Education and armed conflict: consequences on the population of children and adolescents in Colombia
DOI:
https://doi.org/10.21501/22161201.4318Palavras-chave:
EDUCATION, ARMED CONFLICT, CHILDREN, ADOLESCENTSResumo
Throughout history, the right to education has been a determining and unquestionably necessary factor for the improvement of people; however, as a socio-political process, it has not been free of adversities. In this sense, for more than six decades, Colombia has lived in the context of an internal armed conflict.
Downloads
Referências
Alarcón-Palacio, Y. E. (2019). Reclutamiento forzado de niños y niñas (abduction) en el conflicto armado colombiano: los menores de 18 años como víctimas con protección especial reforzada en el DIH y DIDH. Vniversitas, (138). https://doi.org/10.11144/javeriana.vj138.rfnn
Alban Achinte, A. (2012). La educación intercultural ante el desplazamiento forzado: ¿Posibilidad o quimera? Contextos, 1(1), 55–66.
Alexander-Monroy, J., Pineda-Patrón, J. M., Betancur-Giraldo, H., & Olivera-Paniagua, D. (2021). Experiencias pedagógicas para la memoria histórica y la construcción de la paz. Repensando la escuela rural en medio del conflicto armado colombiano. Encuentros, 19(2), 74–90. http://ojs.uac.edu.co/index.php/encuentros/article/view/2707/2432
Barrios Andrade, D. (2021). Educación para la paz: una reflexión desde Tomás de Aquino. Educación y Educadores, 24(2), 181–196. https://doi.org/10.5294/edu.2021.24.2.1
Cano-López, W. A., & Lozano Mayo, L. A. (2021). Comunidades étnicas y conflicto armado: algunas dificultades para la gobernabilidad en territorios de comunidades negras e indígenas en Riosucio-Chocó, Colombia. Revista Colombiana de Ciencias Sociales, 12(2), 846–869. https://doi.org/10.21501/22161201.3537
Castiblanco-Castro, C. A. (2020). Efectos del desplazamiento forzado sobre el acceso a la educación en Colombia. Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación, 10(2), 297–310. https://doi.org/10.19053/20278306.v10.n2.2020.10214
Cortés-Salcedo, A., Pérez, T. H., & Guerra, L. F. (2016). La escuela colombiana: entre la nuda vida y la biopotencia. Revista Colombiana de Educación, 1(71), 383–397. https://doi.org/10.17227/01203916.71rce383.397
Gómez, M. (2017). El primer día de la niñez después de la guerra. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 15(2), 1382–1385.
Mosquera Mosquera, C. E., & Rodríguez Lozano, M. N. (2020). Políticas de memoria en la escuela. El caso de Colombia frente a su conflicto armado. Revista Colombiana de Ciencias Sociales, 11(1), 267–286. https://doi.org/10.21501/22161201.2770
Pitre-Redondo, R., Chiquillo-Rodelo, J., & Hernández-Palma H. (2022). Maltrato infantil en el marco del conflicto armado en Colombia. Encuentros, 20, 94–104. https://doi.org/10.15665/encuen.v20i01.981
Publicado
Como Citar
Edição
Seção
Licença
Este trabalho está licenciado sob uma licença Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
La revista y los textos individuales que en esta se divulgan están protegidos por las leyes de copyright y por los términos y condiciones de la Licencia Creative Commons Atribución-No Comercial-Sin Derivar 4.0 Internacional.