Neuro-psycho-pedagogy: a look at multifactorial concept of learning

Authors

  • Natalia Ruiz Aristizábal
  • Cruz Elena García Carmona Licenciada en educación preescolar, Colegio La Colina
  • Jormaris Martínez Gómez Fundación Universitaria Luis Amigó.

DOI:

https://doi.org/10.21501/23823410.2171

Keywords:

Neuro-psycho-pedagogy, multifactorial learning, neurosciences.

Abstract

A synthesis of the articles was done, it allows the recognition of the conception of the teaching–learning processes from a Neuro-psycho-pedagogic view. In order to comprehend this process it is necessary to identify the elements that figures… multifactorial of learning. Some of the authors have as a meeting point the notion that learning takes place thanks to higher mental functions from the brain anatomical part, but these are not the only important factors, the environment and the emotion also allows that the learning process occurs an available. Neuro-psycho-pedagogy cares about how the subject learns and rehabilitate their difficulties empowering their skills and understanding where the need takes place because is not always organic but can also be emotional.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Natalia Ruiz Aristizábal

Medellín-Antioquia

References

Anderson, R. (1997). A neurocognitive perspective on current learning. Science Education, 67-89.

Araya Carrasco, F. (2016, Julio). Aprendizaje mediado. Recuperado de http://cognitivamediacion.blogspot.com.co/

Bejár, M. (2014). Una mirada sobre la educación: neuroeducación. Padres y maestros, (355), 49-52.

De la Barrera, L. (2009). Neurociencias y su importancia en contextos de aprendizaje. Revista Digital Universitaria [en línea].

Delgado, L. (2006). Desmitificación de la neuropsicopedagogía. Revista electrónica de educación y pedagogía, 4, 1-17.

Franco, S. (2013). Educación basada en el cerebro. Med UNAB, 34-38.

García, M., Gonzalez, L., & Cifuentes, V. (2009). Propuesta de evalución e intervención neuropsicopedagógica en población infantilL. Manizales.

Gónzales, C. (2010, Febrero 2). ASOCOSIP. Recuperado de http://licenciadospsicologiaypedagogia.blogspot.com/2010/02/aportes-de-la-neuropsicopedagogia-la.html

González, D. (2000). Una concepción integradora del aprendizaje humano. Revista Cubana de Psicología, 124-130.

González Fernández, C. (2010, Febrero 10). ASOCOPSIP. Recuperado de http://licenciadospsicologiaypedagogia.blogspot.com.co/2010/02/aportes-de-la-neuropsicopedagogia-la.html

Goodin, A. (2013). La evolución del aprendizaje: más allá de las redes neuronales. Revista Chilena de Neuropsicologia, 1.

Soubal Caballero, S. (2008). La gestión del aprendizaje. Polis, 311.

Tubino, M. (2007). Plasticidad y evolución: papel de la interacción. Revista de estudios neurolingüsticos, 16-25.

Published

2016-08-11

How to Cite

Ruiz Aristizábal, N., García Carmona, C. E., & Martínez Gómez, J. (2016). Neuro-psycho-pedagogy: a look at multifactorial concept of learning. Revista Fundación Universitaria Luis Amigó (histórico), 3(2), 231–237. https://doi.org/10.21501/23823410.2171

Issue

Section

Artículos de investigación