Assessment: an opportunity to reflect upon the teacher’s role from its polysemous languages

Authors

  • José Federico Agudelo Torres Fundación Universitaria Luis Amigó
  • Adriana María Gallego Henao Fundación Universitaria Luis Amigó

DOI:

https://doi.org/10.21501/23823410.2169

Keywords:

Assessment, systems theory, school, learners.

Abstract

This paper reports findings coming from the research: Bullying and other manifestations of inequity within the school: an opportunity to educate pre-service teachers at Fundación Universitaria Luis Amigó. Assessment and its polysemous languages emerged as a key category turning into an improvement opportunity and a proper scenario to favour fair pedagogical practices within the school. Three paramount assessment features risen; it’s a) systemic character, b) institutional nature, and c) learner conception. An inadequate assessment practice might easily and inevitable become the source of inequity in the school.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

José Federico Agudelo Torres, Fundación Universitaria Luis Amigó

Medellín-Antioquia

References

Agudelo, F. (2012). Posibilidades en devenir del maestro contemporáneo: Una apuesta compleja por la felicidad. Manizales: Universidad Católica de Manizales.

Bertalanffy, L. (1989). Teoría general de los sistemas. México: Fondo de Cultura Económica.

Bertalanffy, L. (1995). Teoría general de los sistemas. México: Fondo de Cultura Económica.

Blejmar, B. (2007). Gestionar es hacer que las cosas sucedan. Buenos Aires, Argentina: Novedades educativas.

Cerda, H. (2000). La evaluación como experiencia total. Logros-objetivos-procesos-competencias y desempeños. Bogotá: Cooperativa Magisterio.

Duch, L. (2002). Simbolismo y Salud (Antropología de la vida cotidiana). Madrid, España: Trotta.

Flórez Ochoa, R. (2005). Pedagogía del conocimiento, Bogotá, Colombia: McGraw Hill.

Lévinas, E. (2008). La filosofía como ética. Valencia, España: Universidad de Valencia.

Maturana, H. (2007). La objetividad. Un argumento para obligar. Chile: Jcsaez.

Perassi, Z. (2008). La Evaluación en Educación: Un Campo de Controversias. San Luis, Argentina: Ediciones del Proyecto y Ediciones LAE.

Santos, M. (1994). Entre bastidores: El lado oscuro de la organización escolar. España, Málaga: Aljibe

Steiner, G. (2004). Lecciones para maestros. México: Siruela

Terrén, E. (1999). Educación y modernidad, entre la utopía y la burocracia. Barcelona: Antropos

Published

2016-08-11

How to Cite

Agudelo Torres, J. F., & Gallego Henao, A. M. (2016). Assessment: an opportunity to reflect upon the teacher’s role from its polysemous languages. Revista Fundación Universitaria Luis Amigó (histórico), 3(2), 211–221. https://doi.org/10.21501/23823410.2169

Issue

Section

Artículos de investigación