The game as a peace-building scenario in contexts of armed conflict in Colombia

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21501/22161201.3904

Keywords:

Play, Peace, Violence, War, Childhood, War Victim, Peaceful Coexistence

Abstract

Introduction: The article presents some results of a research that sought to rescue and make visible the potencies and resources of children who were affected by the armed conflict, asking about the ways in which children can contribute to peace building from their potentialities and relational scenarios, giving priority to play as a socializing space. Method: The research was qualitative and was based on comprehensive critical hermeneutics, using methodological strategies such as creative workshops, in-depth interviews and focus groups. Results: Some of the results show that children contribute to peace building through creativity, the establishment of agreements with their peers and other agents, but, above all, through play as the main scenario where they deploy their autonomy and own criteria for the configuration of their social agreements. Conclusion: It is concluded that play becomes a generative practice, where children deploy their potential and resources as a contribution to peace building.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

David Arturo Ospina Ramírez, Centro de Estudios Avanzados en Niñez y Juventud

Estudiante del Doctorado en Niñez y Juventud (Universidad de Manizales-Cinde). Magister en Educación y Desarrollo Humano de las mismas entidades. Magister en Gestión de Proyectos de la Universidad EAN y la Université du Québec à Chicoutimi. Diseñador Industrial de la Universidad Autónoma de Colombia. Estudiante de Psicología de la Universidad EAN. Coordinador del Sistema de Información y el Centro de Recursos del Centro de Estudios Avanzados en Niñez y Juventud (Universidad de Manizales-Cinde). Docente de la Maestría en Educación y Desarrollo Humano (Universidad de Manizales-Cinde).

María Camila Ospina Alvarado, Universidad de Manizales Cinde

Doctora en Ciencias Sociales, Niñez y Juventud (Summa Cum Laude) (Universidad de Manizales-Cinde). Doctora en Estudios de Medios y Comunicación de la Universidad Libre de Bruselas y el Taos Institute.  Magister en Psicología Clínica (Orden al Mérito Académico) de la Universidad Javeriana. Psicóloga (Summa Cum Laude) de la Universidad de los Andes. Docente Investigadora del Doctorado en Ciencias Sociales, Niñez y Juventud y de la Maestría en Educación y Desarrollo Humano (Universidad de Manizales-Cinde). Coordinadora Nacional del campo de Investigación y Desarrollo de la Fundación Centro Internacional de Educación y Desarrollo Humano (Cinde). Coordinadora del campo de Producción de Conocimiento del Centro de Estudios Avanzados en Niñez y Juventud (Universidad de Manizales-Cinde).

References

Alvarado, S. V., Gómez, A., Ospina-Alvarado, M. C., & Ospina, H. F. (2014). La hermenéutica ontológica política o hermenéutica performativa: una propuesta epistémica y metodológica. Nómadas, (40), 207-220.

Alvarado, S. V., & Ospina, H. F. (2014). Socialización política y configuración de subjetividades: construcción social de niños, niñas y jóvenes como sujetos políticos. Siglo del Hombre Editores.

Alvarado, S. V., Ospina, H. F., Botero, P., & Muñoz, G. (2008). Las tramas de la subjetividad política y los desafíos a la formación ciudadana en jóvenes. Revista Argentina de Sociología, 6(11), 19-43. https://www.redalyc.org/pdf/269/26911765003.pdf

Aristizábal-Ramírez, E. (2019). Investigación para la paz: perspectiva de paz desde la primera infancia y sus agentes relacionales. Revista Eleuthera, 20, 75-95. https://doi.org/10.17151/eleu.2019.20.5

Collazos-Astudillo, N. J., & Ospina-Ramírez, D. A. (2017). El gerente educativo como gestor del desarrollo endógeno y la innovación educativa en zonas rurales. Plumilla Educativa, (19), 13-26. https://doi.org/10.30554/plumillaedu.19.2471.2017

Comisión Intersectorial para la Atención Integral de la Primera Infancia. (2013). Estrategia de atención integral a la primera infancia. Fundamentos políticos, técnicos y de gestión. Imprenta Nacional.

Cortés-Ramírez, D. A., & Parra-Alfonso, G. (2009), La ética del cuidado. Hacia la construcción de nuevas ciudadanías. Psicología desde el Caribe, (23), 183-213. https://rcientificas.uninorte.edu.co/index.php/psicologia/article/view/651/343

Durán, S. M., Martín, M. C., Pulido, J. M., & Cruz, E. L. (2019). Retratos del juego en Colombia: una mirada desde la documentación pedagógica. Hojas y Hablas, (17), 118-135. https://doi.org/10.29151/hojasyhablas.n17a8

Erikson, E. (1963). Juguetes y Razones, en Infancia y Sociedad. Buenos Aires, Ediciones Hormé, S.A.

Gutiérrez-Ríos, M. Y., & Pérez-Morales, P. (2015). El juego: de la actividad al acontecimiento. En M. Y. Gutiérrez-Ríos, & P. Pérez-Morales (Eds.), El juego en el escenario educativo actual: discursos y prácticas de juego en la educación preescolar, primaria, secundaria, media y superior (pp.21-35). Ediciones Unisalle.

Jurisdicción Especial para la Paz. (2016, 12 de noviembre). Acuerdo final para la terminación del conflicto y la construcción de una paz estable y duradera [Original firmado]. https://www.jep.gov.co/Marco%20Normativo/Normativa_v2/01%20ACUERDOS/Texto-Nuevo-Acuerdo-Final.pdf?csf=1&e=0fpYA0

López, A. (1998). Estética de la creatividad: juego, arte, literatura. Ediciones Rialp, S.A.

Mannay, D. (2017). Métodos visuales, narrativos y creativos en investigación cualitativa. Narcea Ediciones.

Martins, C. A., & Cruz, S. V. (2020). The Children’s and the Teacher’s Participation in the Constitution of Playing in School. Paidéia (Ribeirão Preto), 30, Artículo e3016. https://doi.org/10.1590/1982-4327e3016

Maturana, H. (2001). Emociones y lenguaje en educación y política. Dolmen.

Maxwell, W. (1996). Qualitative Research Design. An Interactive Approach. Sage Publications.

Ospina-Alvarado, M. C., Loaiza, J. A., & Alvarado, S. V. (2016). Potenciales de Paz. Revista Internacional Magisterio, (81), 26-29.

Ospina-Ramírez, D. A., & Ospina-Alvarado, M. C. (2017). Futuros posibles, el potencial creativo de niñas y niños para la construcción de paz. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 15(1), 175-192. https://revistaumanizales.cinde.org.co/rlcsnj/index.php/Revista-Latinoamericana/article/view/2956/787

Peñate, F., & Botella, E. (2019). Juegos de Paz. Elaboración en el Aula de Juegos Históricos Cooperativos. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 8(1), 163-180. https://doi.org/10.15366/riejs2019.8.1.010

Quintana, J. Q., & Calveiro, P. (2018). El mundo juega contra la violencia. Juegos de la calle en el mundo/Juegos y jugadores. Revista de Cultura de Paz, 2, 323-340. https://revistadeculturadepaz.com/index.php/culturapaz/article/view/42

Reyes-Navia, R. M. (1996). El juego, procesos de desarrollo y socialización: contribución de la psicología. Cooperativa Editorial Magisterio.

Schnitman, D. (2006). Diálogos generativos. Editorial Dykinson.

Tonucci, F. (2007, 1 de octubre). La edad de los cimientos [Artículo de conferencia]. Seminario de Transformación Pedagógica del Instituto para la Investigación Educativa y el Desarrollo Pedagógico, Bogotá, Colombia. https://revistas.idep.edu.co/index.php/educacion-yciudad/article/view/122/111

Torrado, C., Camargo, M., Pineda, N., & Bejarano, D. C. (2009). Estado del arte sobre primera infancia en el conflicto en Colombia: huellas del conflicto en la primera infancia. Panamericana Formas e Impresos S. A.

Fondo de las Naciones Unidas para la Infancia. (1989). Convención sobre los Derechos del Niño. Unicef. https://www.un.org/es/events/childrenday/pdf/derechos.pdf

Valencia-Suescún, M. I., Ramírez, M., Fajardo, M. A., & Ospina-Alvarado, M. C. (2015). De la afectación a nuevas posibilidades: niñas y niños en el conflicto armado colombiano. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 13(2), 1037-1050. https://doi.org/10.11600/1692715x.13234251114

Velásquez, A. M., & Lizarazo, S. F. (2020). Transformación de las normas sociales de aula. Evaluación formativa de una intervención basada en juegos. Voces y Silencios. Revista Latinoamericana de Educación, 11(1), 89-111. https://doi.org/10.18175/VyS11.1.2020.5

Vygotsky, L. S. (1933). El problema de la conciencia. Leóntiev, A, Obras Escogidas. Tomo 1 (pp. 119-132). Madrid: Centro de publicaciones del M. E. C.

Yáñez, H., Ferrel, F. R., Vidal, A. C., & Blanco, Y. O. (2019). Prácticas de convivencia y coexistencia en niños Wayúu: un análisis de sus juegos particulares. Encuentros, 17(1), 54-66. http://ojs.uac.edu.co/index.php/encuentros/article/view/1380/1231

Published

2023-03-03

How to Cite

Ramírez, D. A. O., & Ospina Alvarado, M. C. (2023). The game as a peace-building scenario in contexts of armed conflict in Colombia. Revista Colombiana De Ciencias Sociales, 14(1), 134–152. https://doi.org/10.21501/22161201.3904