In the heart of Medellín: experiences of a group of teachers surrounding social skills

Authors

  • Jennifer Cuervo Duque Universidad Católica Luis Amigó
  • Norelia David Higuita Universidad Católica Luis Amigó
  • Yessica Julieth Guarín Bonilla Universidad Católica Luis Amigó
  • Tatiana Yulieth Herrera Serna Universidad Católica Luis Amigó
  • María Alejandra Valencia Castañeda Universidad Católica Luis Amigó
  • Marcela Montenegro Velásquez Universidad Católica Luis Amigó

DOI:

https://doi.org/10.21501/2744838X.3735

Keywords:

Social skills, Emotion control, Self-control, Problem resolution, Relationships, Team work.

Abstract

This article was based on various proposals for psychosocial intervention that sought to promote the social skills of children and young people in different centers of the city of Medellín, (La Torre Community Center, Clara María Children’s Center, Children’s University and Colegio Bethlemitas Medellín), which are linked to the training space called Practicum IV, in conjunction with the Catholic University Luis Amigó, whose population is visible in different social environments focused on psychosocial support. Thus, the methodology used was participant observation and intervention of some interactive techniques (problem tree, situation mural, photolanguage, among others). This made it possible to show that social skills are a fundamental part of human daily life, which is developed from an early age, and this development affects later ages, either positively or negatively. Therefore, the importance of promoting emotion management, cooperative work, self-esteem, problem solving and interpersonal relationships is highlighted in subjects who are in the training process.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aresté-Grau, J. (2015). Las emociones en educación infantil: sentir, reconocer y expresar. (Tesis de pregrado, Universidad Internacional de la Rioja). Repositorio. https://reunir.unir.net/handle/123456789/3212.

Bados, A., y García-Grau, E. (2014). Resolución de problemas. Facultat de Psicologia Departament de Personalitat, Avaluació i Tractament Psicològics. http://diposit.ub.edu/dspace/bitstream/2445/54764/1/Resoluci%C3%B3n%20problemas.pdf.

Gallego, A. (2011). La agresividad infantil: una propuesta de intervención y prevención pedagógica desde la escuela. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, (33), 295-314. https://revistavirtual.ucn.edu.co/index.php/RevistaUCN/article/viewFile/6/12.

Gutiérrez-Vega, I., y Acosta-Ayerbe, A. (2013). La violencia contra niños y niñas: un problema global de abordaje local, mediante la IAP. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 11(1), 261-272. http://www.scielo.org.co/pdf/rlcs/v11n1/v11n1a18.pdf

Jessup, M. N. (1998). Resolución de problemas y enseñanza de las ciencias naturales. Tecné, Episteme y Didaxis: TED, (3), s. p. https://doi.org/10.17227/ted.num3-5701.

Lacunza, B., y Contini de González, N. (2011). Las habilidades sociales en niños y adolescentes. Su importancia en la prevención de trastornos. Fundamentos en Humanidades, XII(23), 159-182. https://www.redalyc.org/pdf/184/18424417009.pdf.

Nieva-Chaves, J., y Martínez-Chacón, O. (2016). Una nueva mirada sobre la formación docente. Universidad y Sociedad, 8(4), 14-21. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/449.

Pérez de Guzmán, V., Amador, L. M., y Vargas, M. (2011). Resolución de conflictos en las aulas: un análisis desde la Investigación-Acción. Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, (18), 99-114. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=135022618008.

Rey-Cerrato, M. (2009). La cooperación en el aula. Innovación y Experiencias Educativas, (14), 1-8. https://archivos.csif.es/archivos/andalucia/ensenanza/revistas/csicsif/revista/pdf/Numero_14/MARIA%20DEL%20MAR_REY_2.pdf.

Sánchez-Serafín, M. (2012). Las relaciones interpersonales y su importancia en la regulación emocional (Tesis de grado, Universidad Pedagógica Nacional). http://200.23.113.51/pdf/28710.pdf.

Published

2020-09-18

How to Cite

Cuervo Duque, J., David Higuita, N., Guarín Bonilla, Y. J., Herrera Serna, T. Y., Valencia Castañeda, M. A., & Montenegro Velásquez, M. (2020). In the heart of Medellín: experiences of a group of teachers surrounding social skills. Ciencia Y Academia, (1), 126–142. https://doi.org/10.21501/2744838X.3735

Issue

Section

Artículos de investigación