Prevalence of professional interests and professional preferences in last high school grade of public educational institutions in the city of Ibagué

Authors

  • Deisy Viviana Cardona Duque
  • José Alonso Andrade Salazar
  • Liliana María Aguirre Giraldo
  • Verónica Garay Castro
  • Angie Lucely Pava Olivera

Keywords:

Career Counseling, Career Interests, Career Preferences, Prevalence, High School Students

Abstract

This is a descriptive cross-sectional design with non- experimental design. It aims to describe the professional interests and preferences of 200 11th grade students from four public educational institutions in Ibagué – Tolima, Colombia. It was used the Interest and Career Preferences Inventory (IPP). The 87.3% pursue a career, the areas are: health (26%), computers (20.3%), art / music (21.6%), agriculture (20.2%) and military (19.7%). © Revista Colombiana de Ciencias Sociales.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

José Alonso Andrade Salazar

Especialista en Gestión de proyectos de desarrollo. Coordinador de investigaciones de la Universidad de San Buenaventura - Convenio Universidad San Martín, sede Ibagué.

Liliana María Aguirre Giraldo

Estudiante de Psicología X semestre. Universidad de San Buenaventura de Medellín, seccional Ibagué. Colombia

Verónica Garay Castro

Estudiante de Psicología X semestre. Universidad de San Buenaventura de Medellín, seccional Ibagué. Colombia.

Angie Lucely Pava Olivera

Estudiante de Psicología X semestre. Universidad de San Buenaventura de Medellín, seccional Ibagué. Colombia.

References

Álvarez, M. y Fernández. R. (1987). Programas de orientación de estudio y vocacional al término de la escolaridad obligatoria. Barcelona: P.P.U.

Ardila, R. (2003). Calidad de vida: una definición integradora. Revista Latinoamericana de Psicología, 35(2), 161-164.

Brown, D. S., & Ryan Krane, N. E. (2003). Critical ingredients of career choice interventions: More analysis and new hypotheses. Journal of Vocational Behavior, 62, 411-428.

Cupani. M. y Pérez. E. (2006). Metas de elección de carrera: contribución de los intereses vocacionales, la autoeficacia y los rasgos de personalidad. Interdisciplinaria, 23(1), 81-100. Recuperado de http://www.scielo.org.ar/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1668-70272006000100005&lng=es&nrm=iso

de la Cruz López, M. V. (2005). Inventario de intereses y preferencias profesionales IPP. Madrid: TEA ediciones.

Galilea. V. (2000). Orientación vocacional. Recuperado de http://www.sie.es/crl/archivo_pdf/ORIENTACION%20VOCACIONAL.pdf

Gravini, M. y Pineda, W. (2009). Intereses profesionales de estudiantes de secundaria de la ciudad de Barranquilla. Revista Psicogente, 12(21), 111-123.

Hackett, G. & Betz, N. E. (1981). A self efficacy approach to career development of women. Journal of vocational behavior, 18, 326-339.

Hernández Sampieri, R. (1998). Metodología de la investigación. México: McGraw-Hill.

Hernández, V. (2004). Evaluación de los intereses básicos académico profesionales de los estudiantes de secundaria. REOP, 1(15), 117-141.

Lagos, F. & Palacios, F. (2007). Orientación vocacional y profesional en colegios de bajo nivel socioeconómico: percepciones de orientadores y estudiantes. Revista calidad en la educación, 28, 204-243. Recuperado de http://www.cned.cl/public/secciones/seccionpublicaciones/doc/59/cse_articulo693.pdf

Ley General de Educación. (1995). Congreso de Colombia. Título

I.

Ministerio De Educación Nacional (MEN). Observatorio laboral para la educación. Recuperado de http://www.graduadoscolombia.edu.co/html/1732/propertyvalue-6277.html

Pérez, E. y Cupani. M. (2006). Desarrollo y validación de un inventario de intereses vocacionales: ElCIP-4. Psicothema, 18(2), 238-242.

Rocabert, E. (1987), citado por Cepero, A. (2009). Las preferencias profesionales y vocacionales del alumnado de secundaria y formación profesional específica. Recuperado de http://hera.ugr.es/tesisugr/18751362.pdf

Rocabert, E. (1987). La opción universitaria: un sistema de exploración de la conducta vocacional basado en los intereses y preferencias vocacionales. (Tesis doctoral). Universidad de Valencia, Valencia.

Romero. H. (1998). La orientación vocacional y los cambios socioculturales. Ponencia primeras jornadas interdisciplinarias sobre el presente y futuro ocupacional. F.A.P.O.A.L.

Santana, L. y García, L. F. (2009). Dificultades en el proceso de toma de decisiones académico-profesionales: el reto de repensar la orientación en Bachillerato. Revista de Educación, 350,

-350.

Published

2012-07-01

How to Cite

Cardona Duque, D. V., Andrade Salazar, J. A., Aguirre Giraldo, L. M., Garay Castro, V., & Pava Olivera, A. L. (2012). Prevalence of professional interests and professional preferences in last high school grade of public educational institutions in the city of Ibagué. Revista Colombiana De Ciencias Sociales, 3(2), 259–269. Retrieved from https://revistas.ucatolicaluisamigo.edu.co/index.php/RCCS/article/view/889