The learning styles and their impact on the academic education of ecuadorian university students
DOI:
https://doi.org/10.21501/22161201.4043Keywords:
Learning styles, Academic formation, Educational virtuality, Teaching, Pedagogy, Didactics, Virtual environmentsAbstract
The objective of this research was to learn about the influence of the use of learning styles in the virtual academic formation of ULEAM students, Extension El Carmen. To this end, the positivist paradigm was used through the quantitative approach, with correlational level field research. The study population was one thousand five hundred and two (1502) students, calculating a sample of three hundred and seven (307), which was extracted with 95% confidence criteria and 5% margin of error, taking two sections of each course at different levels, with the purpose of knowing different opinions from various groups. For the collection of data, the survey technique was used by means of a Likert-type questionnaire, and in this way process the data by using the SPSS version 25. The results obtained show that there is a strong positive correlation in the use of learning styles and the academic training of students. Likewise, it was determined that in the Basic Education career there is a good management of these learning styles, while those of other careers varied from medium to low.
Downloads
References
Arias, F. (2012). El proyecto de investigación. Introducción a la metodología científica. Epísteme.
Arribas, J. (2017). La evaluación de los aprendizajes. Problemas y soluciones. Profesorado, 21(4), 381-404. https://doi.org/10.30827/profesorado.v21i4.10061
Bandler, R., & Grinder, J. (1985). Usando el cerebro para un cambio. Prentice Hall.
Capilla, R. M. (2016). Habilidades cognitivas y aprendizaje significativo de la adición y sustracción de fracciones. Cuadernos de Investigación Educativa, 7(2), 49-62. https://doi.org/10.18861/cied.2016.7.2.2610
Domínguez, H., Gutiérrez, J., Llontop, M., Villalobos, D., & Delva, J. (2015). Estilos de aprendizaje: un estudio diagnóstico en el centro universitario de ciencias económico-administrativas de la Universidad de Guadalajara. Revista de la Educación Superior, 44(75), 121-140. https://doi.org/10.1016/j.resu.2015.09.005
Dumont, H., Instance, D., & Benavides, F. (2010). The Nature of Learning. Using Research to Inspire. OECD-CL.
Dunn, R., & Dunn, K. (1978). Multiculturalism and learning style. Greenwood.
Durán, R., & Estay-Nicular, C. (2016). Las buenas prácticas docentes en la educación virtual universitaria. Revista de Docencia Universitaaria, 14(2), 159-186. https://doi.org/10.4995/redu.2016.5905
Failache, E., Katzkowicz, N., & Machado, A. (2020). La Educación en Tiempos de Pandemia y el Día Después: El Caso de Uruguay. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 9(3), 2-9. https://revistas.uam.es/riejs/article/view/12185
Forero, R., Castaño, L., & Mejía C. (2016). El estilo de aprendizaje en educación virtual: breve revisión de la literatura. Virtualmente, 4(1), 70-95. https://doi.org/10.21158/2357514x.v4.n1.2016.1523
Gardner, H. (1993). Las inteligencias múltiples. La teoría en la práctica. Paidós.
Garzón, K. (2018). Herramientas pedagógicas para la enseñanza de la valoración del adulto en una escuela de enfermería. Anuario de investigación, 91-93.https://www.juanncorpas.edu.co/wp-content/uploads/2021/02/ANUARIO-2018.pdf
Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación. McGraw Hill.
Kolb, D. (1984). Experiential learning experiences as the source of learning development. Prentice Hall.
Martínez, I., Renés, P., & Martínez P. (2019). Los estilos de aprendizaje y de enseñanza: análisis y diagnóstico en educación superior de centro internacional de estudios superiores del español, CIESE-Comillas (España). Revista estilos de Aprendizaje, 12(24), 28-41. https://doi.org/10.55777/rea.v12i24.1317
Morales, R., & Pereida, M. (2017). Inclusión de estilos de aprendizaje como estrategia didáctica aplicada en un AVA. Campus virtuales, 6(1), 67-75. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/5900698.pdf
Piaget, J. (2019). Psicología y pedagogía. Siglo XXI editores.
Rodríguez Rivera, J. (2014). Elementos pedagógicos y didácticos para el desarrollo de las competencias cognitivas en la educación inicial del Centro de Educación Básica Santa Rosa, de la parroquia Santa Rosa, Cantón Salinas, provincia de Santa Elena, período lectivo 2013-2014 [Trabajo de grado de licenciatura en Educación Parvularia, Universidad Estatal Península de Santa Elena]. Repositorio. https://repositorio.upse.edu.ec/bitstream/46000/2334/1/UPSE-TEP-2015-0029.pdf
Rodríguez Cepeda, R. (2017). Los modelos de aprendizaje de Kolb, Honey y Mumford: implicaciones para la educación en ciencias. Sophia, 14(1), 17-32. https://doi.org/10.18634/sophiaj.14v.1i.698
Romero, L., Salinas, V., & Mortera, F. (2010). Estilos de aprendizaje basados en el modelo de Kolb en la educación virtual. Apertura, 2(1), 1-21. http://www.udgvirtual.udg.mx/apertura/index.php/apertura/article/view/21/31
Tamayo, M. (2014). El proceso de la investigación científica. Limusa.
Torrealba, M., & Mendoza, J. (2016). Inteligencia emocional y el proceso tutorial en los estudios de maestría. REDHECS, 22(1), 83-109. http://ojs.urbe.edu/index.php/redhecs/article/view/7/9
Villalta, A., & Martinic, S. (2013). Conocimiento escolar y procesos cognitivos en la interacción didáctica en la sala de clase. Perfiles Educativos, 84-96. https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2013.141.40525
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista Colombiana de Ciencias Sociales
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
La revista y los textos individuales que en esta se divulgan están protegidos por las leyes de copyright y por los términos y condiciones de la Licencia Creative Commons Atribución-No Comercial-Sin Derivar 4.0 Internacional.