The difficult access of women to power in mexican universities
DOI:
https://doi.org/10.21501/22161201.3900Keywords:
Power, University, Gender, Vertical Segregation, Management, Academic, Work Balance, DiscriminationAbstract
Women in Mexico made massive progress in higher education around the decade of the seventies of the last century; throughout this period, access to management, administration and power positions in universities has been limited, even despite the existence of international and national equality laws that regulate equality of conditions between men and women, and it is in this sense that this document aims to make visible the vertical segregation that inhibits their access to power. The methodology is mixed, descriptive and transversal; 1,325 surveys and 60 interviews were applied in six public universities in the country. The results indicate obstacles related to personal and family conditions based on the mandates of gender roles and, of course, to organizational factors of the university institutions. From the above, it is concluded that women are developing in gender discriminatory environments, which are being evaluated on criteria related to gender stereotypes and patriarchal systems, which prevents their access to power.
Downloads
References
Asociación Nacional de Universidades e Instituciones de Educación Superior. (2003). Anuario Estadístico. Licenciatura en Universidades e Institutos Tecnológicos. Resúmenes y Series Históricas.http://www.anuies.mx/informacion-y-servicios/informacion-estadistica-de-educacion-superior/anuario-estadistico-de-educacion-superior
Barberá, E., Ramos A., Sarrió, C., & Candela, C. (2002). Más allá del techo de cristal. Revista del Ministerio de Trabajo y Asuntos Sociales, (40), 55-68.
Burin, M. (2004). Género femenino, familia y carrera laboral: conflictos vigentes. Subjetividad y Procesos Cognitivos, (5), 48-77. https://xenero.webs.uvigo.es/profesorado/mabel_burin/articulo_mabel_burin.pdf
Camarena Adame, M. E., & Saavedra García, M. L. (2018). El techo de Cristal en México. Revista de Estudios de Género. La Ventana, 5(47), 312-347. https://doi.org/10.32870/lv.v5i47.6680
Cano, G. (2000). Género y construcción cultural de las profesiones en el porfiriato: magisterio, medicina, jurisprudencia y odontología. Historia y Grafía, (14), 207-243. https://gabrielacano.colmex.mx/images/pdf/genero-construccion-cultural-profesiones-porifirato.pdf
Constitucionales, 15 de junio de 2007 (México). https://www.ugto.mx/images/reglamentacion/ley-organica-ug-2018-.pdf
Cuadrado Guirado, I. (2003). ¿Emplean hombres y mujeres diferentes estilos de liderazgo? Análisis de la influencia de los estilos de liderazgo en el acceso a los puestos de dirección. Revista de Psicología Social, 18(3), 283-307.https://www2.uned.es/dpto-psicologia-social-y-organizaciones/paginas/profesores/WebIsabel/Estilos%20de%20liderazgo.pdf
Cuadrado, I., Navas S., & Morelo F. (2004). El acceso de las mujeres a puestos directivos: género, contexto organizacional y estilos de liderazgo. Revista de psicología general y aplicada: Revista de la Federación Española de Asociaciones de Psicología, 57(2), 181-192.
De Gómez Figueroa, L. (1977). La mujer en la educación superior en México. Revista de la Educación Superior, 6(21), 1-5.
Díaz, M. (2009). Margarita Chorné y Salazar, la primera mujer titulada en América Latina. Demac. https://demac.org.mx/wp-content/uploads/2015/12/MARGARITA-CHORNE.pdf
Eagly, A., & Carli L. (2004). Women and Men as Leaders. En J. Antonakis, A. Cianciolo & R. Sternberg (Eds.), The nature of leadership (pp. 279-301). Thousand Oaks: Sage Publications.
Gaete-Quezada, R. (2015). El techo de cristal en las universidades estatales chilenas. Un análisis exploratorio. Revista Iberoamericana de Educación Superior, 6(17), 3-20. https://doi.org/10.1016/j.rides.2015.06.001
Gallego-Morón, M. N. (2021). El laberinto de cristal en la academia española. Un análisis de género de sus causas, por categorías académicas y ramas de conocimiento [Tesis de doctorado, Universidad Pablo de Olavide]. RIO: Repositorio Institucional Olavide. http://hdl.handle.net/10433/11690
Instituto Nacional de las Mujeres. (2007). Glosario de Género. http://cedoc.inmujeres.gob.mx/documentos_download/100904.pdf
Instituto Nacional de Estudios Históricos de las Revoluciones de México. (2015). Historia de las mujeres en México. INEHRM. https://inehrm.gob.mx/work/models/inehrm/Resource/1484/1/images/HistMujeresMexico.pdf
Lagarde y de los Ríos, M. (2005). Cautiverios de las mujeres: madresposas, monjas, putas, presas y locas. UNAM. https://desarmandolacultura.files.wordpress.com/2018/04/lagarde-marcela-los-cautiverios-de-las-mujeres-scan.pdf
Ley General para la Igualdad entre Mujeres y Hombres [L.G.I.H], Diario Oficial de la Federación https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=296669 [D.O.F], 2 de agosto de 2006 (México). http://www.ordenjuridico.gob.mx/Documentos/Federal/pdf/wo17106.pdf
Loden, M. (1987). Dirección femenina. Cómo triunfar en los negocios sin actuar como un hombre. Editorial Hispano Europea.
López Martínez, Nicolás Martínez, C., Riquelme Perea, P. J., & Vives Ramírez, N. (2019). Análisis de la segregación ocupacional por género en España y la Unión Europea (2002-2017). Revista Prisma Social, (26), 159-182. https://revistaprismasocial.es/article/view/3085/3319
Morrison, A., Whiter, R., & Van Velsor, E. (1992). Breaking the glass ceiling: can women reach the top of America´s largest corporations? Perseus Book.
Organización de las Naciones Unidas. (1979, 18 de diciembre). Convención sobre la eliminación de todas las formas de discriminación contra la mujer (CETFDCM) [Convención de la Asamblea General de las Naciones Unidas]. https://www.un.org/womenwatch/daw/cedaw/text/sconvention.htm
Organización de las Naciones Unidas. (1993, 14-25 de junio). Conferencia Mundial de Derechos Humanos, Viena, Austria [Conferencia]. https://www.ohchr.org/es/about-us/history/vienna-declaration
Organización de las Naciones Unidas. (1994, 5-13 de septiembre). Conferencia Internacional sobre la Población y el Desarrollo, El Cairo, Egipto [Informe]. https://www.unfpa.org/sites/default/files/pub-pdf/icpd_spa.pdf
Rodríguez de Romo, A., & Castañeda López, G. (2010). Pioneras de la medicina mexicana en la UNAM: del Porfiriato al nuevo régimen, 1887-1936. Ediciones Díaz de Santos.
Secretaría de Educación Pública, México. (2019). Estadísticas, SEP-DEGESU. https://dgesui.ses.sep.gob.mx/indicadores/estadisticas-basicas-de-educacion-superior
Sistema de Información Cultural, México. (2021). Universidades por Estado: 3,080. https://sic.cultura.gob.mx/lista.php?table=universidad&estado_id=0&disciplina=
Ley Orgánica de la Universidad de Guanajuato, Reformada, Comisión de Gobernación y Puntos Constitucionales, 15 de junio de 2007 (México). https://www.ugto.mx/images/reglamentacion/ley-organica-ug-2018-.pdf
Universidad Autónoma de México. (1959). Anuario Estadístico 1959.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Revista Colombiana de Ciencias Sociales
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
La revista y los textos individuales que en esta se divulgan están protegidos por las leyes de copyright y por los términos y condiciones de la Licencia Creative Commons Atribución-No Comercial-Sin Derivar 4.0 Internacional.