Education for citizenships: A chance to re-signify the teaching of Geography
DOI:
https://doi.org/10.21501/22161201.1618Keywords:
Education, Citizenships, Geography, Didactical Strategy, TerritoryAbstract
The reflection proposed in the present paper is rooted in the perceptions, needs and lacks observed in the diagnosis established for students and teachers at La Salle School, in Bello, Antioquia, in regard to the teaching of social sciences in general, and of geography and citizenships in particular. The aim of this research was to empower students so that they could develop reflective, analytical, propositional and critical skills, in order to educate conscious citizens, committed to the transformations required by the Colombian society. At a theoretical level, the project developed the categories: education for citizenships, and territory studies; as well as a didactical strategy deriving from the design, execution and evaluation of a hotbed of research with the students. From the methodological point of view, research fell into the qualitative paradigm with an interpretative approach. A study case was made and an action research strategy was followed, for which several techniques, procedures and tools were implemented, to make the collection and subsequent analysis of information easier. The final analysis was based on the main categories employed in the project, and the meanings derived from research projects developed by students, as well as field trips and the hotbed’s self-evaluation. Finally, conclusions suggest that acknowledgement, use and appropriation of territory were re-signified and strengthened, as well as the role of students as active and committed citizens. © Revista Colombiana de Ciencias Sociales.Downloads
References
Congreso de la República de Colombia. (1994). Ley General de Educación 115/94. Santafé de Bogotá: Gaceta oficial.
Galeano Marín, M. E. (2004). Estrategias de investigación social cualitativa: El giro en la mirada. Medellín: La Carreta.
Gutiérrez Tamayo, A. L. (2012). Formación ciudadana en perspectiva del potencial pedagógico de los estudios del territorio. Ciudadano territorial: fundamento de la democracia. (Tesis de Doctorado inédita). Universidad de Antioquia, Medellín.
Gutiérrez Tamayo, A. L. y Pulgarín Silva, M. R. (2009). Formación ciudadana: ¡utopía posible! Revista Educación y Pedagogía, 21(53), 42-43.
Gutiérrez, A. L. (2009). Desarrollo del territorio, veeduría ciudadana y capital social en Colombia. En A. L. Gutiérrez Tamayo y J. Rosique Gracia (Eds.), Estudios sobre territorio, ciudadanía y planeación (pp. 37-61). Medellín: Universidad de Antioquia, Grupo de Investigación Medio Ambiente y Sociedad.
Ministerio de Educación Nacional. (2009). Plan Nacional Decenal de Educación 2006-2016: Pacto social por la educación. Bogotá: Magisterio.
Montañez Gómez, G. (2001). Razón y pasión del espacio y el territorio. En G. Montañez Gómez, J. Carrizosa Umaña, N. Suárez Fernández, O. Delgado Mahecha y A. Lucio, (Eds.), Espacio y territorios. Razón, pasión e imaginarios (pp. 15-37). Bogotá: Universidad Nacional de Colombia.
Nueva Constitución Política de Colombia de 1991. (2008). Bogotá, Colombia.
Quiroz Posada, R. E. (2009). Enseñanza de las Ciencias Sociales en clave de formación ciudadana. Cuadernos Educere, (7). Educación: formación docente y postmodernidad (pp. 229-253). Mérida: Universidad de los Andes.
Serrano Díaz, N. C. (2004). Semillero de investigación: una estrategia de iniciación a la vida científica. Med-UNAB, 7(21), 155-156. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/2972/297225162006.pdf
Torres Soler, L. C. (2005). Para qué los semilleros de investigación [versión electrónica]. Revista Memorias, 8, 1-10. Recuperado de http://www.revistamemorias.com/edicionesAnteriores/8/semilleros.pdf
UNESCO, (2003). UNESCO y educación para los derechos humanos. Recuperado de http://cmas.siu.buap.mx/portal_pprd/work/sites/ddu/resources/LocalContent/143/1/Lectura%2010.pdf
Uribe de Hincapié, M. T. (2001). Nación, ciudadano y soberano. Medellín: Corporación Región.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
La revista y los textos individuales que en esta se divulgan están protegidos por las leyes de copyright y por los términos y condiciones de la Licencia Creative Commons Atribución-No Comercial-Sin Derivar 4.0 Internacional.