Synergies between rural schools and local entities in Asturias
DOI:
https://doi.org/10.21501/22161201.4729Keywords:
Rural education, Education, Rural development, Development projects, Educational leaders, Rural environment, SpainAbstract
Rural schools play a key role in their territories by energizing their communities and promoting actions with economic, social, and cultural impact. This study aims to identify the projects carried out by Asturian rural schools (Spain) (N=44) in collaboration with local entities. The methodology is mixed: quantitative, through a questionnaire to school management teams on their collaboration with institutions and local entities, and qualitative, describing the projects carried out in collaboration, identifying objectives, prioritized themes, funding sources, and impact on the territory. The results reveal that these schools are engaged in diverse projects (environment, health, diversity, etc.) with municipalities, cultural centers, libraries, healthcare centers, companies, NGOs, etc. The directors are satisfied, valuing their schools as territory energizers and stating that the projects respond to shared needs. They offer services to the community, stabilize the population, promote a sense of belonging, and help build a collective identity. Finally, the active role of rural schools and the importance of external support to develop initiatives that benefit the population are highlighted.
Downloads
References
Abós, P., Boix, R., Domingo, L., Lorenzo, J., & Rubio, P. (2021). El reto de la escuela rural: Hacer visible lo invisible. Graó.
Álvarez-Álvarez, C., & Vejo-Sainz, R. (2017). ¿Cómo se sitúan las escuelas españolas del medio rural ante la innovación? Un estudio exploratorio mediante entrevistas. Aula Abierta, 45, 25-32. https://doi.org/10.17811/rifie.45.1.2017.25-32
Álvarez-Álvarez, C., García-Prieto, F. J., & Pozuelos, F. J. (2020). Posibilidades, limitaciones y demandas de los centros educativos del medio rural en el norte y sur de España contemplados desde la dirección escolar. Perfiles Educativos, 42(168), 94-106. https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2020.168.59153
Amri, H., Adlim, M., & Nurdin, S. (2021). STEM learning of “value-added on banana chips” to enhance students’ motivation and entrepreneurship attitude in a rural school [Aprendizaje STEM sobre “valor agregado en chips de plátano” para mejorar la motivación y la actitud empresarial de los estudiantes en una escuela rural]. Journal of Physics: Conference Series, 1882, 1-7. https://doi.org/10.1088/1742-6596/1882/1/012163
Azano, A. P., Brenner, D., Downey, J., Eppley, K., & Schulte, A. K. (2020). Teaching in rural places: Thriving in classrooms, schools, and communities [Enseñar en lugares rurales: prosperar en las aulas, las escuelas y las comunidades]. Routledge.
Boix, R. (2020). The Territorial Dimension of Teacher Training in Spain [La Dimensión Territorial de la Formación del Profesorado en España]. Territorialization of Education: Trend or Necessity, 5, 63-75. https://doi.org/10.1002/9781119751755.ch4
Carvalho, L., Nicholson, T., Yeoman, P., & Thibaut, P. (2020). Space matters: Framing the New Zealand learning landscape [El espacio importa: enmarcando el panorama del aprendizaje de Nueva Zelanda]. Learning Environments Research, 23(3), 307-329. https://doi.org/10.1007/s10984-020-09311-4
Cedering, M., & Wihlborg, E. (2020). Village schools as a hub in the community. A time-geographical analysis of the closing of two rural schools in southern Sweden [Las escuelas de aldea como centro de la comunidad. Un análisis temporal-geográfico del cierre de dos escuelas rurales en el sur de Suecia]. Journal of Rural Studies, 80, 606-617. https://doi.org/10.1016/j.jrurstud.2020.09.007
Cohen, L., Manion, L., & Morrison, K. (2011). Research methods in education [Métodos de investigación en educación]. Routledge.
Del Moral, M. E. & Bellver, M. C. (2020). La educación en el ámbito rural en España. En D. Juárez, A. Olmos y E. Ríos (Eds.), Educación en territorios rurales en Iberoamérica (pp. 297-325). Universidad Católica de Oriente.
Del Moral, M. E., Neira-Piñeiro, M. R., López-Bouzas, N., & Castañeda, J. (2022). Producción de narraciones orales con una app en Educación Infantil: análisis del engagement y la competencia narrativa. Digital Education Review, 41, 65-81. https://doi.org/10.1344/der.2022.41.65-81
Dieste, B., Coma, T., & Blasco, A.C. (2019). Inclusión de los Objetivos de Desarrollo Sostenible en el Currículum de Educación Primaria y Secundaria en Escuelas Rurales de Zaragoza. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 8(1), 97-115. https://doi.org/10.15366/riejs2019.8.1.006
Downes, N., & Roberts, P. (2017). Revisiting the schoolhouse: A literature review on staffing rural, remote and isolated schools in Australia 2004-2016. Australian and International Journal of Rural Education, 28(1), 31–54. https://doi.org/10.47381/aijre.v28i1.112
Echazarra, A., & Radinger, T. (2019). Learning in rural schools: Insights from PISA, TALIS and the literature [Aprendizaje en escuelas rurales: perspectivas de PISA, TALIS y la literatura]. Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos Publishing. http://dx.doi.org/10.1787/8b1a5cb9-en
Fargas-Malet, M., & Bagley, C. (2022). Is small beautiful? A scoping review of 21st-century research on small rural schools in Europe [¿Es hermoso lo pequeño? Una revisión del alcance de la investigación del siglo XXI sobre pequeñas escuelas rurales en Europa]. European Edu- cational Research Journal, 21(5), 822-844. https://doi.org/10.1177/14749041211022202
Galván, L. R., & Cadavid, A. M. (2021). Perspectivas de la educación rural en Iberoamérica. Equidad, inclusión e innovación. Tendencias pedagógicas, 37, 1-6.
Haynes, M. (2022). The impacts of school closure on rural communities in Canada: A review [Los impactos del cierre de escuelas en las comunidades rurales de Canadá: una revisión]. The Rural Educator, 43(2), 60-74. https://doi.org/10.55533/2643-9662.1321
Ingman, B. C., Lohmiller, K., Cutforth, N., & Belansky, E. S. (2022). The Potential of Service Learning in Rural Schools: The Case of the Working Together Project [El potencial del aprendizaje-servicio en las escuelas rurales: el caso del proyecto Working Together]. The Rural Educator, 43(2), 1-15. https://doi.org/10.55533/2643-9662.1326
Juárez, D. (2019). Políticas de cierre de escuelas rurales en Iberoamérica: Debates y experiencias. Red Temática de Investigación de Educación Rural. Nómada.
Kormos, E., & Wisdom, K. (2021). Rural Schools and the Digital Divide: Technology in the Learning Experience and Challenges to Integration [Escuelas rurales y brecha digital: tecnología en la experiencia de aprendizaje y desafíos para la integración]. Theory & Practice in Rural Education, 11(1), 25-39. https://doi.org/10.3776/tpre.2021.v11n1p25-39
Lehtonen, O. (2021). Primary school closures and population development–is school vitality an investment in the attractiveness of the (rural) communities or not? [Cierre de escuelas primarias y desarrollo demográfico: ¿es la vitalidad escolar una inversión en el atractivo de las comunidades (rurales) o no?]. Journal of Rural Studies, 82, 138-147. https://doi.org/10.1016/j.jrurstud.2021.01.011
López-Álvarez, J. L., Molleda, M. E., & Eguren, M.G. (2011). La complicidad del museo y el territorio: la Red de Museos Etnográficos de Asturias. Heritage & Museography, 7, 31-37. https://raco.cat/index.php/Hermus/article/view/313602.
Meyers, A. B., Tobin, R. M., Huber, B. J., Conway, D. E., & Shelvin, K. H. (2015). Interdisciplinary collaboration supporting social-emotional learning in rural school systems [Cola- boración interdisciplinaria que apoya el aprendizaje socioemocional en sistemas escola- res rurales]. Journal of Educational and Psychological Consultation, 25(2-3), 109-128. https://doi.org/10.1080/10474412.2014.929956
Miller, B. A. (1989). The multigrade classroom: A resource handbook for small, Rural Schools [El aula multigrado: un manual de recursos para escuelas rurales pequeñas]. Office of Educational Research and Improvement of Washington, DC.
Ministerio de Educación y Formación Profesional (2019). Las cifras de la educación en España. Estadísticas e indicadores. Estadística 2019. Secretaría General Técnica. https://bit.ly/2o74OKf
Moliner, O., Sales, A., & Sanahuja, A. (2017). Social Mapping in the Context of a Community- build Day: Strategy to Strengthen Links with Community in a Small Rural School [Mapeo social en el contexto de una jornada de construcción comunitaria: estrategia para fortalecer vínculos con la comunidad en una pequeña escuela rural]. Procedia–Social and Behavioral Sciences, 237, 305–310. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2017.02.083
Monge, C., García, F., & Gómez, P. (2022). La escuela rural en la formación inicial del profesorado de Educación Infantil y Primaria: un campo por explorar. Profesorado, Revista
de Currículum y Formación del Profesorado, 26(2), 141-159. https://doi.org/10.30827/profesorado.v26i2.21481
Moreno-Pinillos, C. (2022). School in and Linked to Rural Territory: Teaching Practices in Connection with the Context from an Ethnographic Study [La escuela en y vinculada al territorio rural: prácticas docentes en conexión con el contexto a partir de un estudio etnográfico]. Australian and International Journal of Rural Education, 32(2), 19-35. https://doi.org/10.47381/aijre.v32i2.328
Naciones Unidas (12 de agosto de 2014). Informe del Grupo de Trabajo Abierto de la Asamblea General sobre los Objetivos de Desarrollo Sostenible [Informe]. http://archive.ipu.org/splz-e/unga14/owg-s.pdf
Napara, G. B., & Alinsug, V. G. (2021). Classroom strategies of multigrade teachers. Social Sciences Humanities Open, 3(1), e-100109. https://doi.org/10.1016/j.ssaho.2021.100109
Neila., I., & Llorente, R. M. (2019). Hilvanando culturas, confeccionando el futuro: emprendimiento femenino textil en innovación social en la escuela. Fórum Aragón, 28, 57-59. https://cutt.ly/9077bkz
Nordholm, D., Nihlfors, E., & Arnqvist, A. (2022). Perceptions on the Local School and Further Education: A Rural School Leader’s Perspective [Percepciones sobre la escuela local y la educación superior: la perspectiva de un líder de escuela rural]. Scandinavian Journal of Educational Research, 66(1), 150-162. https://doi.org/10.1080/00313831.2020.1865447
Pérez-Solís, S., & Torralba, A. (2021). Empleando elementos naturales para la vinculación ambiental en educación infantil en una escuela rural multigrado. Revista de Educación Ambiental y Sostenibilidad, 3(2), 2302. https://doi.org/10.25267/Rev_educ_ambient_sostenibilidad.2021.v3.i2.2302
Santamaría, N., & Sampedro, R. (2020). La escuela rural: una revisión de la literatura científica. Ager. Revista de Estudios sobre Despoblación y Desarrollo Rural, 30, 153-176. https://doi.org/10.4422/ager.2020.12
Sørensen, J. F. L., Svendsen, G. L. H. Jensen, P. S., & Schmidt, T. D. (2021). Do rural school closures lead to local population decline? [¿El cierre de escuelas rurales conduce a una disminución de la población local?] Journal of Rural Studies, 87, 226–235. https://doi.org/10.1016/j.jrurstud.2021.09.016
Supule, I. (2019). Community School Model: Is It an Alternative for School Closures in Rural Territories? [Modelo de escuela comunitaria: ¿es una alternativa al cierre de escuelas en territorios rurales?] Eastern European Countryside, 25, 171-193. http://dx.doi.org/10.12775/EEC.2019.007
Villa, M., & Knutas, A. (2020). Rural communities and schools. Valuing and reproducing local culture. Journal of Rural Studies, 80, 626-633. https://doi.org/10.1016/j.jrurstud.2020.09.004
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
La revista y los textos individuales que en esta se divulgan están protegidos por las leyes de copyright y por los términos y condiciones de la Licencia Creative Commons Atribución-No Comercial-Sin Derivar 4.0 Internacional.