Assessment: an opportunity to reflect upon the teacher’s role from its polysemous languages
DOI:
https://doi.org/10.21501/23823410.2169Keywords:
Assessment, systems theory, school, learners.Abstract
This paper reports findings coming from the research: Bullying and other manifestations of inequity within the school: an opportunity to educate pre-service teachers at Fundación Universitaria Luis Amigó. Assessment and its polysemous languages emerged as a key category turning into an improvement opportunity and a proper scenario to favour fair pedagogical practices within the school. Three paramount assessment features risen; it’s a) systemic character, b) institutional nature, and c) learner conception. An inadequate assessment practice might easily and inevitable become the source of inequity in the school.Downloads
References
Agudelo, F. (2012). Posibilidades en devenir del maestro contemporáneo: Una apuesta compleja por la felicidad. Manizales: Universidad Católica de Manizales.
Bertalanffy, L. (1989). Teoría general de los sistemas. México: Fondo de Cultura Económica.
Bertalanffy, L. (1995). Teoría general de los sistemas. México: Fondo de Cultura Económica.
Blejmar, B. (2007). Gestionar es hacer que las cosas sucedan. Buenos Aires, Argentina: Novedades educativas.
Cerda, H. (2000). La evaluación como experiencia total. Logros-objetivos-procesos-competencias y desempeños. Bogotá: Cooperativa Magisterio.
Duch, L. (2002). Simbolismo y Salud (Antropología de la vida cotidiana). Madrid, España: Trotta.
Flórez Ochoa, R. (2005). Pedagogía del conocimiento, Bogotá, Colombia: McGraw Hill.
Lévinas, E. (2008). La filosofía como ética. Valencia, España: Universidad de Valencia.
Maturana, H. (2007). La objetividad. Un argumento para obligar. Chile: Jcsaez.
Perassi, Z. (2008). La Evaluación en Educación: Un Campo de Controversias. San Luis, Argentina: Ediciones del Proyecto y Ediciones LAE.
Santos, M. (1994). Entre bastidores: El lado oscuro de la organización escolar. España, Málaga: Aljibe
Steiner, G. (2004). Lecciones para maestros. México: Siruela
Terrén, E. (1999). Educación y modernidad, entre la utopía y la burocracia. Barcelona: Antropos