Philosophy for children in colombia

Authors

  • Martha Lucía Atehortúa Rendón Fundación Universitaria Luis Amigó

DOI:

https://doi.org/10.21501/23823410.2167

Keywords:

Philosophy, Competence, Thinking, Education, Childhood, School.

Abstract

This article pretends permitted to show the importance and the need to link educational environments, which make possible the development of attitudes by means of one education for thinking, to the educational processes especially in the Colombian population. Philosophy for boys children is a tool that favors teachers and students to think on their own taking into account their daily life experiences and embracing the Philosophy as a lifestyle that teaches other ways and motivates the constant search for knowledge.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Díaz, A. (2006). El enfoque de competencias en educación. ¿Una alternativa o un disfraz de cambio? Revista perfiles educativos, 28(111), 33.

Gómez, P. R. (2007). La enseñanza de la Filosofía. Revista Universidad de San Buenaventura de Bogotá, 3, 45.

ICFES–Instituto Colombiano para la Evaluación de la Educación. [en línea] (2013). Bogotá, Colombia. Disponível em: http://www.icfes.gov.co/. Acesso em: 3 mar. 2012.

LELEUX, C. et al. (2008) Filosofia para crianças: o modelo de Matthew Lipman em discussão. (Murad, F., Trad.). Porto Alegre: Artmed.

MEN – Ministerio de Educación Nacional (2006-2016). Plan decenal de Educación [en línea] Bogotá. Disponível em: <http://www.plandecenal.edu.co>.

MEN- Ministerio de Educación Nacional (2009). Ley 1324 de julio 13 de 2009. [em línea] Bogotá. Disponível em: <http://mineducacion.gov.co/1621/article-210697.html.

MEN- Ministerio de Educación Nacional. (2001). Informe nacional sobre el desarrollo de la educación en Colombia [em línea] Bogotá. Disponível em: http://www.ibe.unesco.org/International/ICE/natrap/Colombia.pdf

MEN- Ministerio de Educación Nacional. (2010). Orientaciones Pedagógicas para la Filosofía en la Educación Media [em línea] Bogotá. Disponível em: http://www.mineducacion.gov.co/1621/articles- 340033_archivo_pdf_Orientaciones_Pedagogicas_Filosofia_en_Educacion_Media.pdf.

OCDE, Proyecto de Definición y Selección de Competencias (DeSeCo). [em línea] México. Disponível em: http://www.oecd.org/centrodemexico/laocde/.

Olivares, E. (2009). Educación para la construcción de capital social y el fortalecimiento de la convivencia ciudadana. Revista Economía y desarrollo, 8(1), 112.

Organización de los Estados Ibero-Americanos para la Educación la Ciencia y la Cultura, OEI. (1998). Análisis de los currículos de Filosofía en el nivel medio de Iberoamérica, 189, 185-187.

Pineda, D. A. (2010). El investigador pedagógico: una perspectiva sherlockiana. Revista práxis y saber, 1(1), 50.

Pineda, D. A. (2002). Filosofía para niños: un proyecto de educación filosófica. Revista educación hoy, 31(151), 81.

Restrepo, R. (2011). Donde están los filósofos. Bogotá–Colombia. [en línea] Revista Arcadia.com. Disponível em:< http://www.revistaarcadia.com>.

Savater, F. (2011, sept.). Entrevista: “Os professores estão abandonados” [en línea]. São Paulo. Revista Educação, 1. Disponível em: <http://revistaeducacao.uol.com.br/textos/128/artigo234301-1.asp>.

Tabares, A. A. (2010). Filosofando con el poder de la pregunta. Una perspectiva de la filosofía para niños. Revista “Entre Comillas”, (13), 33.

Tobón, S. (2005). Formação baseada em competências. Bogotá: Ecoe.

Zubiría, S. J. (2010). Hacia un acuerdo nacional para mejorar la calidad de la educación básica y media en Colombia. Revista del Instituto para la Investigación Educativa y el Desarrollo Pedagógico, IDEP, (19), 54.

Published

2016-08-11

How to Cite

Atehortúa Rendón, M. L. (2016). Philosophy for children in colombia. Revista Fundación Universitaria Luis Amigó (histórico), 3(2), 181–202. https://doi.org/10.21501/23823410.2167

Issue

Section

Artículos de investigación