Recognition experiences felt by children in their families

Authors

  • Magda Victoria Díaz Alzate Fundación Universitaria Luis Amigó
  • Diana María González Bedoya Fundación Centro Internacional de Educación y Desarrollo Humano, CINDE

DOI:

https://doi.org/10.21501/22161201.1444

Keywords:

Family, Child Rearing, Socialization, Political Education, Social Integration, Moral Development

Abstract

We pretend to establish a relationship between the Axel Honneth’s proposal about recognition in love and child rearing practices experienced by the members of the family, in particular between children and caregivers, to argue that in these relationships begins the configuration of children as political persons. For Honneth –who picks up to Hegel and Mead– the first lovely relationships are substantial to live the affective recognition –which is lived with the most intimate persons–; in them, emotional acceptance is linked to feelings like the sympathy and attraction, and enables them to make visible the other from its own needs and its human value. We will consider the family as the first home structure and the first stage of socialization, to argue that children that live in their families, practices of self-recognition, other’s and world’s around them recognition, which, under our perspective, makes up part of their socialization process as political persons. © Revista Colombiana de Ciencias Sociales.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Magda Victoria Díaz Alzate, Fundación Universitaria Luis Amigó

Magíster en Educación y Desarrollo Humano. Especialista en Docencia Universitaria. Psicóloga.

Diana María González Bedoya, Fundación Centro Internacional de Educación y Desarrollo Humano, CINDE

Magíster en Educación y Desarrollo Humano. Especialista en terapia de familia. Especialista en Legislación de familia. Psicóloga clínica. Docente investigadora de la Maestría en Educación y Desarrollo Humano -CINDE-Universidad de Manizales.

References

Bárcena, F. y Mélich, J.-C. (2000). La educación como acontecimiento ético. Natalidad, narración y hospitalidad. Barcelona: Paidós Ibérica.

Benedicto, J. (1995). La construcción de los universos políticos de los ciudadanos. En J. Benedicto y M. L. Morán (eds.), Sociedad y política. Temas de sociología política (pp. 299-322). Madrid: Alianza.

Berger, P. y Luckmann, T. (2003). La construcción social de la realidad. Buenos Aires: Amorrortu.

Boss, P. (2001). La pérdida ambigua. Como aprender a vivir con un duelo no terminado. Barcelona: Gedisa.

Cornejo, M., Mendoza, F. y Rojas, R. C. (2008). La investigación con relatos de vida: pistas y opciones del diseño metodológico. Psykhe, 17(1), 29-39. Recuperado de http://www.scielo.cl/pdf/psykhe/v17n1/art04.pdf

Duch, L. y Mèlich, J.-C. (2009). Ambigüedades del amor. Antropología de la vida cotidiana. Madrid: Trotta.

Erikson, E. (1998). Ciclo de vida completo. Porto Alegre: Artmed.

Honneth, A. (1996). Reconocimiento y obligaciones morales. Revista Internacional de Filosofía Política RIFP (8), 5-17. Recuperado de http://e-spacio.uned.es/fez/eserv.php?pid=bibliuned:filopoli-1996-8-6443431F-2BE8-F544-3A97-47F0DA074DF8&dsID=reconocimiento_obligaciones.pdf

Honneth, A. (1997). La lucha por el reconocimiento: por una gramática moral de los conflictos sociales. Barcelona: Crítica.

Honneth, A. (2006). El reconocimiento como ideología. Isegoría, (35), 129-150. DOI:10.3989/isegoria.2006.i35.33

Honneth, A. (2010). Reconocimiento y menosprecio. Sobre la fundamentación normativa de una teoría social. Madrid: Katz.

Honneth, A. (2011). La sociedad del desprecio. Madrid: Trotta.

Salazar Henao, M., Botero Gómez, P. y Torres, M. L. (2009). Narrativas y prácticas de crianza: hacia la construcción de relaciones vinculantes, lo público y la democracia frente a la violencia intrafamiliar en ocho Observatorios de Infancia y Familia (OIF) de Caldas. En CINDE (ed.), Foro Mundial de Grupos de trabajo por la Primera Infancia Sociedad Civil-Estado (pp. 28-38). Bogotá: Ministerio de Educación Nacional. Recuperado de http://186.113.12.182/catalogo//dlfile.php?id=33039

Tomasini, M. E. (marzo, 2010). Un viejo pensador para resignificar una categoría psicosocial: George Mead y la socialización. Athenea Digital, (17), 137-156. Recuperado de http://atheneadigital.net/article/view/668/492

Published

2015-07-01

How to Cite

Díaz Alzate, M. V., & González Bedoya, D. M. (2015). Recognition experiences felt by children in their families. Revista Colombiana De Ciencias Sociales, 6(2), 386–403. https://doi.org/10.21501/22161201.1444

Issue

Section

Research article