Making a desired name: identity narratives in young university students who have committed transgressive offences
DOI:
https://doi.org/10.21501/22161201.4444Keywords:
Juvenile crimes, Identity, Adolescence, Adolescent psychology, University studentAbstract
In Colombia, juvenile crimes constitute one of the most significant groups in penitentiary institutions. This phenomenon tends to be justified by poverty, inequality, lack of access to education, domestic violence, among others. However, these acts are not only linked to these sociodemographic characteristics, but they also involve family, relational, and subjective issues. The main purpose of this research was to identify how identity narratives are shaped in young people from private universities who have committed transgressive offences. To this end, research was carried out with a qualitative methodological approach, employing the narrative method through life stories. The narrative conversational interview was implemented with three young students from private universities who committed offences. For the analysis, the narrative method was applied using transcriptions and encodings of meaning units of the stories. Among the most significant results, there is the adolescent’s search for a desired status, not imposed, through transgression. Blunt events or acts as hinge moments in the identity generated by the transgression and a post-transgression identity permeated to the present by said event.
Downloads
References
Aberastury, A., & knobel, M. (13 de marzo de 2002). La Adolescencia Normal. Portal Académico CCH. https://portalacademico.cch.unam.mx/repositorio-de-sitios/experimentales/psicologia2/pscII/MD1/MD1-L/A/adolescencia_normal.pdf
Albornoz, V. (2019). Significación de la experiencia transgresora: Análisis de las narrativas de jóvenes con responsabilidad penal [Tesis de grado, Fundación Universitaria Católica Lumen Gentium]. Repositorio Universitario Unicatólica. https://repository.unicatolica.edu.co/bitstream/handle/20.500.12237/153/FUCLG0014665.pdf?sequence=1
Arias, A., & Alvarado, S (2015). Investigación narrativa: apuesta metodológica para la construcción social de conocimientos científicos. CES psicología, 8(2), 171-181. https://www.redalyc.org/pdf/4235/423542417010.pdf
Blanquicett, S. (2012). Estudios psicológicos sobre los actos delincuenciales de adolescentes. Una revisión documental. Revista Colombiana de Ciencias Sociales, 3(1), 156-180. https://www.redalyc.org/pdf/4978/497856286013.pdf
Carpintero, E. (1 de abril de 2013). La Transgresión cuestiona lo natural del orden de la cultura. Topía.
Chala, L., & Matoma, L. (2013). La Construcción de la Identidad en la adolescencia [Tesis de grado, Universidad Pedagógica Nacional]. http://repositorio.pedagogica.edu.co/bitstream/handle/20.500.12209/2535/TE-16019.pdf?sequence=1
Fantin, M., & Morales, C. (2007). Nivel socioeconómico y consumo de sustancias en una muestra de adolescentes escolarizados de San Luis, Argentina. Fundamentos en Humanidades, 8(15), 133-145. https://www.redalyc.org/pdf/184/18401506.pdf
Indiana, M., & Rossi, M. (2021). Semblante, discurso y simulacro en la escena contemporánea. Valenciana, 14(27), 281-303. https://www.scielo.org.mx/pdf/valencia/v14n27/2007-2538-valencia-14-27-281.pdf
Instituto Colombiano Bienestar Familiar. (2015). Adolescentes, jóvenes y delitos: “Elementos para la comprensión de la delincuencia juvenil en Colombia” https://www.icbf.gov.co/sites/default/files/delincuencia_juvenil_web.pdf
Le Breton, D. (2014). Las conductas de Riesgo de los jóvenes. Topía. https://www.topia.com.ar/articulos/conductas-riesgo-j%C3%B3venes
Le Breton, D. (2014). Una breve historia de la adolescencia. Nueva Visión.
Matalí Costa, J. L., Pardo Gallego, M., Trenchs Sainz de la Maza, V., Serrano Troncoso, E., Gabaldon Fraile, S., & Luaces Cubells, C. (2009). Consumo de Drogas en Adolescentes. Dilema ético en el abordaje diagnóstico-terapéutico. Anales de Pediatría, 70(4), 386-390. https://www.analesdepediatria.org/es-consumo-drogas-adolescentes-dilema-etico-articulo-S1695403309001581
Nasio, J. (2011). Cómo actuar con un adolescente difícil. La transición adolescente y la educación. Consejos para padres y profesionales.
Organización Mundial de la Salud. (2023). Salud del adolescente. https://www.who.int/es/health-topics/adolescent-health#tab=tab_1
Organización Mundial de la Salud. (2020). Violencia juvenil. https://www.who.int/es/news-room/fact-sheets/detail/youth-violence
Páramo, P. (2008). La construcción psicosocial de la identidad y del self. Revista Latinoamericana de Psicología, 40(3), 539-550.
Pérez, M. (2006). Desarrollo de los Adolescentes III Identidad y Relaciones Sociales. http://www.biblioteca.cij.gob.mx/Archivos/Materiales_de_consulta/Drogas_de_Abuso/Articulos/Libros_Adolecencia.pdf
Rangel, E., & Adrían, J. (2012). Tema 1. La Transición Adolescente y la Educación. Aprendizaje y Desarrollo de la Personalidad. https://www3.uji.es/~betoret/Instruccion/Aprendizaje%20y%20DPersonalidad/Curso%2012-13/Apuntes%20Tema%201%20La%20transicion%20adolescente%20y%20la%20educacion.pdf
Salgado, L., & Cecilia, A. (2007). Investigación cualitativa: diseños, evaluación del rigor metodológico y retos. Liberabit, 13(13), 71-78.
Santos, R. (2018) Interculturalidad, identidad personal y redes sociales: caminos de atestación de sí. Ciencia y Sociedad, 43(2), 25-33. https://doi.org/10.22206/cys.2018.v43i2.pp25-33
Sarmiento, Alfredo José, Puhl, Stella Maris, Oteyza, Gabriela, Bermúdez, Facundo, & Siderakis, Melina. (2009). Las conductas transgresoras de los adolescentes en conflicto con la ley penal: su relación con las perturbaciones en el vínculo primario. Anuario de investigacio- nes, 16, 51-57.
El Tiempo. (2010). casos de delincuencia en jóvenes de estrato alto tienen en alerta a las autoridades. https://www.eltiempo.com/archivo/documento/CMS-7200908
Tió, J., Mauri, L., & Raventós, P. (Coords.) (2011). Adolescencia Y Transgresión. Editorial.
Villalobos, K. (2012) El derecho humano al libre desarrollo de la personalidad [Tesis de grado, Universidad de Costa Rica]. https://www.corteidh.or.cr/tablas/r31089.pdf
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
La revista y los textos individuales que en esta se divulgan están protegidos por las leyes de copyright y por los términos y condiciones de la Licencia Creative Commons Atribución-No Comercial-Sin Derivar 4.0 Internacional.