Intercultural effectiveness and videos use: characterization of basic high school students’ audiovisual production from the colombian caribbean
DOI:
https://doi.org/10.21501/22161201.3063Keywords:
Competence, Education, Interculturality, ICT, Videos.Abstract
This Article presents the results of an investigation that wanted to promote the knowledge in a Colombian Caribbean region with a group of students from basic high school from the Colombian Caribbean, through the production of low-cost videos. It is a qualitative research with an investigation-action-participation design. The investigative group proposed to the teachers the design on a didactic unity in which the students would perform a video production with mobile devices about topics of their own culture. 54 students with ages between 14 and 16 participated. It was evident that students and teachers participated, they were interested in searching about their cultural legacy, realizing and knowing about their ethnic or culture where they parents, grandparents and their selves were from. The resulted interactions of the videos production process helped to promote the knowledge about their own culture, through the process of decision making, conflict resolution and respect between peers.
Downloads
References
Aguado, T. (2003). Pedagogía intercultural. Madrid: Mc Graw Hill.
Ander-Egg, E. y Aguilar, M. (2001). El trabajo en equipo. México: Editorial Progreso S.A.
Bernabé, M. (2012). Pluriculturalidad, multiculturalidad e interculturalidad, conocimientos necesarios para la labor docente. Revista Educativa Hekademos, 11(V), 67-76. Recuperado de http://roderic.uv.es/bitstream/handle/10550/47898/081540.
pdf?sequence=1&isAllowed=y
Bonilla Luna, F. y Zenteno Varas, A. (2010). Producción de material audiovisual motivacional para facilitar el aprendizaje de la astronomía en el aula en los cursos del ciclo NB2 (Tesis de pregrado). Chile: Universidad de la Serena. Recuperado de http://www.periodismo. userena.cl/docs/seminarios_de_investigacion/2010_-_Tesis_Produccion_de_videos_ educativos_-_Periodismo_ULS.pdf
Bravo, J. (1996). ¿Qué es el vídeo educativo? Comunicar, 3(6), 100-105.
Cabero, J. (2012). La producción audiovisual en el Secretariado de Recursos Audiovisuales y Nuevas Tecnologías de la Universidad de Sevilla. Revista Edmetic, 1(1). DOI: https://doi. org/10.21071/edmetic.v1i1.2845
Cano, J. y Ricardo, C. (2014). Encuesta para el análisis de la competencia intercultural (Documento interno). Barranquilla, Colombia: Universidad del Norte.
Cano, J. y Ricardo, C. (2016). Uso de videos educativos de corta duración para promover el desarrollo de la competencia intercultural en estudiantes de educación superior (Informe interno). Barranquilla: Universidad del Norte.
Cano, J., Ricardo, C. y del Pozo, F. (2016). Intercultural Competences of Higher Education Stu- dents at Universidad del Norte. Revista Encuentros, 14(2), 159-174. DOI: http://dx.doi. org/10.15665/re.v14i2.734
Castro-Suárez, C. (2009). Estudios sobre educación intercultural en Colombia: tendencias y perspectivas. Memorias, (10), 358-375. Recuperado de http://rcientificas.uninorte.edu. co/index.php/memorias/article/view/478/25http://rci entificas.uninorte.edu.co/index.php/ memorias/article/view/478/255
Daza-Hernández, G. (2010). El video educativo. Bogotá, Colombia: Centro de Comunicación Educativa Audiovisual. Recuperado de http://www.cameco.org/mediaforum_pdf/ib02931. pdf
Díaz-Barriga, F. (1999). Estrategias docentes para un aprendizaje significativo. Una interpretación constructivista. México: Mcgraw-Hill.
Espinosa, S. y Abbate, E. (2005). La producción de video en el aula. Buenos Aires, Argentina: Colihue.
Fantini, A. (2005). About Intercultural Communicative Competence: A Construct. Brattleboro, Vermont, USA: School for International Training.
Geertz, C. (2001). La interpretación de las culturas. Barcelona: Gedisa. [Edición original en inglés: 1973].
Glen, B., & Lynn, B (Eds.). (2010). Teaching with digital video: Watch, analyze, create. Eugene, OR: International Society for Technology in Education.
González, N., Zerpa, M., Gutiérrez, D. y Pirela, C. (2007). La investigación educativa en el hacer docente. Laurus. 13(23), 279-309. Recuperado de https://www.redalyc.org/ pdf/761/76102315.pdf
Kaluf, C. (2005). Diversidad cultural. Materiales para la formación docente y el trabajo de aula. Santiago de Chile: Oficina regional de educación de la UNESCO para América latina y el Caribe.
Lara, S. y Repáraz, C. (2007). Eficacia de la WebQuest para el aprendizaje cooperativo. Electro- nic Journal of Research in Educational Psychology, 5(3), 731-756. Recuperado de https:// www.redalyc.org/articulo.oa?id=293121946012
Malpica, R., Rossell, R. y Hoffmann, I. (2014). Equipos de trabajo de alto desempeño. Observa- torio Laboral Revista Venezolana, 7(14), 69-83. Recuperado de http://servicio.bc.uc.edu. ve/faces/revista/lainet/lainetv7n14/art04.pdf.
Martínez, M. (2009). Ciencia y arte en la metodología cualitativa. México: Trillas.
Muñoz. P. y Muñoz, I. (2001). Intervención de la familia. Estudios de casos. En Pérez Serrano, G. (coord.) Modelos de investigación cualitativa en educación social y animación sociocultural: aplicaciones prácticas. Madrid: Narcea.
Navarro, V., Ricardo, C., Astorga, C., Cano, J. y Escalante, E. (2018). Formación y desarrollo de competencias TIC e intercultural de educadores infantiles para la convivencia escolar. Revista de Paz y Conflictos, 11(1), 117-142. DOI: 10.30827/revpaz.v11i1.6490
Otero, J. (2012). Aprendizaje cooperativo. Propuesta para la implantación de una estructura de cooperación en el aula. Laboratorio de innovación educativa. Recuperado de http://www. madrid.org/dat_capital/upe/impresos_pdf/AprendizajeCooperativo2012.pdf
Pascual, M. A. (2011). Principios pedagógicos en el diseño y producción de nuevos medios, re- cursos y tecnologías. En M. L. Sevillano (Coord.), Medios, recursos didácticos y tecnolo- gía educativa (pp. 89-101). Madrid: Pearson Educación.
Peñalva, A. y Soriano, E. (2010). Objetivos y contenidos sobre interculturalidad en la formación inicial de educadores y educadoras. Estudios sobre Educación, 18, 37-57. Recuperado de https://www.unav.edu/publicaciones/revistas/index.php/estudios-sobre-educacion/article/ view/4651/4008
Sáenz, R. (2012). La competencia intercultural. En L. García Aretio (Coord.), Sociedad del conocimiento y educación (pp. 293-297). Madrid: UNED.
Stake, R. (1995). The Art of Case Study Research. Thousand Oaks (CA), US: Sage Publications.
Tapia-Álvarez, M. E. (s.f.). Orientaciones para la planificación didáctica. Dirección general de desarrollo curricular de la subsecretaría en educación básica. Recuperado de https://edu- crea.cl/wp-content/uploads/2017/05/DOC1-orientaciones-planificacion.pdf
Ulloa, Y. (1996). Guía de video escolar: Uso metodológico del video en la educación. Editorial Andrés Bello. Mexico D.F.: Mexico.
Unicef. (2010). La Interculturalidad en la educación. Lima: Unicef.
Vilá-Baños, R. (2005). La competencia comunicativa intercultural. Un estudio en el primer ciclo de la ESO (Tesis doctoral). Barcelona: Universidad de Barcelona. Recuperado de https:// www.tdx.cat/bitstream/handle/10803/2345/0.PREVIO.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Yin, R. K. (1984/1989). Case Study Research: Design and Methods, Applied Social Research Methods Series, Newbury Park CA, Sage.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Revista Colombiana de Ciencias Sociales
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
La revista y los textos individuales que en esta se divulgan están protegidos por las leyes de copyright y por los términos y condiciones de la Licencia Creative Commons Atribución-No Comercial-Sin Derivar 4.0 Internacional.