Professional development of teachers for young children: A view of articulation between their knowing and doing
Keywords:
Educational Agents, Professional Development, Initial Education, Play, Playful, Pedagogical KnowledgeAbstract
This paper reflects on the education and activities of teachers for young children according to social and institutional requirements. The methodology that was employed favored the qualitative paradigm using techniques such as interview and focus group. The conclusions showed that the there was a lack of theoretical and practical principles in the professionals that work with very young children; as a result, companies that hire them, need to work on these difficulties through permanent in-service courses for the teaching agents, which shows the disarticulation between the academy and the requirements of the labor market. There is likewise, within the teaching agents the awareness of the importance of games and ludic as dynamic element in the learning processes which requires that family and community take part.
© Revista Colombiana de Ciencias Sociales.
Downloads
References
Decroly, O. y Monchamp, E. (1983/2002). El juego educativo: iniciación a la actividad intelectual y motriz. 4ª ed. Madrid: Morata.
Departamento Nacional de Planeación. (2007). Política pública nacional de primera infancia. Consejo Nacional de Política Económica Social: Conpes, (109). Bogotá. Recuperado de http://www.mineducacion.gov.co/primerainfancia/1739/articles-177828_archivo_pdf_conpes109.pdf
Eisner, E. W. (1998). Cognición y curriculum: una visión nueva. Buenos Aires: Amorrortu.
Froebel, F. (1887). The Education of Man. New York: Dover.
Galeano Marín, M. E. (2004). Estrategias de investigación social cualitativa el giro de la mirada. Medellín: La carreta.
Hargreaves, A. (2003). Enseñar en la sociedad del conocimiento. La educación en la era de la inventiva. Barcelona: Octaedro.
Huizinga, J. (1972). Homo ludens. Madrid: Alianza/Emecé.
Imbernón, F. (2011). Un nuevo desarrollo profesional del profesorado para una nueva educación. Revista de Ciências Humanas, 12(19), 75-86.
Ministerio de Educación Nacional. (1997) Decreto 2247. Recuperado de http://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-104840_archivo_pdf.pdf
Ministerio de Educación Nacional. (2012). Una propuesta pedagógica para la educación de la primera infancia. Recuperado de http://www.colombiaaprende.edu.co/html/familia/1597/articles-310603_docu2.pdf
Plan Nacional Decenal de Educación 2006 - 2016 (2007). Recuperado de http://www.plandecenal.edu.co/html/1726/articles-166057_edinicial.pdf
Quintero Arrubla, S. y Ramírez Robledo, L. (2013). Saber y hacer de los profesionales de la educación inicial: el caso de la Fundación Fan. (Proyecto de investigación inédito). Medellín: Fundación Universitaria Luis Amigó.
Shuare, M. y Montealegre, R. (1997). La situación imaginaria, el rol y el simbolismo en el juego infantil. Revista Colombiana de Psicología, (5-6), 82-88. Recuperado de http://www.bdigital.unal.edu.co/19936/1/15957-49212-1-PB.pdf
Zabalza, M. A. (1996). Calidad en la Educación Infantil. Madrid: Narcea.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
La revista y los textos individuales que en esta se divulgan están protegidos por las leyes de copyright y por los términos y condiciones de la Licencia Creative Commons Atribución-No Comercial-Sin Derivar 4.0 Internacional.