Skills for life: analysis of psychometric components of a test created to its measurement

Authors

  • Leidy Evelyn Díaz Posada Universidad de La Sabana. Facultad de Psicología.
  • Richard Francisco Rosero Burbano Universidad de La Sabana. Facultad de Psicología.
  • María Paula Melo Sierra Universidad de La Sabana. Facultad de Psicología.
  • Daniela Aponte López Universidad de La Sabana. Facultad de Psicología.

Keywords:

Skills for Life, Psychological Test, Validity, Reliability, Innovation

Abstract

The present study aimed at the design, construction and evaluation of evidence of life skills through a psychometric instrument designed to measure the level of development of the 10 skills proposed by the World Health Organization (1993) for the population 15 to 25 years. In terms of validity, a review of content was conducted to create behavioral indicators in 10 dimensions, validation by 4 expert judges and an application to 100 participants (50 men, 50 women). Then, a unidimensional analysis was performed based on the results obtained. As for reliability, the Cronbach Alpha statistic was used and with this the homogeneity index was set up for the review of the items found. Finally, the scores obtained were transformed into Z, T and percentiles. As a result, evidences of validity and reliability are seen as proof that the test resulted with the expected outcome, showing that the desired reliability can be reached easily by making the respective adjustments. In conclusion, based on the referent theories and empirical results, the quality became evident, as well as the usefulness of this innovative test, and its, which is an essential and transcendental subject in Social and Human Sciences. 
© Revista Colombiana de Ciencias Sociales.

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Author Biographies

Leidy Evelyn Díaz Posada, Universidad de La Sabana. Facultad de Psicología.

Investigadora principal.  Licenciada en Pedagogía Infantil, practicante de Psicología y Joven Investigadora de Colciencias y la Universidad de La Sabana.

Richard Francisco Rosero Burbano, Universidad de La Sabana. Facultad de Psicología.

Profesor-Investigador, Universidad de La Sabana.  Psicólogo, Magíster en Tecnología Educativa.

María Paula Melo Sierra, Universidad de La Sabana. Facultad de Psicología.

Auxiliar de la investigación.  Estudiante del programa de Psicología de la Universidad de La Sabana.

Daniela Aponte López, Universidad de La Sabana. Facultad de Psicología.

Auxiliar de la investigación.  Estudiante del programa de Psicología de la Universidad de La Sabana.

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Published

2013-07-01

How to Cite

Díaz Posada, L. E., Rosero Burbano, R. F., Melo Sierra, M. P., & Aponte López, D. (2013). Skills for life: analysis of psychometric components of a test created to its measurement. Revista Colombiana De Ciencias Sociales, 4(2), 181–200. Retrieved from https://revistas.ucatolicaluisamigo.edu.co/index.php/RCCS/article/view/1144