Memories, the Everyday and territories: Malvinas in Argentinian secondary schools

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21501/22161201.1942

Keywords:

Memory, Territory, Malvinas, Teachers, Students

Abstract

Objective: To reflect on the way geopolitics and memories of the Malvinas as historical geopolitical events are encountered in the classroom. Method: This article analyses a set of interviews undertaken with secondary school students and teachers in Río Gallegos and Santa Fe, Argentina, during 2014 and 2015. Results: The paper considers the secondary school as a fundamental site for talking about and debating the Malvinas issue; within this site, the Malvinas is examined by teachers and students during lessons and school rituals such as ceremonies, exhibitions or informal discussions. While analysing the interviews, the domestic environment also emerged as a significant space where the Malvinas was discussed. Such encounters with family members in the home sensitised students to the significance of everyday reminders of geopolitics embodied through fashion, aesthetics and political conversations which, for teachers, served as initial points of discussion in classes on the Malvinas. Conclusion:This research prompts us to continue reflecting upon the relationship between geopolitical events (past and present) and daily life, while calling for increased attention to how geopolitics might be engaged in the domestic environment. © Revista Colombiana de Ciencias Sociales.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Alejandro F. Gasel, Universidad Nacional de la Patagonia Austral

Profesor en Letras. Especialista en Ciencias Sociales. Doctor en Letras. Posdoctorado. Profesor Adjunto Ordinario de Teoría Literaria y de la Cultura.

Matthew C. Benwell, Newcastle University

PhD. Posdoctorado. Lecturer in Human Geography.

References

Arfuch, L. (2008). Crítica cultural: entre política y poética. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.

Arfuch, L. (2014). (Auto)biografía, memoria e historia. Clepsidra. Revista Interdisciplinaria de Estudios sobre Memoria, 1(1), 68-81.

Benwell, M. (December, 2015). Reframing Memory in the School Classroom: Remembering the Malvinas War. Journal of Latin American Studies, 48(2), 273-300. DOI: https://doi.org/10.1017/S0022216X15001248

Camblong, A. y Fernández F. (2012). Alfabetización semiótica en las fronteras. Dinámicas de significaciones y del sentido. Posadas: Editorial Universitaria de la Universidad Nacional de Misiones [EDUNAM].

Camblong, A. (2014). Habitar las fronteras. Posadas: EDUNAM.

Congreso de la Nación Argentina. (2006). Ley de educación nacional. Boletín Oficial de la República Argentina.

Consejo Provincial de Educación. (2016). Junta de Clasificación de Educación Secundaria. Recuperado de http://educacionsantacruz.gov.ar/index.php/gestion-educativa/2012-11-18-13-30-03/educacion-secundaria

Cruz Vásquez, J. (octubre, 2004). De museos, pupitres e islas. Las Malvinas en la cultura argentina. Revista de Ciencias Sociales, (15), 187-213. Recuperado de http://www.unq.edu.ar/advf/documentos/573a1c6d321be.pdf

Da Silva Catela, L. (octubre, 2014). Lo que merece ser recordado. Conflictos y tensiones en torno a los proyectos públicos sobre los usos del pasado en los sitios de memoria. Clepsidra. Revista Interdisciplinaria de Estudios sobre Memoria, 1(2), 28-47.

Dalmaroni, M. (2004). La palabra justa. Literatura, crítica y memoria en Argentina 1960-2002. La Plata: Melusina.

Dalmaroni, M. (abril, 2011). La crítica universitaria y el sujeto secundario. Panfleto sobre un modo de intervención subalterno. El toldo de Astier, 2(2), 1-11. Recuperado de http://www.eltoldodeastier.fahce.unlp.edu.ar/numeros/numero-2/m-dalmaroni-nro-2.pdf

Gasel, A. y Reinoso, M. (2010). Compromiso docente, escuela pública y educación en contexto de pobreza. Rosario: Homo Sapiens.

Grosman, L. (2003). Geografías imaginarias. Rosario: Beatriz Viterbo.

Guber, R. (2001). ¿Por qué Malvinas? De la causa nacional a la guerra absurda. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.

Guber, R. (2004). De chicos a veteranos. Memorias argentinas de la guerra de Malvinas. Buenos Aires: Antropofagia.

Huyssen, A. (2000). En busca del tiempo futuro. Puentes, (1), 12-29. Recuperado de http://www.memoriaenelmercosur.educ.ar/wp-content/uploads/2009/04/puentes02.pdf

Jelin, E. (2002). Los trabajos de la memoria. Buenos Aires: Siglo XXI.

Jelin, E. (2014). Las múltiples temporalidades del testimonio. Clepsidra. Revista Interdisciplinaria de Estudios sobre Memoria, 1(1), 140-163. Recuperado de http://memoria.ides.org.ar/revista-clepsidra/clepsidra-n-1

Lorenz, F. (2006/2012). Las Guerras por Malvinas. Buenos Aires: Edhasa.

Lorenz, F. (marzo, 2007). La necesidad de Malvinas. Puentes, (20), 8-17. Recuperado de http://www.comisionporlamemoria.org/revistapuentes/anteriores/puentes_pdf/PUENTES%2020%20OK/puentes20.pdf

Lorenz, F. (mayo-agosto, 2008). “Es hora que sepan”. La correspondencia de la Guerra de Malvinas: otra mirada sobre la experiencia bélica de 1982. Páginas. Revista Digital de la Escuela de Historia, 1(1), 112-129.

Lorenz, F. (2009). Malvinas. Una guerra argentina. Buenos Aires: Sudamericana.

Lorenz, F. (2011). Otras marcas. Guerra y memoria en una localidad del sur argentino (1978-1982). En E. Boholosky, M. Franco, M. Iglesias y D. Lvovich (comp.), Problemas de la historia reciente en el Cono Sur. Tomo I (pp. 125- 146). Buenos Aires: Prometeo.

Nofal, R. (2010). Los personajes en la narrativa testimonial. Telar. Revista del Instituto Interdisciplinario de Estudios Latinoamericanos, (7-8), 51-62. Recuperado de http://revistatelar.ct.unt.edu.ar/index.php/revistatelar/article/view/159/147

Nofal, R. (2011). Operación masacre: la fundación del testimonio. Stockholm Review of Latin American Studies. Memorias de la represión en Argentina y Uruguay: narrativas, actores e instituciones, (7), 59-70. Recuperado de http://www.lai.su.se/polopoly_fs/1.135175.1368788160!/menu/standard/file/SRoLAS_07_2011.pdf

Panizo, L. (2011). Dónde están nuestros muertos: Experiencias rituales de familiares de desaparecidos de la última dictadura militar en la Argentina y de caídos en la Guerra de Malvinas. (Tesis de doctorado). Universidad de Buenos Aires, Buenos Aires.

Rodríguez, A. (2014). Entre la guerra y la paz: la posguerra de los ex combatientes del Apostadero Naval Malvinas: experiencias, memorias e identidades. (Tesis de doctorado). Universidad Nacional de La Plata, La Plata. Recuperado de http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/tesis/te.918/te.918.pdf

Schlögel, K. (2007). En el espacio leemos el tiempo. Buenos Aires: Siruela.

Tiramonti, G. (2011). Variaciones sobre la forma escolar. Rosario: Homosapiens.

Vázquez, S. A. (septiembre, 2010). Reconfiguración de la escuela secundaria. Un desafío para las políticas públicas y una oportunidad para redefinir las prácticas pedagógicas. Ponencia presentada en el Congreso Iberoamericano de Educación. Metas 2021. Buenos Aires, Argentina. Recuperado de http://www.adeepra.org.ar/congresos/Congreso%20IBEROAMERICANO/EDUCINCLUSIVA/R0282_Vazquez.pdf

Published

2017-01-01

How to Cite

Gasel, A. F., & Benwell, M. C. (2017). Memories, the Everyday and territories: Malvinas in Argentinian secondary schools. Revista Colombiana De Ciencias Sociales, 8(1), 89–108. https://doi.org/10.21501/22161201.1942

Issue

Section

Research article