Mathematics in molds for the elaboration of structures in handicrafts of Usiacurí

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21501/22161201.3741

Keywords:

Ethnomathematics, Mathematics, Patterns, Craft practice, Usiacurí

Abstract

The problem of this research was to identify the mathematics present in the molds or patterns for the elaboration of structures in wires in the artisanal practice of the municipality of Usiacurí. This research was developed with the artisans of that municipality. The main object of study in the research was to analyze the molds or patterns used in the elaboration of wire structures in the crafts of Usiacurí. The research is theoretically supported by the Ethnomathematics program, mathematical enculturation, and research on mathematics present in cultural practices in different contexts. In the research, a qualitative-descriptive methodology was applied and approached from ethnography, considering the sociocultural and particular perspectives (perspectives) of the artisans. The results obtained highlight the most used patterns (balls, squares, rectangular, polygons, biscuits (Biscochos) or alfajor) among others, the types of patterns (cardboard pattern, pattern on the table, and wire structure pattern), and the techniques of implementation of the patterns in the elaboration of wire structures in the crafts of Usiacurí. These results become rich elements for the construction of learning environments and contribute to the relationship between the mathematical knowledge of the local culture and the school’s mathematical knowledge.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Armando Alex Aroca Araújo, Universidad del Atlántico

Profesor Asociado de la Universidad del Atlántico, Barranquilla, Colombia. http://orcid.org/0000-0003-2786-4848, armandoaroca@mail.uniatlantico.edu.co

Geraldine Santana Ríos, Universidad del Atlántico

Estudiante de Licenciatura en matemáticas de la Universidad del Atlántico, Barranquilla, Atlántico, Colombia. https://orcid.org/0000-0002-6050-7722, geri.santana95@gmail.com

References

Alberti, M. (2007). Interpretación situada de una práctica artesanal [Tesis doctoral, Universidad Autónoma de Barcelona]. https://tdx.cat/bitstream/handle/10803/4712/map1de1.pdf?sequence=1

Álvarez-Gayou, J. L. (2003). Cómo hacer investigación cualitativa. Fundamentos y metodología. Paidos.

Aroca, A. (2016). La definición etimológica de etnomatemática e implicaciones en educación matemática. Educación Matemática, 28(2), 175-195.

Aroca, A. (2018). Enseñanza paralela y comparativa. La postura didáctica del programa etnomatemática. En Segundo encuentro de investigación en educación matemática (pp. 475-481). Universidad del Atlántico.

Artesanías de Colombia. (2000). Asesoría de diseño para el desarrollo de producto en el oficio de tejeduría en palma de iraca en Usiacurí, Departamento del Atlántico. En Unidad de diseño. Cuaderno diseño-producción. Ministerio de Desarrollo Económico. http://www.artesaniasdecolombia.com.co/propiedadintelectual/comunidades/artesanias-colombia-tejeduria-usiacuri-atlantico.pdf

Blanco-Álvarez, H., Higuita, C., Oliveras, M. L. (2014). Una mirada a la etnomatemática y la educación matemática en Colombia: caminos recorridos. Revista Latinoamericana de Etnomatemática. 7(2), 245-269. https://www.revista.etnomatematica.org/index.php/RevLatEm/article/view/130

Bishop, A. (1999). Enculturación matemática: La educación matemática desde una perspectivacultural. Ibérica S.A. / Paidós, SAICF.

Bishop, A. (2005). Aproximación sociocultural a la educación matemática. Programa Editorial Universidad del Valle.

D’Ambrosio, U. (2014). Las bases conceptuales del Programa Etnomatemática. Revista Latinoamericana de Etnomatemática, 7(2), 100-107. https://www.revista.etnomatematica.org/index.php/RevLatEm/article/view/126

D´Ambrosio, U. y Knijnik, G. (2020). Encyclopedia of Mathematics Education (second edition). Stephen Lerman Editor. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-030-15789-0

Felizzola, C. R., Santana, R. G., Utria, V. L. y Aroca, A. (2019). Diseño de estructuras en alambres de las artesanías de Usiacurí y problematización de los resultados en clases de matemáticas. En 3er Encuentro Nacional de Formadores en Matemáticas y en Física (pp. 1-3). Universidad Popular del Cesar.

Fuentes, C. (2014). Algunos enfoques de investigación en etnomatemática. Revista Latinoamericana de Etnomatemática, 7(1), 155-170. https://www.revista.etnomatematica.org/index.php/RevLatEm/article/view/107

Gerdes, P. (2013). Geometría y cesterías de los Bora en la Amazonía Peruana. Ministerio de Educación de Perú.

Gho-Inzunza, A. (2014). Ampliando posibilidades en la artesanía del mimbre. Un molde para la creatividad [Tesis de pregrado, Universidad de Chile]. Repositorio Académico Universidad de Chile. http://repositorio.uchile.cl/handle/2250/130152.

Goetz, J. y Lecompte, M. (1988). Etnografía y diseño cualitativo de investigación educativa. Ediciones Morata S. A.

Hernández-Sampieri, R., Fernández, C., Baptista, M. P. (2014). Metodología de la investigación. Editorial McGraw-Hill.

Iszoro, Z. E. (2016). Métodos directos de patronaje creativo: didáctica y experimentación. [tesis doctoral, Universidad politécnica de Madrid]. https://oa.upm.es/42727/

Morales, M. y Aroca, A. (2016, octubre 20 al 21). Patrones geométricos en las artesanías con alambre de Usiacurí y perspectivas de aplicación en educación matemática [ponencia]. Encuentro de Investigación en Educación Matemática, Barranquilla, Colombia.

Morales, M., Aroca, A. y Álvarez, L. (2018). Etnomatemáticas y educación matemática: análisis a las artesanías de Usiacurí y educación geométrica escolar. Revista Latinoamericana de Etnomatemática, 11(2), 120-141. https://www.revista.etnomatematica.org/index.php/RevLatEm/article/view/520

Peña-Rincón, P., Tamayo, C. y Parra, A. (2015). Una visión latinoamericana de la etnomatemática: tensiones y desafíos. Revista Latinoamericana de Investigación en Matemática Educativa, RELIME, 18(2), 137-150. http://dx.doi.org/10.12802/relime.13.1820

Pulido, R., & Prados, E. (1999). La investigación etnográfica como herramienta para comprender y transformar la acción psipedagógica. Aljibe.

Real Academia Española (RAE). Molde. En Diccionario de la lengua española (Edición Tricentenario. Actualización 2020). Recuperado el 14 de junio de 2021 de https://dle.rae.es/molde

Real Academia Española (RAE). Patrón. En Diccionario de la lengua española (Edición Tricentenario. Actualización 2020). ce de la 23.a ed.). Recuperado el 1 de junio de 2021 de https://dle.rae.es/patr%C3%B3n

Rodríguez, A. L., Rodríguez, C. E., Gutiérrez, S. M., y Novoa, A. (2017). Memorias de oficio: iraca Usiacurí. Artesanías de Colombia.

Published

2022-01-27

How to Cite

Aroca Araújo, A. A., & Santana Ríos, G. (2022). Mathematics in molds for the elaboration of structures in handicrafts of Usiacurí. Revista Colombiana De Ciencias Sociales, 13(1), 215–234. https://doi.org/10.21501/22161201.3741

Issue

Section

Research article