Methodological and theoretical fundamentals of the research: Relationships between family educational practices, parents’s family social climate of and development of social skills in children between 2 and 3 years of age
Keywords:
Epistemic Paradigm, Ecological Theory, Historical-Cultural Theory, Educational Practices, Social-Familiar WeatherAbstract
This paper aims to show a reflection on the convenient method to develop a research which has as object the family. It presents an analysis about the different epistemic approaches, starting from the concept of paradigm by Kuhn and several authors that allow establishing the meetings or disagreement points about this research, specifically, about parenting practices, and social - family weather, based on a psychological point of view. The text shows, as conclusion, that the two principal epistemic approaches have a common point of view: the interaction with different environments represents a direct influence to children’s develope processes. These research variables can be supported by the ecologic theory, by Bronfelbrenner and the historical-cultural theory by Vigotsky. © Revista Colombiana de Ciencias Sociales.Downloads
References
Alonso, J. y Román, J. (2005). Prácticas educativas familiares y autoestima. Psicothema, 17(1), 76-82.
Alsina, J. (s.f.). El positivismo, ideología de la sociedad industrial. Recuperado de http://es.geocities.com/paginatransversal/alsinapositivismo/index.html.
Alvarado, M. T. (2008). La investigación positiva: fundamentos e implicaciones metodológicas. (Tesis de maestría). Universidad de Manizales., Manizales.
Ballesteros, B. P. (1995). El conflicto marital y su relación con problemas de ajuste con los niños. Bogotá: Fundación Universitaria Konrad Lorenz.
Brionis, G. (1998). Métodos y técnicas avanzadas de investigación aplicadas a la educación y a las ciencias sociales. Bogotá: Icfes. PIIE.
Bronfenbrenner, U. (1987). La ecología del desarrollo humano. Barcelona: Paidós.
Chang, L., Schwartz, D., Dodge, K. A., & McBride-Chang, C. (December, 2003). Harsh Parenting in Relation to Child Emotion Regulation and Aggression. Journal of Family Psychology, 17(4), 598-606. doi: 10.1037/0893-3200.17.4.598
Comte, A. (1934). Discurso sobre el espíritu positivo. Edición de la “Revista de Occidente”, Madrid.
Cortés, R. y Cantón, J. (Marzo, 2000). Ambiente familiar y dificultades de adaptación de los hijos. Suma Psicológica, 7(2), 33–49.
Cowan, P. A., Cowan, C. P., Cohn, D. A., & Pearson, J. L. (February, 1996). Parents' attachment histories and childrens' externalizing and internalizing behaviors: exploring family systems models of linkage. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 64(1), 53-63.
Eisenberg, N., Losoya, S., Fabes, R. A, Guthrie, I. K., Reiser, M., Murphy, B. ... Padgett, S. J. (June, 2001). Parental socialization and children's dysregulated expression of emotion and externalizing problems. Journal of Family Psychology, 15(2), 183-205.
Florsheim, P., Tolan, P. H., Gorman-Smith, D. (December, 1996). Family processes and risk for externalizing behavior problems among African American and Hispanic boys. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 64(6), 1222-1230.
Khun, T. S. (1962). Las estructuras de las revoluciones científicas. México: Fondo de Cultura Económica.
McMahon, & Wells (1998). Conduct disorders (in E. J Macch y R. A Barkley [eds]). Treatment of Childhood disorders, (pp. 73-132). New York: Guildford.
Moos, Rudolf & Trickett, E. (1974). Classroom Environment Scale Manual. Palo Alto, California: Consulting Psychologist Press.
Patterson, G.R., Reid, J. B. & Dishion, T. J. (1992). Antisocial Boys. Eugene, OR: Castalia.
Pérez, F. (2004). El medio social como estructura psicológica. Reflexiones a partir del modelo ecológico de Bronfenbrenner. EduPsykhé. Revista de Psicología y Psicopedagogía, 3(2), 161-177.
Quintanilla, M. A. (1976). Diccionario de filosofía contemporánea. Salamanca: Sígueme.
Salas, M. (2002). Quine y los dogmas del empirismo. Revista de Filosofía de la Universidad de Costa Rica, 40(101), 27-40.
Sanz Cabrera, T. y Rodríguez Pérez, M. E. (2000). El enfoque histórico cultural: su contribución a una concepción pedagógica contemporánea. En Colectivo de autores del
Cepes. Tendencias pedagógicas en la realidad educativa actual. Tarija: Universidad “Juan Misael Saracho”.
Shaw, D. S., Keenan, K., & Vondra, J. I. (May, 1994). Developmental Precursors of Externalizing behavior age 1 to 3. Developmental Psychology, 30(3), 355-364.
Rogers, M. J. & Holmbeck, J. (February, 1997). Effects of interparental aggression of childrens' adjustments the moderating role of cognitive appraisal and coping. Journal of family psychology March, 11(1), 125-130. doi: 10.1037/0893-3200.11.1.125
Stoolmiller, M. (2001). Synergistic interaction of child manageability problems and parents-discipline tactics in predicting future growth in externalizing behavior for boys. Developmental Psychology, 37(6), 814-825.
Vigotsky, L. (1979). El desarrollo de los procesos psicológicos superiores. Barcelona: Grijalbo.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
La revista y los textos individuales que en esta se divulgan están protegidos por las leyes de copyright y por los términos y condiciones de la Licencia Creative Commons Atribución-No Comercial-Sin Derivar 4.0 Internacional.