Making a desired name: identity narratives in young university students who have committed transgressive offences

Autores

DOI:

https://doi.org/10.21501/22161201.4444

Palavras-chave:

Juvenile crimes, Identity, Adolescence, Adolescent psychology, University student

Resumo

In Colombia, juvenile crimes constitute one of the most significant groups in penitentiary institutions. This phenomenon tends to be justified by poverty, inequality, lack of access to education, domestic violence, among others. However, these acts are not only linked to these sociodemographic characteristics, but they also involve family, relational, and subjective issues. The main purpose of this research was to identify how identity narratives are shaped in young people from private universities who have committed transgressive offences. To this end, research was carried out with a qualitative methodological approach, employing the narrative method through life stories. The narrative conversational interview was implemented with three young students from private universities who committed offences. For the analysis, the narrative method was applied using transcriptions and encodings of meaning units of the stories. Among the most significant results, there is the adolescent’s search for a desired status, not imposed, through transgression. Blunt events or acts as hinge moments in the identity generated by the transgression and a post-transgression identity permeated to the present by said event.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Biografia do Autor

Wilson Andrés Amariles Villegas, Universidad Pontificia Bolivariana

Master’s degree in psychology, Universidad de Antioquia. Associate professor at Universidad Pontificia Bolivariana. He belongs to the Psychology Research Group (GIP), Medellín-Colombia. Contact: andres.amariles@upb.edu.co, https://orcid.org/0000-0002-5610-3450 https://scholar.google.es/citations?user=Aq-dj3MAAAAJ&hl=es

Santiago Bahamonde Olaya, Universidad Pontificia Bolivariana

Psychologist at Universidad Pontificia Bolivariana. Professor at Universidad Pontificia Bolivariana. He belongs to the Psychology Research Group (GIP), Medellín-Colombia. Contact: santiago. bahamonde@upb.edu.co, https://orcid.org/0000-0001-9835-9406

Referências

Aberastury, A., & knobel, M. (13 de marzo de 2002). La Adolescencia Normal. Portal Académico CCH. https://portalacademico.cch.unam.mx/repositorio-de-sitios/experimentales/psicologia2/pscII/MD1/MD1-L/A/adolescencia_normal.pdf

Albornoz, V. (2019). Significación de la experiencia transgresora: Análisis de las narrativas de jóvenes con responsabilidad penal [Tesis de grado, Fundación Universitaria Católica Lumen Gentium]. Repositorio Universitario Unicatólica. https://repository.unicatolica.edu.co/bitstream/handle/20.500.12237/153/FUCLG0014665.pdf?sequence=1

Arias, A., & Alvarado, S (2015). Investigación narrativa: apuesta metodológica para la construcción social de conocimientos científicos. CES psicología, 8(2), 171-181. https://www.redalyc.org/pdf/4235/423542417010.pdf

Blanquicett, S. (2012). Estudios psicológicos sobre los actos delincuenciales de adolescentes. Una revisión documental. Revista Colombiana de Ciencias Sociales, 3(1), 156-180. https://www.redalyc.org/pdf/4978/497856286013.pdf

Carpintero, E. (1 de abril de 2013). La Transgresión cuestiona lo natural del orden de la cultura. Topía.

Chala, L., & Matoma, L. (2013). La Construcción de la Identidad en la adolescencia [Tesis de grado, Universidad Pedagógica Nacional]. http://repositorio.pedagogica.edu.co/bitstream/handle/20.500.12209/2535/TE-16019.pdf?sequence=1

Fantin, M., & Morales, C. (2007). Nivel socioeconómico y consumo de sustancias en una muestra de adolescentes escolarizados de San Luis, Argentina. Fundamentos en Humanidades, 8(15), 133-145. https://www.redalyc.org/pdf/184/18401506.pdf

Indiana, M., & Rossi, M. (2021). Semblante, discurso y simulacro en la escena contemporánea. Valenciana, 14(27), 281-303. https://www.scielo.org.mx/pdf/valencia/v14n27/2007-2538-valencia-14-27-281.pdf

Instituto Colombiano Bienestar Familiar. (2015). Adolescentes, jóvenes y delitos: “Elementos para la comprensión de la delincuencia juvenil en Colombia” https://www.icbf.gov.co/sites/default/files/delincuencia_juvenil_web.pdf

Le Breton, D. (2014). Las conductas de Riesgo de los jóvenes. Topía. https://www.topia.com.ar/articulos/conductas-riesgo-j%C3%B3venes

Le Breton, D. (2014). Una breve historia de la adolescencia. Nueva Visión.

Matalí Costa, J. L., Pardo Gallego, M., Trenchs Sainz de la Maza, V., Serrano Troncoso, E., Gabaldon Fraile, S., & Luaces Cubells, C. (2009). Consumo de Drogas en Adolescentes. Dilema ético en el abordaje diagnóstico-terapéutico. Anales de Pediatría, 70(4), 386-390. https://www.analesdepediatria.org/es-consumo-drogas-adolescentes-dilema-etico-articulo-S1695403309001581

Nasio, J. (2011). Cómo actuar con un adolescente difícil. La transición adolescente y la educación. Consejos para padres y profesionales.

Organización Mundial de la Salud. (2023). Salud del adolescente. https://www.who.int/es/health-topics/adolescent-health#tab=tab_1

Organización Mundial de la Salud. (2020). Violencia juvenil. https://www.who.int/es/news-room/fact-sheets/detail/youth-violence

Páramo, P. (2008). La construcción psicosocial de la identidad y del self. Revista Latinoamericana de Psicología, 40(3), 539-550.

Pérez, M. (2006). Desarrollo de los Adolescentes III Identidad y Relaciones Sociales. http://www.biblioteca.cij.gob.mx/Archivos/Materiales_de_consulta/Drogas_de_Abuso/Articulos/Libros_Adolecencia.pdf

Rangel, E., & Adrían, J. (2012). Tema 1. La Transición Adolescente y la Educación. Aprendizaje y Desarrollo de la Personalidad. https://www3.uji.es/~betoret/Instruccion/Aprendizaje%20y%20DPersonalidad/Curso%2012-13/Apuntes%20Tema%201%20La%20transicion%20adolescente%20y%20la%20educacion.pdf

Salgado, L., & Cecilia, A. (2007). Investigación cualitativa: diseños, evaluación del rigor metodológico y retos. Liberabit, 13(13), 71-78.

Santos, R. (2018) Interculturalidad, identidad personal y redes sociales: caminos de atestación de sí. Ciencia y Sociedad, 43(2), 25-33. https://doi.org/10.22206/cys.2018.v43i2.pp25-33

Sarmiento, Alfredo José, Puhl, Stella Maris, Oteyza, Gabriela, Bermúdez, Facundo, & Siderakis, Melina. (2009). Las conductas transgresoras de los adolescentes en conflicto con la ley penal: su relación con las perturbaciones en el vínculo primario. Anuario de investigacio- nes, 16, 51-57.

El Tiempo. (2010). casos de delincuencia en jóvenes de estrato alto tienen en alerta a las autoridades. https://www.eltiempo.com/archivo/documento/CMS-7200908

Tió, J., Mauri, L., & Raventós, P. (Coords.) (2011). Adolescencia Y Transgresión. Editorial.

Villalobos, K. (2012) El derecho humano al libre desarrollo de la personalidad [Tesis de grado, Universidad de Costa Rica]. https://www.corteidh.or.cr/tablas/r31089.pdf

Publicado

2024-08-08

Como Citar

Amariles Villegas, W. A., & Bahamonde Olaya, S. (2024). Making a desired name: identity narratives in young university students who have committed transgressive offences. Revista Colombiana De Ciencias Sociales, 15(2). https://doi.org/10.21501/22161201.4444

Edição

Seção

Artículos de investigación