Bullying and suicide in university settings

Authors

  • John Jairo García Peña Fundación Universitaria Luis Amigó. http://orcid.org/0000-0001-8390-5945
  • Rosalba María Moncada Ortiz
  • Jessica Quintero Gil

Keywords:

Intimidation, Cyberbullying, University, Youth, Suicide, Prevention, Family

Abstract

The present article subscribes to the “Harassment and Suicide” line of research, and gives account of the national research project Prevention of Suicide in University Settings: Actions, Links, and Meanings, which was led by Luis Amigó University, with the participation of 17 universities in Colombia. After reviewing the literature, we place bullying, cyberbullying, and harassment in the university context, and we link them to peer-promoted suicide. Then we propose some forms of prevention and intervention at the family, school, and social levels to this phenomenon that involves victims, aggressors, and onlookers. © Revista Colombiana de Ciencias Sociales.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

John Jairo García Peña, Fundación Universitaria Luis Amigó.

Psicólogo. Especialista en psicoanálisis con niños. Magíster en Desarrollo. Docente, asesor trabajos de grado de la Especialización en Intervenciones Psicosociales, Fundación Universitaria Luis Amigó.

Rosalba María Moncada Ortiz

Trabajadora Social. Especialista en Intervenciones Psicosociales.

Jessica Quintero Gil

Licenciada en Educación Preescolar. Especialista en Intervenciones Psicosociales.

References

Alpízar Ramírez, G. y Salcedo González, I. (2011). Acercamiento al fenómeno del acoso escolar (bullying). Reflexiones sobre la relación violencia de género y violencia escolar. Revista de Derechos Humanos, 11(9), 3–35.

Amemiya, I., Oliveros, M., yBarrientos, A. (2009). Factores de riesgo de violencia escolar (bullying) severa en colegios privados de tres zonas de la sierra del Perú. Anales de la Facultad de Medicina, 70(4), 255-258. Recuperado de http://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/anales/article/view/925/750

Avilés Martínez, J. M., Irurtia Muñiz, M. J. y Alonso Elvira, M. N. (2008). Víctimas y bullying. Pasos para la intervención con las víctimas. Amazônica Revista de Psicopedagogia, Psicologia Escolar e Educação, 1(1), 83-103.

Cano, P., Gutiérrez, C. & Nizama, M. (2009). Tendencia a la violencia e ideación suicida en adolescentes escolares en una ciudad de la Amazonía peruana. Revista Peruana de Medicina Experimental y Salud Pública, 26(2), 175-181.

Carballeda, A. (2010). La intervención en lo social narrada desde los ateneos. Montevideo: Espacio-Margen.

Cerezo Ramírez, F. (2001). Variables de personalidad asociadas en la dinámica bullying (agresores versus víctimas) en niños y niñas de 10 a 15 años. Anales de Psicología, 17(1), 37-43. Recuperado de http://www.um.es/analesps/v17/v17_1/04-17_1.pdf

Díaz, F., Prados, M. y Ruiz, M. (2004). Relación entre las conductas de intimidación, depresión e ideación suicida en adolescentes. Resultados preliminares. Revista de Psiquiatría y Psicología del niño y del adolescente, 4(1), 10-19.

Garaigordobil, M. (2011). Prevalencia y consecuencias del cyberbullying: una revisión. International Journal of Psychology and Psychological Therapy, 11(2), 233-254.

García-Maldonado, G., Joffre-Velázquez, V. M., Martínez-Salazar, G. J. & Llanes-Castillo, A. (2011). Ciberbullying: forma virtual de intimidación escolar. Revista Colombiana de Psiquiatría, 40(1), 115-130.

Hernández Prados, M. A. y Solano Fernández, M. I. (2007). Ciberbullying, un problema de acoso escolar. RIED: Revista Iberoamericana de Estudios a Distancia, 10(1), 17-36. Recuperado de http://www.biblioteca.org.ar/libros/141650.pdf

Janín Orradre, C. (2009). Diccionario del suicidio. Pamplona: Laetoli.

Magendzo Kolstreim, A., Toledo Jofré, M. I. y Rosenfeld Sekulovic, C. (2004). Intimidación entre estudiantes. Cómo identificarlos y cómo atenderlos. Santiago: LOM.

Organización Mundial de la Salud – OMS. (2001). Prevención del suicidio. Un instrumento para docentes y demás personal institucional. Ginebra: Organización Mundial de la Salud.

Paredes, O., Sanabria-Ferrand, P.-A., González-Quevedo, L. A. y Moreno Rehalpe, S. P. (2010). “Bullying” en las facultades de Medicina colombianas, mito o realidad. Revista Med, 18(2), 161-172.

Sánchez-Sosa, M. E., Villarteal-González, M. E., Musitu, G. y Martínez Ferrer, B. (diciembre, 2010). Ideación suicida en adolescentes: un análisis psicosocial. Psychosocial Intervention, 19(3), 279-287. Recuperado de http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1132-05592010000300008

Sevilla Romero, C. M. y Hernández Prados, M. A. (2006). El perfil del alumno agresor en la escuela. VI Congreso Internacional Virtual de Educación. Universidad de Murcia, Murcia.

Torres Mora, M. T. (2010). El problema de la violencia entre universitarios abordado desde el enfoque de la Investigación-Participación-Acción. Investigación Universitaria Multidisciplinaria, 9(9), 27-36.

UdeA Noticias. (2011). Comunidad Universitaria rechaza la intimidación y la violencia. Universidad de Antioquia. Recuperado de http://bit.ly/28LwxWa

Velarde Mayol, C. y González Rodríguez, M. P. (2011). Los adolescentes que sufren acoso escolar tienen más ideas suicidas. Evidencias en pediatría, 7(3), 59.

Wolf, C. y Esteffan, K. (2008). Bullying: una mirada desde la salud pública. Revista Chilena de Salud Pública, 12(3), 181-187.

Published

2013-07-01

How to Cite

García Peña, J. J., Moncada Ortiz, R. M., & Quintero Gil, J. (2013). Bullying and suicide in university settings. Revista Colombiana De Ciencias Sociales, 4(2), 298–310. Retrieved from https://revistas.ucatolicaluisamigo.edu.co/index.php/RCCS/article/view/1153