The game as a peace-building scenario in contexts of armed conflict in Colombia
DOI:
https://doi.org/10.21501/22161201.3904Keywords:
Play, Peace, Violence, War, Childhood, War Victim, Peaceful CoexistenceAbstract
Introduction: The article presents some results of a research that sought to rescue and make visible the potencies and resources of children who were affected by the armed conflict, asking about the ways in which children can contribute to peace building from their potentialities and relational scenarios, giving priority to play as a socializing space. Method: The research was qualitative and was based on comprehensive critical hermeneutics, using methodological strategies such as creative workshops, in-depth interviews and focus groups. Results: Some of the results show that children contribute to peace building through creativity, the establishment of agreements with their peers and other agents, but, above all, through play as the main scenario where they deploy their autonomy and own criteria for the configuration of their social agreements. Conclusion: It is concluded that play becomes a generative practice, where children deploy their potential and resources as a contribution to peace building.
Downloads
References
Alvarado, S. V., Gómez, A., Ospina-Alvarado, M. C., & Ospina, H. F. (2014). La hermenéutica ontológica política o hermenéutica performativa: una propuesta epistémica y metodológica. Nómadas, (40), 207-220.
Alvarado, S. V., & Ospina, H. F. (2014). Socialización política y configuración de subjetividades: construcción social de niños, niñas y jóvenes como sujetos políticos. Siglo del Hombre Editores.
Alvarado, S. V., Ospina, H. F., Botero, P., & Muñoz, G. (2008). Las tramas de la subjetividad política y los desafíos a la formación ciudadana en jóvenes. Revista Argentina de Sociología, 6(11), 19-43. https://www.redalyc.org/pdf/269/26911765003.pdf
Aristizábal-Ramírez, E. (2019). Investigación para la paz: perspectiva de paz desde la primera infancia y sus agentes relacionales. Revista Eleuthera, 20, 75-95. https://doi.org/10.17151/eleu.2019.20.5
Collazos-Astudillo, N. J., & Ospina-Ramírez, D. A. (2017). El gerente educativo como gestor del desarrollo endógeno y la innovación educativa en zonas rurales. Plumilla Educativa, (19), 13-26. https://doi.org/10.30554/plumillaedu.19.2471.2017
Comisión Intersectorial para la Atención Integral de la Primera Infancia. (2013). Estrategia de atención integral a la primera infancia. Fundamentos políticos, técnicos y de gestión. Imprenta Nacional.
Cortés-Ramírez, D. A., & Parra-Alfonso, G. (2009), La ética del cuidado. Hacia la construcción de nuevas ciudadanías. Psicología desde el Caribe, (23), 183-213. https://rcientificas.uninorte.edu.co/index.php/psicologia/article/view/651/343
Durán, S. M., Martín, M. C., Pulido, J. M., & Cruz, E. L. (2019). Retratos del juego en Colombia: una mirada desde la documentación pedagógica. Hojas y Hablas, (17), 118-135. https://doi.org/10.29151/hojasyhablas.n17a8
Erikson, E. (1963). Juguetes y Razones, en Infancia y Sociedad. Buenos Aires, Ediciones Hormé, S.A.
Gutiérrez-Ríos, M. Y., & Pérez-Morales, P. (2015). El juego: de la actividad al acontecimiento. En M. Y. Gutiérrez-Ríos, & P. Pérez-Morales (Eds.), El juego en el escenario educativo actual: discursos y prácticas de juego en la educación preescolar, primaria, secundaria, media y superior (pp.21-35). Ediciones Unisalle.
Jurisdicción Especial para la Paz. (2016, 12 de noviembre). Acuerdo final para la terminación del conflicto y la construcción de una paz estable y duradera [Original firmado]. https://www.jep.gov.co/Marco%20Normativo/Normativa_v2/01%20ACUERDOS/Texto-Nuevo-Acuerdo-Final.pdf?csf=1&e=0fpYA0
López, A. (1998). Estética de la creatividad: juego, arte, literatura. Ediciones Rialp, S.A.
Mannay, D. (2017). Métodos visuales, narrativos y creativos en investigación cualitativa. Narcea Ediciones.
Martins, C. A., & Cruz, S. V. (2020). The Children’s and the Teacher’s Participation in the Constitution of Playing in School. Paidéia (Ribeirão Preto), 30, Artículo e3016. https://doi.org/10.1590/1982-4327e3016
Maturana, H. (2001). Emociones y lenguaje en educación y política. Dolmen.
Maxwell, W. (1996). Qualitative Research Design. An Interactive Approach. Sage Publications.
Ospina-Alvarado, M. C., Loaiza, J. A., & Alvarado, S. V. (2016). Potenciales de Paz. Revista Internacional Magisterio, (81), 26-29.
Ospina-Ramírez, D. A., & Ospina-Alvarado, M. C. (2017). Futuros posibles, el potencial creativo de niñas y niños para la construcción de paz. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 15(1), 175-192. https://revistaumanizales.cinde.org.co/rlcsnj/index.php/Revista-Latinoamericana/article/view/2956/787
Peñate, F., & Botella, E. (2019). Juegos de Paz. Elaboración en el Aula de Juegos Históricos Cooperativos. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 8(1), 163-180. https://doi.org/10.15366/riejs2019.8.1.010
Quintana, J. Q., & Calveiro, P. (2018). El mundo juega contra la violencia. Juegos de la calle en el mundo/Juegos y jugadores. Revista de Cultura de Paz, 2, 323-340. https://revistadeculturadepaz.com/index.php/culturapaz/article/view/42
Reyes-Navia, R. M. (1996). El juego, procesos de desarrollo y socialización: contribución de la psicología. Cooperativa Editorial Magisterio.
Schnitman, D. (2006). Diálogos generativos. Editorial Dykinson.
Tonucci, F. (2007, 1 de octubre). La edad de los cimientos [Artículo de conferencia]. Seminario de Transformación Pedagógica del Instituto para la Investigación Educativa y el Desarrollo Pedagógico, Bogotá, Colombia. https://revistas.idep.edu.co/index.php/educacion-yciudad/article/view/122/111
Torrado, C., Camargo, M., Pineda, N., & Bejarano, D. C. (2009). Estado del arte sobre primera infancia en el conflicto en Colombia: huellas del conflicto en la primera infancia. Panamericana Formas e Impresos S. A.
Fondo de las Naciones Unidas para la Infancia. (1989). Convención sobre los Derechos del Niño. Unicef. https://www.un.org/es/events/childrenday/pdf/derechos.pdf
Valencia-Suescún, M. I., Ramírez, M., Fajardo, M. A., & Ospina-Alvarado, M. C. (2015). De la afectación a nuevas posibilidades: niñas y niños en el conflicto armado colombiano. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 13(2), 1037-1050. https://doi.org/10.11600/1692715x.13234251114
Velásquez, A. M., & Lizarazo, S. F. (2020). Transformación de las normas sociales de aula. Evaluación formativa de una intervención basada en juegos. Voces y Silencios. Revista Latinoamericana de Educación, 11(1), 89-111. https://doi.org/10.18175/VyS11.1.2020.5
Vygotsky, L. S. (1933). El problema de la conciencia. Leóntiev, A, Obras Escogidas. Tomo 1 (pp. 119-132). Madrid: Centro de publicaciones del M. E. C.
Yáñez, H., Ferrel, F. R., Vidal, A. C., & Blanco, Y. O. (2019). Prácticas de convivencia y coexistencia en niños Wayúu: un análisis de sus juegos particulares. Encuentros, 17(1), 54-66. http://ojs.uac.edu.co/index.php/encuentros/article/view/1380/1231
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Revista Colombiana de Ciencias Sociales
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
La revista y los textos individuales que en esta se divulgan están protegidos por las leyes de copyright y por los términos y condiciones de la Licencia Creative Commons Atribución-No Comercial-Sin Derivar 4.0 Internacional.