Security, obedience and the development of violence in Contexts of confinement

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21501/22161201.4838

Keywords:

Security, Obedience, Violence, Prison, Education, Penitentiary policies, Research

Abstract

In this paper, we deepen the theoretical considerations on the relationship between obedience and violence within the security paradigm. These considerations emerge from the theoretical-conceptual corpus that is part of our research in the socio-educational context of the penitentiary system. We understand violence as a complex social phenomenon linked to a socio-historical development caused by patriarchal living conditions that have fragmented the human being. Next, we address the repressive-punitive paradigm that underlies current security-focused prison policies. We address the theoretical contributions around the banality of evil by looking at the experiments of social psychologists Stanley Milgram (1963) and Philippe Zimbardo (1969) that provide empirical evidence for philosopher Hannah Arendt's thesis (1963/1999). These contributions lead us to review recent epigenetic research on the contexts that promote violence. Our methodology, guided by participatory action research, allows us to reconcile vivid accounts of experience with the theory presented here. Finally, as a conclusion, we describe the tensions between security and care in the context of captivity that plague contemporary democracies.

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Author Biographies

Claudia Liliana Perlo, National Scientific and Technical Research Council

Dra. En Humanidades y Artes con mención en Educación (Universidad Nacional de Rosario). Investigadora del Instituto Rosario de Investigaciones en Ciencias de la Educación (IRICE) perteneciente al Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET) y la Universidad Nacional de Rosario (UNR). Licenciada en Ciencias de la Educación (UNR). Profesora Universitaria en Ciencias de la Educación (UNR). Fundadora del Grupo de investigación Aprendizaje y Desarrollo Organizacional (IRICE-CONICET/UNR). Docente de posgrado en UCEL y UNR. Rosario, Argentina. Correo electrónico: perlo@irice-conicet.gov.ar. ORCID: http://orcid.org/0000-0002-9363-3952

Diego Carmona Gallego, National Scientific and Technical Research Council

Dr. en Ciencias Sociales (Universidad Nacional de Entre Ríos). Becario Posdoctoral del Instituto Rosario de Investigaciones en Ciencias de la Educación (IRICE) perteneciente al Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET) y la Universidad Nacional de Rosario (UNR). Psicólogo (Universidad Nacional de Rosario). Miembro del Grupo de investigación Aprendizaje y Desarrollo Organizacional (IRICE-CONICET/UNR). Rosario, Argentina. Correo electrónico: carmona@irice-conicet.gov.ar. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-3089-4936

María Celeste Carlín, National Scientific and Technical Research Council

Doctoranda en Humanidades y Artes con mención en Educación (Universidad Nacional de Rosario). Médica Veterinaria (Universidad Nacional de Rosario). Profesora en la cátedra de Genética y del Departamento de Formación Educativa de la Facultad de Ciencias Veterinarias (Universidad Nacional de Rosario). Adscripta del Grupo de investigación Aprendizaje y Desarrollo Organizacional (IRICE-CONICET/UNR). Rosario, Argentina. Correo electrónico: mcelestecarlin@gmail.com

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Published

2025-02-21

How to Cite

Perlo, C. L., Carmona Gallego, D. ., & Carlín, M. C. (2025). Security, obedience and the development of violence in Contexts of confinement. Revista Colombiana De Ciencias Sociales, 16(1). https://doi.org/10.21501/22161201.4838