Social community research in conflictive contexts

Authors

  • Alfredo Ghiso C.

Keywords:

Knowledge, Social Community Research, Method, Epistemology, Social Sciences

Abstract

The author presents a reflection about the social community research. He introduces the particularities of this knowledge experience, showing the importance of contexts analysis, of meanings which remarks the forms how human beings interact and build their environment, also the possibility of a research which focuses authorizes the recognition of such particularities and the generation of a knowledge with alternative accuracy. © Revista Colombiana de Ciencias Sociales.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Alfredo Ghiso C.

Docente Investigador, coordinador del Laboratorio Universitario de Estudios Sociales, Facultad de Derecho y Ciencias Políticas de la Fundación Universitaria Luis Amigó. Docente de Pedagogía social, Investigación Social y Diseño cualitativo en la Facultad de Ciencias Sociales y Humanas  de la Universidad de Antioquia, Medellín, Colombia.

References

Arendt, H. (1974). La condición humana. Barcelona: Paidós.

Bourdieu, P. (2000). Los usos sociales de la ciencia. Buenos Aires: Nueva Visión.

Bourdieu, P. (1997). Razones prácticas. Barcelona: Anagrama.

Chartier, R. (1996): Escribir las prácticas. Buenos Aires: Manantial.

Ferry, G. (1990). El trayecto de la formación. México: Paidós.

Foucault, M. (1985). Saber y verdad. Madrid: La Piqueta.

Freire, P. (1997). La pedagogía de la autonomía. México: Siglo XXI.

Freire, P. (2001). Pedagogía de la indignación. Madrid: Morata.

García Chacón, B. E., González Zabala, S. P., Quiroz Trujillo, A., Velásquez Velásquez, Á. M. (2003). Técnicas interactivas para la investigación social cualitativa. Medellín: Fundación Universitaria Luis Amigó.

Ghiso, A. (enero-junio, 1993). Cuando el saber rompe el silencio. Diálogo de saberes en el proceso de educación popular. La piragua: Revista Latinoamericana de Educación y Política, (7), 32-36.

Ghiso, A. (1998). Investigación comunitaria, desafíos y alternativas en escenarios de alta conflictividad. En: Primer encuentro de talentos, experiencias y esperanzas en investigaciones comunitarias. Bogotá: Redinco.

Ghiso, A. (enero, 2001). Potenciando la diversidad. Diálogo de saberes, una práctica hermenéutica colectiva. Boletín Electrónico Surá, (54), 1-14. Recuperado de http://www.ts.ucr.ac.cr/binarios/sura/sura-0054.pdf

González Rey, F. L. (2000). Investigación cualitativa en Psicología: rumbos y desafíos. México: International Thomson.

Habermas, J. (1982). Conocimiento e interés. Madrid: Taurus.

Hoyos Vásquez, G. y Vargas Guillén, G. (1996). La teoría de la acción comunicativa como nuevo paradigma de investigación en ciencias sociales: las ciencias de la discusión. Bogotá: Instituto Colombiano para el Fomento de la Educación Superior, ICFES. Recuperado de http://www.funlam.edu.co/revistas/index.php/RCCS/editor/viewMetadata/954

Ibáñez, J. (1994). El regreso del sujeto. La investigación social de segundo orden. Madrid: Siglo XXI.

Larrosa, J. (1995). Déjame que te cuente. Ensayos sobre narrativa y educación. Barcelona: Laertes.

Lipmann, M. (1998). Pensamiento complejo y educación. Madrid: La Torre.

Manen, M. (2003). Investigación educativa y experiencia vivida. Barcelona: Idea Books.

Martínez Miguélez, M. (1982). La psicología humanista: fundamentación epistemológica, estructura y método. México: Trillas.

Martínez Miguélez, M. (1996). Comportamiento humano: nuevos métodos de investigación. 2ª ed. México: Trillas.

Martínez Miguélez, M. (1994). La investigación cualitativa etnográfica en educación. Manual teórico-práctico. 2ª ed. México: Trillas.

Martínez Miguélez, M. (1993). El paradigma emergente: hacia una nueva teoría de la racionalidad científica. Barcelona: Gedisa.

Merleau-Ponty, M. (1975). Fenomenología de la percepción. Barcelona: Península.

Maturana, H. (1997). La objetividad, un argumento para obligar. Santiago: Dolmen.

Morin, E. (1984). Ciencia con conciencia. Barcelona: Anthropos.

Morin, E. (1994). Introducción al pensamiento complejo. Barcelona: Gedisa.

Riaño, P. (1998). Recuerdos metodológicos. Medellín: Región (inédito).

Villasante, T. (1998). Cuatro redes para vivir mejor. Tomo 2. Buenos Aires: Lumen Humanitas.

Wenger, E. (2001). Comunidades de práctica. Barcelona: Paidós.

Zemelman, H. (1997). Conocimiento y sujetos sociales, contribución al estudio el presente. México: Colegio de México.

Zemelman, H. (1999). Reformas de Estado y reformas educativas. La Paz: Cebiae.

Published

2013-01-01

How to Cite

Ghiso C., A. (2013). Social community research in conflictive contexts. Revista Colombiana De Ciencias Sociales, 4(1), 121–134. Retrieved from https://revistas.ucatolicaluisamigo.edu.co/index.php/RCCS/article/view/954

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.