In the heart of Medellín: experiences of a group of teachers surrounding social skills
DOI:
https://doi.org/10.21501/2744838X.3735Keywords:
Social skills, Emotion control, Self-control, Problem resolution, Relationships, Team work.Abstract
This article was based on various proposals for psychosocial intervention that sought to promote the social skills of children and young people in different centers of the city of Medellín, (La Torre Community Center, Clara María Children’s Center, Children’s University and Colegio Bethlemitas Medellín), which are linked to the training space called Practicum IV, in conjunction with the Catholic University Luis Amigó, whose population is visible in different social environments focused on psychosocial support. Thus, the methodology used was participant observation and intervention of some interactive techniques (problem tree, situation mural, photolanguage, among others). This made it possible to show that social skills are a fundamental part of human daily life, which is developed from an early age, and this development affects later ages, either positively or negatively. Therefore, the importance of promoting emotion management, cooperative work, self-esteem, problem solving and interpersonal relationships is highlighted in subjects who are in the training process.Downloads
References
Aresté-Grau, J. (2015). Las emociones en educación infantil: sentir, reconocer y expresar. (Tesis de pregrado, Universidad Internacional de la Rioja). Repositorio. https://reunir.unir.net/handle/123456789/3212.
Bados, A., y García-Grau, E. (2014). Resolución de problemas. Facultat de Psicologia Departament de Personalitat, Avaluació i Tractament Psicològics. http://diposit.ub.edu/dspace/bitstream/2445/54764/1/Resoluci%C3%B3n%20problemas.pdf.
Gallego, A. (2011). La agresividad infantil: una propuesta de intervención y prevención pedagógica desde la escuela. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, (33), 295-314. https://revistavirtual.ucn.edu.co/index.php/RevistaUCN/article/viewFile/6/12.
Gutiérrez-Vega, I., y Acosta-Ayerbe, A. (2013). La violencia contra niños y niñas: un problema global de abordaje local, mediante la IAP. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 11(1), 261-272. http://www.scielo.org.co/pdf/rlcs/v11n1/v11n1a18.pdf
Jessup, M. N. (1998). Resolución de problemas y enseñanza de las ciencias naturales. Tecné, Episteme y Didaxis: TED, (3), s. p. https://doi.org/10.17227/ted.num3-5701.
Lacunza, B., y Contini de González, N. (2011). Las habilidades sociales en niños y adolescentes. Su importancia en la prevención de trastornos. Fundamentos en Humanidades, XII(23), 159-182. https://www.redalyc.org/pdf/184/18424417009.pdf.
Nieva-Chaves, J., y Martínez-Chacón, O. (2016). Una nueva mirada sobre la formación docente. Universidad y Sociedad, 8(4), 14-21. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/449.
Pérez de Guzmán, V., Amador, L. M., y Vargas, M. (2011). Resolución de conflictos en las aulas: un análisis desde la Investigación-Acción. Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, (18), 99-114. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=135022618008.
Rey-Cerrato, M. (2009). La cooperación en el aula. Innovación y Experiencias Educativas, (14), 1-8. https://archivos.csif.es/archivos/andalucia/ensenanza/revistas/csicsif/revista/pdf/Numero_14/MARIA%20DEL%20MAR_REY_2.pdf.
Sánchez-Serafín, M. (2012). Las relaciones interpersonales y su importancia en la regulación emocional (Tesis de grado, Universidad Pedagógica Nacional). http://200.23.113.51/pdf/28710.pdf.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Ciencia y Academia
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
La revista y los textos individuales que en esta se divulgan están protegidos por las leyes de copyright y por los términos y condiciones de la Licencia Creative Commons Atribución-No Comercial- 4.0 Internacional. Permisos que vayan más allá de lo cubierto por esta licencia pueden encontrarse en http://www.funlam.edu.co/modules/fondoeditorial/