Synergies between rural schools and local entities in Asturias

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21501/22161201.4729

Keywords:

Rural education, Education, Rural development, Development projects, Educational leaders, Rural environment, Spain

Abstract

Rural schools play a key role in their territories by energizing their communities and promoting actions with economic, social, and cultural impact. This study aims to identify the projects carried out by Asturian rural schools (Spain) (N=44) in collaboration with local entities. The methodology is mixed: quantitative, through a questionnaire to school management teams on their collaboration with institutions and local entities, and qualitative, describing the projects carried out in collaboration, identifying objectives, prioritized themes, funding sources, and impact on the territory. The results reveal that these schools are engaged in diverse projects (environment, health, diversity, etc.) with municipalities, cultural centers, libraries, healthcare centers, companies, NGOs, etc. The directors are satisfied, valuing their schools as territory energizers and stating that the projects respond to shared needs. They offer services to the community, stabilize the population, promote a sense of belonging, and help build a collective identity. Finally, the active role of rural schools and the importance of external support to develop initiatives that benefit the population are highlighted.

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Author Biographies

Nerea López-Bouzas, University of Oviedo

Estudiante de Doctorado en Educación y Psicología con una Beca de Formación del Profesorado Universitario (FPU). Maestra de Educación Infantil y Máster Universitario en Investigación e Innovación en Educación Infantil y Primaria. Pertenece al grupo de investigación TECN@: Tecnología y Aprendizaje de la Universidad de Oviedo. https://orcid.org/0000-0003-0753-0672, contacto: lopeznerea@uniovi.es

M. Esther Del Moral Pérez, University of Oviedo

Doctora en Ciencias de la Educación de la Universidad Nacional de Educación a Distancia, Madrid, España. Catedrática de Universidad de Universidad de Oviedo, España. Coordina el Grupo de Investigación TECN@: Tecnología y Aprendizaje. https://orcid.org/0000-0002-9143-5960, contacto: emoral@uniovi.es.

Jonathan Castañeda Fernández, University of Oviedo

Doctor en Pedagogía de la Universidad de Oviedo, España. Profesor de la Universidad de Oviedo adscrito al área de Métodos de Investigación y Diagnóstico en Educación (MIDE). Forma parte del grupo de investigación “TECN@: Tecnología y Aprendizaje” de la Universidad de Oviedo. https://orcid.org/0000-0003-4934-2979, contacto: castanedajonathan@uniovi.es

M. Rosario Neira-Piñeiro, University of Oviedo

Doctora en Filología Hispánica de la Universidad de Oviedo, España. Profesora Titular de Universidad de Oviedo en el Área de Didáctica de la Lengua y la Literatura en la Facultad de Formación del Profesorado y Educación. Es miembro del Grupo de Investigación TECN@: Tecnología y Aprendizaje. https://orcid.org/0000-0003-2355-4682, contacto: neiramaria@uniovi.es

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Published

2024-08-08

How to Cite

López-Bouzas, N., Del Moral Pérez, M. E., Castañeda Fernández, J., & Neira-Piñeiro, M. R. (2024). Synergies between rural schools and local entities in Asturias. Revista Colombiana De Ciencias Sociales, 15(2). https://doi.org/10.21501/22161201.4729