu.co/bitstream/handle/11371/910/MenaC%c3%b3rdobaSamuelEgidio.pdf?sequence=2&isAllowed=y.

Martínez-Arboleda, D. (2016). Jugando aprendo a controlar mis emociones (Tesis de especialista, Fundación Universitaria los Libertadores). Repositorio. https://repository.libertadores.edu.co/bitstream/handle/11371/1213/matinezdaniela2017.pdf?sequence=2

Pentón-Hernández, B. (2007). La motricidad fina en la etapa infantil. Universidad de Matanzas.

Posada-González, R. (2014). La lúdica como estrategia didáctica (Trabajo de grado, Universidad Nacional de Colombia). Repositorio. http://www.bdigital.unal.edu.co/41019/1/04868267.2014.pdf.

Presidencia de la República de Colombia. (11 de septiembre de 1997). Por el cual se establecen normas relativas a la prestación del servicio educativo del nivel preescolar. [Decreto 2247, 1994]. https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-104840_archivo_pdf.pdf.

Rosada-Hernández, S. L. (2017). Desarrollo de habilidades de motricidad gruesa a través de la clase de educación física, para niños de preprimaria (Tesis de grado, Universidad Rafael Landívar). Repositorio. http://recursosbiblio.url.edu.gt/tesisjcem/2017/05/84/Rosada-Silvia.pdf.

Published

2020-09-18

How to Cite

Acevedo Montiel, L. T., Gómez Valencia, M. V., Ortega Arrieta, J. M., Valencia Restrepo, M. del P., & Villa Cardona, L. F. (2020). Play therapy as a learning mediator for the integral development of children in the early childhood. Ciencia Y Academia, (1), 96–104. https://doi.org/10.21501/2744838X.3738

Issue

Section

Artículos de investigación