Social community research in conflictive contexts
Keywords:
Knowledge, Social Community Research, Method, Epistemology, Social SciencesAbstract
The author presents a reflection about the social community research. He introduces the particularities of this knowledge experience, showing the importance of contexts analysis, of meanings which remarks the forms how human beings interact and build their environment, also the possibility of a research which focuses authorizes the recognition of such particularities and the generation of a knowledge with alternative accuracy. © Revista Colombiana de Ciencias Sociales.Downloads
References
Arendt, H. (1974). La condición humana. Barcelona: Paidós.
Bourdieu, P. (2000). Los usos sociales de la ciencia. Buenos Aires: Nueva Visión.
Bourdieu, P. (1997). Razones prácticas. Barcelona: Anagrama.
Chartier, R. (1996): Escribir las prácticas. Buenos Aires: Manantial.
Ferry, G. (1990). El trayecto de la formación. México: Paidós.
Foucault, M. (1985). Saber y verdad. Madrid: La Piqueta.
Freire, P. (1997). La pedagogía de la autonomía. México: Siglo XXI.
Freire, P. (2001). Pedagogía de la indignación. Madrid: Morata.
García Chacón, B. E., González Zabala, S. P., Quiroz Trujillo, A., Velásquez Velásquez, Á. M. (2003). Técnicas interactivas para la investigación social cualitativa. Medellín: Fundación Universitaria Luis Amigó.
Ghiso, A. (enero-junio, 1993). Cuando el saber rompe el silencio. Diálogo de saberes en el proceso de educación popular. La piragua: Revista Latinoamericana de Educación y Política, (7), 32-36.
Ghiso, A. (1998). Investigación comunitaria, desafíos y alternativas en escenarios de alta conflictividad. En: Primer encuentro de talentos, experiencias y esperanzas en investigaciones comunitarias. Bogotá: Redinco.
Ghiso, A. (enero, 2001). Potenciando la diversidad. Diálogo de saberes, una práctica hermenéutica colectiva. Boletín Electrónico Surá, (54), 1-14. Recuperado de http://www.ts.ucr.ac.cr/binarios/sura/sura-0054.pdf
González Rey, F. L. (2000). Investigación cualitativa en Psicología: rumbos y desafíos. México: International Thomson.
Habermas, J. (1982). Conocimiento e interés. Madrid: Taurus.
Hoyos Vásquez, G. y Vargas Guillén, G. (1996). La teoría de la acción comunicativa como nuevo paradigma de investigación en ciencias sociales: las ciencias de la discusión. Bogotá: Instituto Colombiano para el Fomento de la Educación Superior, ICFES. Recuperado de http://www.funlam.edu.co/revistas/index.php/RCCS/editor/viewMetadata/954
Ibáñez, J. (1994). El regreso del sujeto. La investigación social de segundo orden. Madrid: Siglo XXI.
Larrosa, J. (1995). Déjame que te cuente. Ensayos sobre narrativa y educación. Barcelona: Laertes.
Lipmann, M. (1998). Pensamiento complejo y educación. Madrid: La Torre.
Manen, M. (2003). Investigación educativa y experiencia vivida. Barcelona: Idea Books.
Martínez Miguélez, M. (1982). La psicología humanista: fundamentación epistemológica, estructura y método. México: Trillas.
Martínez Miguélez, M. (1996). Comportamiento humano: nuevos métodos de investigación. 2ª ed. México: Trillas.
Martínez Miguélez, M. (1994). La investigación cualitativa etnográfica en educación. Manual teórico-práctico. 2ª ed. México: Trillas.
Martínez Miguélez, M. (1993). El paradigma emergente: hacia una nueva teoría de la racionalidad científica. Barcelona: Gedisa.
Merleau-Ponty, M. (1975). Fenomenología de la percepción. Barcelona: Península.
Maturana, H. (1997). La objetividad, un argumento para obligar. Santiago: Dolmen.
Morin, E. (1984). Ciencia con conciencia. Barcelona: Anthropos.
Morin, E. (1994). Introducción al pensamiento complejo. Barcelona: Gedisa.
Riaño, P. (1998). Recuerdos metodológicos. Medellín: Región (inédito).
Villasante, T. (1998). Cuatro redes para vivir mejor. Tomo 2. Buenos Aires: Lumen Humanitas.
Wenger, E. (2001). Comunidades de práctica. Barcelona: Paidós.
Zemelman, H. (1997). Conocimiento y sujetos sociales, contribución al estudio el presente. México: Colegio de México.
Zemelman, H. (1999). Reformas de Estado y reformas educativas. La Paz: Cebiae.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
La revista y los textos individuales que en esta se divulgan están protegidos por las leyes de copyright y por los términos y condiciones de la Licencia Creative Commons Atribución-No Comercial-Sin Derivar 4.0 Internacional.