Infant expressions of aggressiveness in educational context. Interpretation from dynamic psychology and family relationships

Authors

  • Laura Victoria Londoño Fundación Universitaria Luis Amigó
  • Edison Fransisco Viveros

Keywords:

Relational Psychoanalysis, Children Aggressiveness, Family Roles, Family Boundaries

Abstract

This article is a product of the research interdisciplinary perspectives of intervention with families. Case of Medellin and the Municipality of Rionegro. An understanding from Psychology, Education and Families. It Describes children’s speeches on the phenomenon of aggression, experienced in the school Colegio Bello Oriente in Medellin. Its aim is to detail roles and limits in families where there are children who behave aggressively in educational settings. The methodological approach was qualitative research. The results show an understanding of children’s aggression from the theoretical perspective of dynamic psychology, and an analysis of the roles and limits as dimensions of family dynamics in which children. In conclusion, it can be said that the children can take responsibility for their aggressive behavior and process symbolically this aggressiveness when they find appropriate mechanisms in their families and educational institutions. © Revista Colombiana de Ciencias Sociales.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Álvarez, M. (2010). Prácticas educativas parentales: autoridad familiar, incidencia en el comportamiento agresivo infantil. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, (31), 253-273. Recuperado de http: //revistavirtual.ucn.edu.co

Bellak, L. (1990). Test de apercepción temática. México: Manual moderno.

Brando, M., Valera, J. y Zarate, Y. (2008). Estilos de apego y agresividad en adolescentes. Revista de Psicología, 27(1), 16-42. Recuperado de http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?pid=S1316-09232008000100003&script=sci_arttext

Coderch, J. (1990). Teoría y técnica de la psicoterapia psicoanalítica. Barcelona: Herder

Corman, L. (1996). El dibujo de la familia. Buenos Aires: Paidós.

Daughters, S. B. et al. (2008). The relationship between distress tolerance and antisocial personality. Journal of personality disorders, 22(5), 509-524.

Duque, L., Orduz, J., Sandoval, J., Caicedo, V., y Klevens, J. (2007). Lecciones del programa de prevención temprana de la violencia. Medellín, Colombia. Revista Panamericana Salud Pública, 21(1), 21-29.

Flaquer, L. (1998). El destino de la familia. Barcelona: Ariel.

Galeano Marín, M. E. (2004). Etnometodología: vida cotidiana y sentido común. En Estrategias de investigación social cualitativa. El giro en la mirada (pp. 145-160). Medellín: La Carreta.

Gavazzi, S., Bostic, J., Ling, J., & Yarcheck, C. (2008). Examining the impact of gender, race/ethnicity, and family factors on mental health issues in a sample of court-involved youth. Journal of marital and family therapy, 34(3), 353-368.

Kernberg, O. (2005). Agresividad, narcisismo y autodestrucción en la relación psicoterapéutica. México: Manual Moderno.

Lincon, R. (1986). La historia natural de la familia. En: E. Fromm et al, La familia. Barcelona: Península.

Londoño, L. (2005). Agresividad en niños y niñas: una mirada desde la psicología dinámica. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, (31), 274-293.

Mitchell, S., y Margaret, B. (2004). Más allá de Freud. Una historia del pensamiento psicoanalítico moderno. Barcelona: Herder.

Musitu, G., y Gracia, E. (2000). Psicología social de la familia. Barcelona: Paidós.

Salamanca, R., y Mahecha, J. (2005). Evaluación del ajuste y desajuste en niños y niñas de estrato socioeconómico bajo de Bogotá. Suma psicológica, 12, 213-228.

Sánchez-Martín, J. (2009). Niveles de andrógenos, estilos parentales y conducta agresiva en niños y niñas de 5 a 6 años de edad. Psicothema, 21, 57-62.

Sandoval, J. (2006). Ambiente escolar, familiar y comunitario en relación con los comportamientos agresivos y prosociales en niños de 3 a 12 años, Medellín, Colombia. Revista Facultad Nacional de Salud Pública, 24(1), 30-39.

Sharma, V., & Sandhu, G. (2006). A community study of association between parenting dimensions and externalizing behaviors. Journal Indian Association for Child and Adolescent Mental Health, 2(2), 48-58. Retrieved from http://www.jiacam.org/0202/parenting.pdf

Shmeelk, K., Sylvers, P., & Scott O, L. (2008). Trait correlated of relational agression in a non clinical sample: DSM IV personality disorders and psychopaty. Journal of Personality Disorders, 22(3), 269-283.

Spitzer, C., Barnow, S., Ulrich, I., Grabe, H., & Freyerberg, H. J. (2007). The influence of parental drinking behavior and antisocial personality disorder on adolescent behavioral problems: results

of the greifswalder family study. Alcohol and Alcoholism, 42(6), 623-628.

Torrente, G., & Vazsonyi, A. (2008). The salience of the family in antisocial and delincuent behaviors among spanish adolescents. The Journal of Genetic Psychology, 169(2), 187-197.

Trentacosta, C., & Shaw, D. (2008). Maternal predictors of rejecting parenting and early adolescent antisocial behavior. Journal of Abnormal Child Psychology, 36, 247-259.

Quintero, Á. (2007). Diccionario Especializado de Familia y Género. Buenos Aires: Lumen Hvmanitas.

Viveros, E., & Arias, L. (2006). Dinámica interna de las familias con jefatura femenina y menores en conflicto con la ley penal: Características interaccionales. Medellín: Fondo Editorial Fundación Universitaria Luis Amigó.

Viveros, E. (2007). Aproximación al concepto de familia en Desarrollo Familiar. Revista Fundación Universitaria Luis Amigó, 10(15), 25-32.

Viveros, E. (2010a). Sentidos de familia y desarrollo en el contexto del desplazamiento de los barrios “Moravia” y “Altos de la Virgen” de Medellín. Una perspectiva crítica. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, 30, 1-23. Recuperado de http://revistavirtual.ucn.edu.co/

Viveros, E. (2010b). Roles, patriarcado y dinámica interna familiar: reflexiones útiles para Latinoamérica. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, 31, 388-406. Recuperado de http://revistavirtual.ucn.edu.co/

Viveros, E. (2011). Aproximación a los momentos metodológicos de una experiencia de investigación cualitativa. A propósito de los dilemas sobre el “comienzo”, el “intermedio” y el “final” del oficio investigativo. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, 34, 385-405. Recuperado de http://revistavirtual.ucn.edu.co/

Published

2012-01-01

How to Cite

Londoño, L. V., & Viveros, E. F. (2012). Infant expressions of aggressiveness in educational context. Interpretation from dynamic psychology and family relationships. Revista Colombiana De Ciencias Sociales, 3(1), 11–36. Retrieved from https://revistas.ucatolicaluisamigo.edu.co/index.php/RCCS/article/view/863