Young people in the argentinian labor market under different macroeconomic regimes: neoliberalism and neodevelopmentalism (1992-2014)
DOI:
https://doi.org/10.21501/22161201.2343Keywords:
Young People, Job Market, Economic Systems.Abstract
Objective: The article´s objective is to analize the evolution of the young work force job composition under different macroeconomic regimes in Argentina: neoliberalism (1992-1998) and neodevelopmentalism (2004-2014), taking into account the period of socioeconomic crisis (2001-2003) that separates them.Method: With this porpose a quantitative methodological strategy was developed processing data of the permanent household survey of the INDEC in the Great Buenos Aires agglomerate about the young workers between 18 and 29 years old.
Results and conclusions: The study below presents a first approach about the problematic of the young argentinian people job placement, analyzing the sectorial behavior of jobs, the labor market segmentation and the work salary determination during the last two decades. The conclusion of the article is that in labor matters, the young people are in a disadvantaged position, accessing to lower quality jobs, with greater difficulties to keep them, despite the macroeconomic progressive changes that took place during the last years. © Universidad Católica Luis Amigó - Revista Colombiana de Ciencias Sociales.
Downloads
References
Azpiazu, D., y Schorr, M. (2008). Del “modelo de los noventa” a la posconvertibilidad. Reflexiones preliminares. Realidad Económica. (240), 29-59. Recuperado de http://www.iade.org.ar/system/files/ediciones/realidad_economica_240.pdf
Banco Interamericano de Desarrollo (BID). (1998). América Latina Frente a la Desigualdad. Informe de Progreso Económico y Social. Washington D. C.: BID.
Banco Mundial. (1996). Prioridades y estrategias para la educación, Washington D.C.: Banco Mundial. Recuperado de http://documentos.bancomundial.org/curated/es/715681468329483128/pdf/14948010spanish.pdf
Beccaria, L. (2005). Jóvenes y empleo en la Argentina. Anales de la Educación común. Provincia de Buenos Aires: Dirección General de Cultura y Educación, Año 1(1-2). Recuperado de http://servicios.abc.gov.ar/lainstitucion/revistacomponents/revista/archivos/anales/numero01-02/ArchivosParaImprimir/15_art_becaria.pdf
Becker, G. S. (1983). El capital humano. Un análisis teórico y empírico referido fundamentalmente a la educación. Madrid: Alianza.
Benigni, M., y Schteingart, D. (agosto, 2011). Causas de la inserción laboral precaria de los jóvenes en Argentina (2003-2010). En 10° Congreso Nacional de Estudios del Trabajo. Recuperado de http://www.aset.org.ar/congresos/10/ponencias/p15_Benigni.pdf
Bertranou, F., y Casanova, L. (2013). Informalidad laboral en Argentina: segmentos críticos y políticas para la formalización. Buenos Aires: Oficina Internacional del Trabajo. Recuperado de http://www.ilo.org/wcmsp5/groups/public/@americas/@ro-lima/@ilo-buenos_aires/documents/publication/wcms_234705.pdf
Bertranou, F. y Casanova, L. (Coords.). (2015). Caminos hacia la formalización laboral. Buenos Aires: Oficina Internacional del Trabajo. Recuperado de http://www.ilo.org/wcmsp5/groups/public/—-americas/—-ro-lima/—-ilo-buenos_aires/documents/publication/wcms_390431.pdf
Bertranou, F., Casanova, L., Jiménez, M., y Jiménez, M. (2013). Informalidad, calidad del empleo y segmentación laboral en Argentina. Buenos Aires: Oficina Internacional del Trabajo. Recuperado de: http://www.ilo.org/wcmsp5/groups/public/—-americas/—-ro-lima/—-ilo-buenos_aires/documents/publication/wcms_228741.pdf
Bertranou, F., y Paz, J. (diciembre, 2007). Políticas y programas de protección al desempleo en Argentina. Buenos Aires: Oficina Internacional del Trabajo. Recuperado de http://ilo.org/wcmsp5/groups/public/—-americas/—-ro-lima/—-sro-santiago/documents/publication/wcms_180859.pdf
Bonfiglio, J., Salvia, A., Tinoboras, C., y van Raap, V. (2008). Educación y trabajo. Un estudio sobre las oportunidades de inclusión de los jóvenes tras cuatro años de recuperación económica. Jóvenes promesas. Trabajo, educación y exclusión social de jóvenes pobres en la Argentina, (pp. 35-62). Recuperado de http://www.uca.edu.ar/uca/common/grupo68/files/EDUCACI-N_Y_TRABAJO._Salvia-_Van_Raap-Tinobras-_Bonfiglio1.pdf
Busso, M., y Pérez, P. (Coord.). (2010). La corrosión del trabajo. Estudios sobre informalidad y precariedad laboral, Buenos Aires: Miño y Dávila/CEIL-PIETTE/Trabajo y Sociedad.
CEPAL. (2010). La hora de la igualdad: brechas por cerrar, caminos por abrir. Santiago de Chile: CEPAL. Recuperado de http://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/13309/S2010986_es.pdf
CEPAL. (2015). ¿Estudias o trabajas? El largo camino hacia la independencia económica de los jóvenes de América Latina. Serie Macroeconomía del Desarrollo (169). Recuperado de: http://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/39486/1/S1501010_es.pdf
Cetrángolo, O., Goldschmit, A., Gómez Sabaíni, J., y Morán, D. (2014). Monotributo en América Latina. Los casos de Argentina, Brasil y Uruguay. Lima: Oficina Regional para América Latina y el Caribe, Programa de Promoción de la Formalización en América Latina y el Caribe. Recuperado de http://www.ilo.org/wcmsp5/groups/public/—-americas/—-ro-lima/documents/publication/wcms_357452.pdf
Downloads
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 Revista Colombiana de Ciencias Sociales
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
La revista y los textos individuales que en esta se divulgan están protegidos por las leyes de copyright y por los términos y condiciones de la Licencia Creative Commons Atribución-No Comercial-Sin Derivar 4.0 Internacional.