Contributions of the ecological model to the construction of child neuropsychology

Authors

  • Lucero Alzate Giraldo Fundación Universitaria Luis Amigó
  • María Catalina Ocampo Agudelo Fundación Universitaria Luis Amigó
  • Jormaris Martínez Gómez Fundación Universitaria Luis Amigó

DOI:

https://doi.org/10.21501/23823410.2170

Keywords:

Ecological systems theory, Neuro psychopedagogy, Bronfrenbrener.

Abstract

Neuro psychopedagogy requires to be considered not only within the sphere of the subject, but also within the context that surrounds him/her as it is the place where the subject fulfils his/her necessities and develops, too. This article focuses on the analysis of contributions made to Neuro psychopedagogy from neurosciences, neuropsychology, psychopedagogy and the social ecological model (Bronfrenbrener´s model). Afterwards, a holistic approach to evaluation and intervention that considers both the different contexts where the student are immersed as well as the people who interact with him/her is proposed.
Keywords

Downloads

Download data is not yet available.

References

García Sánchez. A. (2001). Modelo Ecológico / Modelo Integral de Intervención en Atención Temprana. XI Reunión Interdisciplinar sobre Poblaciones de Alto Riesgo de Deficiencias. Factores emocionales del desarrollo temprano y modelos conceptuales en la intervención temprana. Real Patronato sobre Discapacidad. Madrid, 1-12. Recuperado de http://www.sld.cu/galerias/pdf/sitios/rehabilitaciontemprana/modelo_ecologico_y_modelo_integral_de_intervencion.pdf

Delgado, J. (2006). Desmitificación de la neuropsicopedagogía. Revista electrónica de educación y psicología, (4), 1-17. Recuperado de http://revistas.utp.edu.co/index.php/repes/article/view/5255

García Gómez, M. E., González Benítez, L. & Varela Cifuentes, V. (2009). Propuesta de evaluación y de intervención Neuropsicopedagógica en población infantil. Especialización en Neuropsicopedagogía, Facultad de Psicología, Universidad de Manizales. Recuperado de http://www.ascofapsi.org.co/documentos/2010/v_catedra/sesion_7/catedra_psicologia_final.pdf

Cobo Charry, M. F. (2011). Diseño e implementación de intervenciones ecológicas desde un modelo Neuropsicopedagógico. En G. Vélez (Presidenta), Retos actuales de la neuropsicopedagogía: cerebro, educación y familia. Memorias IX congreso colombiano y V iberoamericano de Neuropedagogía y Neuropsicología. Instituto de neurociencias aplicadas INEA, Bogotá.

Monreal, M. & Guitart, M. (2012). Consideraciones educativas de la perspectiva ecológica de UrieBronfenbrenner. Contextos educativos: Revista de educación. Recuperado de https://publicaciones.unirioja.es/ojs/index.php/contextos/article/view/656/619

Published

2016-08-11

How to Cite

Alzate Giraldo, L., Ocampo Agudelo, M. C., & Martínez Gómez, J. (2016). Contributions of the ecological model to the construction of child neuropsychology. Revista Fundación Universitaria Luis Amigó (histórico), 3(2), 222–230. https://doi.org/10.21501/23823410.2170

Issue

Section

Artículos de investigación