The evaluation of the digital competence in university teaching: The case of business and economic’s undergraduates
DOI:
https://doi.org/10.21501/22161201.1726Keywords:
Digital Competency, Information and Communication Technology, E-learning, Skills Assessment, Social NetworksAbstract
In the context of higher education, also Economic and Business’ undergraduates; digital competence refers to the use of informational and communicational technologies, as a tool for expression, communication, access to information sources, as means of data files and documents; for presentation, diffusion, and management tasks. For learning, research, and cooperative work. Additionally; this article emphasize on the difficulties identified on university teachers regarding to economy and the company fields, in order to train teachers in this competence, denominated in the framework of degrees “the use of ICT in professional fields”. To do this, in the context of a wider investigation, we study the perception and commitment to the competence of 84 teachers from the University of Extremadura (Spain). Through a descriptive analysis, with the contribution of synthetic indicators, it has obtained evidence about the level of involvement of the teachers in areas such as the typology of pedagogical resources that have been implemented, related to the teaching of this competence. Moreover; the strategies to improve the contents and the applicability to the current reality and the relationship with other similar competences. Finally, the data obtained and analyzed, made possible to offer a diagnosis about the teaching of the competence indicated in a sample of university teachers and support a proposal for assessment matrix of the competence “Use of ICT”, in the degrees related to business studies, proficiency levels and indicators of achievement of this competence. © Revista Colombiana de Ciencias Sociales.Downloads
References
Agencia Nacional de Evaluación de la Calidad y Acreditación – ANECA. (s. f.). Libro Blanco del Título de Grado en Economía y Empresa. España: Gobierno de España. Recuperado de http://www.aneca.es/var/media/150292/libroblanco_economia_def.pdf
Area Moreira, M. (2010). ¿Por qué formar en competencias informacionales y digitales en la educación superior? Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento, 7(2), 2-5. Recuperado de http://rusc.uoc.edu/ojs/index.php/rusc/article/view/v7n2-area/v7n2-area
Baartman, L. K. J., Bastiaens, T. J., Kirschner, P. A., & Vleuten, C. P. M. (2007). Evaluating Assessment Quality in Competence-Based Education: A Qualitative Comparison of Two Frameworks. Educational Research Review, 2(2), 114-129.
Blasco, G. (2010). Medir en las ciencias sociales. En M. García Ferrando (Ed.), El análisis de la realidad social. Métodos y técnicas de investigación (pp. 209-268). Madrid: Alianza.
Batalla, J. M., Rimbau, E., & Serradell, E. (2014). E-learning in Economics and Business. Universities and Knowledge Society Journal, 11(2), 3-11. doi http://dx.doi.org/10.7238/rusc.v11i2.2168
Cabero, J., Llorente, M. C. y Morales, J. A. (2013). Aportaciones al e-learning desde un estudio de buenas prácticas en las universidades andaluzas. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento, 10(1), 45-60. doi: http://dx.doi.org/10.7238/rusc.v10i1.1159
De la Orden, A. (2011). Reflexiones en torno a las competencias como objeto de evaluación en el ámbito educativo. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 13(2), 1-21. Recuperado de http://redie.uabc.mx/vol13no2/contenido-delaorden2.pdf
Deumal, G. y Guitert, M. (2015). La competencia digital en la enseñanza del diseño. El caso de BAU Centro Universitario de Diseño de Barcelona (Uvic). RELATEC, Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 14(2), 51-65. doi: http://dx.doi.org/10.17398/1695-288X.14.2.51
Donnelly, R. (2010). Harmonizing technology with interaction in blended problem-based learning. Computers & Education, 54(2), 350–359. doi:10.1016/j.compedu.2009.08.012
Dorfsman, M. (2012). La profesión docente en contextos de cambio: El docente global en la Sociedad de la Información. RED-DUSC, Docencia Universitaria en la Sociedad del Conocimiento, (6), 2-23. Recuperado de https://www.um.es/ead/reddusc/6/marcelo_dusc6.pdf
Ferrari, A. (2012). Digital Competence in Practice: An Analysis of Frameworks. JRC Technical Reports. European Commission. Retrieved from http://ftp.jrc.es/EURdoc/JRC68116.pdf
Gámiz, V., Montes, R. & Pérez, M. C. (2014). Self-assessment via a blended-learning strategy to improve performance in an accounting subject. RUSC, Universities and Knowledge Society Journal (RUSC), 11(2), 41-54. doi http://dx.doi.org/10.7238/rusc.v11i2.2055
García Ferrando, M. (2008). Sobre el método. Problemas de la investigación empírica en sociología. Madrid: Centro de Investigaciones Sociológicas.
González, M. R. (2015). El enfoque por competencias en el EEES y sus implicaciones en la enseñanza y el aprendizaje. Tendencias Pedagógicas, (13), 79-106. Recuperado de: https://revistas.uam.es/tendenciaspedagogicas/article/view/1892
Janssen, J., Stoyanov, S., Ferrari, A., Punie, Y., Pannekeet, K., & Sloep, P. (2013). Experts’ views on digital competence: Commonalities and differences. Computers Education, (68), 473-481. doi:10.1016/j.compedu.2013.06.008
Tierno García, J. M., Iranzo García, P. y Barrios Arós, C. (2011). El compromiso organizativo e institucional para diseñar y evaluar competencias en la universidad. Revista de Educación, (361), 223-251. doi: 10-4438/1988-592X-RE-2011-361-141
UNESCO. (2008). Estándares de competencias en TIC para docentes. Recuperado de http://cst.unescoci.org/sites/projects/cst/default.aspx
Valverde, J., Revuelta, F. I. y Fernández, M. R. (2012). Modelos de evaluación por competencias a través de un sistema de gestión de aprendizaje. Experiencias en la formación inicial del profesorado. Revista Iberoamericana de Educación, (60), 51-62. Recuperado de http://www.rieoei.org/rie60a03.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
La revista y los textos individuales que en esta se divulgan están protegidos por las leyes de copyright y por los términos y condiciones de la Licencia Creative Commons Atribución-No Comercial-Sin Derivar 4.0 Internacional.